Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kan man lägga systemet på extern disc?


danraider

Rekommendera Poster

danraider

De 80 gig som min mini har är gott och väl tillräckliga, men ack avad slöa de är. Så jag tänkte lite, det har ju slppts slags dockningsstationer man kan sätta under minin med externa hårddiskar, extra usb o firewire. En extern hårddisk e ju bra mycet snabbare än de avdankade laptop hårddiskar som kommer standard i mini.

 

1. tjänar man något i snabbhet, klarar usb eller firewire att vara snabbare än bussen?

 

2. kan man ens läga systemet på en extern disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet går att lägga på en extern disk ja. kan inte svara på första frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst det går att boota från en FW-disk. Jag gjorde det själv i går från en FW400 Lacie disk. Använder SuperDuper! som backup och den testar den clonade systemdisken om den fungerar genom att boota från den efter backupen.

 

FW400 är långsammare än en modern 3,5" interndisk och jag märker det hos mig trots att den interna är en 2,5 år gammal 3,5", 5400rpm, 2MB cache, 80GB disk. Om FW400 är snabbare än en 2,5" interndisk vet jag inte.

 

FW800 är något långsammare än en modern 3,5" interndisk men troligtvis snabbare än en intern 2,5" disk. Men det är ju FW400 som sitter i Macmini så det kvittar.

 

Jag skulle råda dig att köra något program som kollar hur snabb din hårddisk är för att jämföra med en FW400 3,5" disk. Räkna med 30-35MB i sekunden från en sådan disk. Är din disk långsammare än så borde det gå snabbare med en extern 3,5" FW400 disk.

 

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om man skapar en setup till Minin med FW400 och USB2.0 diskar, går det då på något sätt köra mirroring (säkerhetskopiering till en annan disk). Så att man alltså har samma data på två diskenheter av ren säkerhetssynpunkt. Jag tycker att det borde finnas något program som kan sköta detta, men jag är ju bara nybörjare på Mac så det är upp till er att ge mig svaren. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ministack till min mini, och ska i helgen montera en disk i den och börja testa lite. Jag kan posta info här om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man kan säga att en extern disk är snabbare än den interna i en mini. Kanske ingen överaskning. Fast det är inte jättestor skillnad, en 25-35% snabbare beroende på.

Bifogar testresultat från Xbench 1.1.3

Den interna disken är en Hitachi travelstar 7k2, dvs en 7200varvs disk (att jämföra med standardkonfigurationens 4200 varvs disk. Extern disk är en  Seagate Barracuda 7200.8 monterad i en ministack, ansluten med firewire 400.

post-1096-1123256663.png

post-1096-1123256679_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...