Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skall man köpa en Mac mini?


Gäst macälskare

Rekommendera Poster

Gäst macälskare

ÄR det ett bra val den kostar bara 4000 kr.

ÄR det värt pengarna man får ju inte någon skärm med och måste jag köra på en jävla Dell skärm.

Vad kostar en enkel MAcskärm till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intuition

Den är ett superbra val, om du är OK med begränsningarna.

Jag köpte själv en direkt och den står nu som en liten automatiseringsserver hemma. Jag hade den dessutom som huvuddator i väntan på min 2*2,5:a och det gick bra också, i allafall som skriv-och-surf-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dellskärmen är väl alldeles utmärkt!

Tejpa över loggan med en dito Applelogga så märker du ingen skillnad!

 

post-1862-1115372769.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det priset är en Minimac helt suverän. Men det beror ju på vad du ska ha den till............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skulle kunna tänka mig en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående skärm så behöver du inte köpa Apples. De är lite dyrare..... så slå till på en beggad skärm. Kanske en Trinitron 19" till lågpris. Då får du mycket skärm för pengarna! ( Kilo också............) :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intuition

Nja, satsa på en dvi-skärm. Ska du köra via d-sub så får du gå via en adapter (som visserligen följer med) med sämre bild.

Nu ligger ju 17" tft-skärmar under 2000 spänn, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra med olika förslag. Men en TFT 17" under två lakan är kanske ett alternativ till begagnat, men är de tillräckligt bra...? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intuition

Senaste mikrodatorn testade skärmar. (Går väl att köpa på idg.) Slutordet var ungefär att - skärmar i lägsta prisklassen är riktigt bra, överaskande bra.

 

Bästa budgetval blev Acer AL1715s 2150kr+moms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intuition

(Men okej, då får man inte dvi-interface, vilket jag tycker man ska satsa på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ett superbra val, om du är OK med begränsningarna.

Jag köpte själv en direkt och den står nu som en liten automatiseringsserver hemma. Jag hade den dessutom som huvuddator i väntan på min 2*2,5:a och det gick bra också, i allafall som skriv-och-surf-dator.

134805[/snapback]

 

 

Vore det inte bättre att Dell även sålde mini-boxen.

 

"VI FICK DUBBELT SÅ MYCKET MINNE UTAN EXTRA KOSTNAD"

"Fantastisk prestanda till fantastiskt pris: 1200 kr"

 

Undrar om tillverkningskostnaden skiljer sig så mycket från luens (grabbens) PS 2 som jag nyss fick rengöra. Då den undre linsen var full med damm. Eftersom han sällan städar sitt rum - som jag stilla brukar påpeka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste mikrodatorn testade skärmar. (Går väl att köpa på idg.) Slutordet var ungefär att - skärmar i lägsta prisklassen är riktigt bra, överaskande bra.

 

Bästa budgetval blev Acer AL1715s 2150kr+moms

135075[/snapback]

 

Ja då blir det 2687.50 ...... långt kvar till under 2000:-...................... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

National Mac

Skulle vilja ha en mini mac så här

 

Minne 512 MB

Grafikkort 64MB

USB 2.0 3st

FireWire 400 2st

optiskljud in/out

Hårddisk 120 GB

Kraft ca. 1.50 Ghz

och den skall vara tyst.

 

Där har vi en Mini Mac som Apple skall satsa på grafikkortet är 64 MB för att man skall kunna spela alla spel man vill. Sen optiskljud är bra om man kopplar datorn till tv så får du 5.1 ljud men då måste man ha hemmabio. Optiskljud har ju bara G5 och den orkar man inte släppa till vardagsrummet varje gång man vill koppla datorn till tv. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Olsson
Skulle vilja ha en mini mac så här

 

Minne 512 MB

Grafikkort 64MB

USB 2.0 3st

FireWire 400 2st

optiskljud in/out

Hårddisk 120 GB

Kraft ca. 1.50 Ghz

och den skall vara tyst.

 

Där har vi en Mini Mac som Apple skall satsa på grafikkortet är 64 MB för att man skall kunna spela alla spel man vill. Sen optiskljud är bra om man kopplar datorn till tv så får du 5.1 ljud men då måste man ha hemmabio. Optiskljud har ju bara G5 och den orkar man inte släppa till vardagsrummet varje gång man vill koppla datorn till tv.

 

En sån mini skulle jag slå till på direkt! Men den kanske skulle få heta Mac medium istället ;) Speciellt avsaknaden av kraftigare grafikkort och endast två USB-portar är det jag är lite missnöjd med ang. minin.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag hellre välja en eMac före en Mini, men baken är som smaken... bred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen skulle jag köpa en iMac G5 nu när Apple har knölat in lite mer prestanda....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minimac köper man enbart för priset. Jag är jättesugen på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minimac köper man enbart för priset.  Jag är jättesugen på det.

135375[/snapback]

 

Jo men innan den är körklar har du ju betalat vad tex en eMac kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men innan den är körklar har du ju betalat vad tex en eMac kostar.

135426[/snapback]

Inte riktigt sant. Jag betalade SEK 7885 för min på 1.42GHz, 80GB HD, 512MB RAM, Superdrive och Apples tangentbord & mus. C:a 2000 spänn mindre än eMacen med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle Olsson

Samt att du får en tystare och coolare dator om du väljer minin istället för eMacen, iallafall enligt min mening. Tidigare har det varit snack om eMacens dåliga skärm men det kanske är åtgärdat nu?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Oja det är det... Jag har dock första "utågåvan" av eMac och jag kan inte säga att jag är missnöjd med min skärm i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt sant. Jag betalade SEK 7885 för min på 1.42GHz, 80GB HD, 512MB RAM, Superdrive och Apples tangentbord & mus. C:a 2000 spänn mindre än eMacen med andra ord.

135772[/snapback]

 

Ok lägg till en skärm då, så går det jämt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När jag köper så kommer jag förmodligen köra på pappas föredetta jobbskärm LaCie Electron Blue III 19". Men vi får se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...