Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X nya versioner släpps för ofta?


rullebulle

Rekommendera Poster

Har du loggat in? Se dump.

 

attachicon.gifkonto.png

Ja, som jag skrev, jag är inloggad och klickar på OS X Yosemite. Kommer till fönstret där berget visas och texten "OS X Yosemite". Ser vita runda symbolen med stora X´et samt knappen "Hämta". Kommer inte vidare därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

väntar på svar!

Mitt svar är: Kör Linux istället på din Mac när Apple slutar med uppdateringar och buggfixar och program slutar och fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt svar är: Kör Linux istället på din Mac när Apple slutar med uppdateringar och buggfixar och program slutar och fungera.

ingen bank-id för linux vid nästa uppdatering av bank-id

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen bank-id för linux vid nästa uppdatering av bank-id

 

Såg det... Trist. :glare: Man får väl byta bank då.

Jag har Nordea och där kör jag med mobilt bankid eller via dosa som inte behöver datoruppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Nordea och där kör jag med mobilt bankid eller via dosa som inte behöver datoruppkoppling.

F t har har jag varken Nordea el mobil. :rolleyes:

 

Jag klarar mig. Har en annan bank som inte använder BankID. Menade mest bara på att om de slutar stödja en system (t ex Linux) bör man nog byta bank istället. Och inte stödja en bank med ett system som inte stödjer det man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta bank? Ja, varför inte... :fundersam: De få pengar som finns på kontot ger knappast någon ränta eller andra fördelar så...

iEricF; du kanske kan PM´a vilken bank du anlitar?

 

Jag sökte och fann en sida där man kan hämta tidigare operativsystem och funderar på om den är ok att använda och i så fall vilket OS jag ska hämta, enligt ni som har erfarenhet.

Jag har alltså en MBP tidig -11 med Snöleopard.

http://download.cnet.com/Apple-Mac-OS-X-Mavericks/3000-18513_4-76018588.html

 

En annan intressant händelse uppstod några minuter innan jag skrev det här; gick in på History och rensade historik och cache. Då hängde sig burken ett par minuter och "badbollen/färghjulet" snurrade. När jag sedan öppnade Firefox och gick ut på nätet så började fläkten arbeta som en tok, och håller fortfarande på... ?! Jag har mig veteligen aldrig tidigare hört den fläkten snurra annat än vid extrem hård belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta bank? Ja, varför inte... :fundersam: De få pengar som finns på kontot ger knappast någon ränta eller andra fördelar så...

iEricF; du kanske kan PM´a vilken bank du anlitar?

Jag kör med LFB (Länsföräkringar). Riktigt bra, och är nöjd. Singering av betalningar görs med separat dosa (ingen kabel till datorn). Fördelen är att jag har mina försäkringar där med - där om man har 3 (el fler) föräkringar får rabatt på hela summan, och som bankkund på det blir man s k guldkund (aka förmånskund) - vilket ger rabatter med. Betalar t ex ingen kortavgift på Visakortet.

 

Enda som är lite surt är att det är lite svårt att sätta in pengar eftersom de bara har kontantlösa kontor. Man kan sätta in om man har avi/växel el liknande med cash är det svårare med. Finns vissa kontor som har en insättningsautomat - som en bankomat fast tvärtom. Närmaste till en sån har jag väl 6-7mil (bor på landet).

 

Hade Handlesbanken innan. Var också bra (då), men jag vet inte vad de har för system idag - för internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har min hemförsäkring hos LFB, och fler försäkringar än så har jag inte (bor i lägenhet, ej bil etc.).

SHB anlitar jag sedan "barnsben" och har egentligen inget emot den banken, men att betala 250:-/år för ett MasterCard känns inte bra + det värdelösa i att jag inte kan använda min e-legitimation längre!

 

Verkligen INGEN i detta forum som kan ge tips/förslag om vilket OS jag bör/kan installera, förutom Yosemite?! Samt var jag kan/bör hämta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta använder Bank-ID så du har bara några små nischbanker kvar

Som Swedbank då? För där använder man dosa. Inte låst till en specifik dator/platta/telefon med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick denna idag IGEN.

post-11001-0-97984100-1418820657.png

Var är "Avbryt"-knappen. :superirriterad:

Och var är kryssrutan för "Visa inte igen"? :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... loggade in på Mac App Store igen och hittade nu längre ner till höger en rubrik som lyder "Gratis" och där fanns Yosemite att hämta. Lika hämtaknapp som jag sett högst upp på sidan tidigare men som då inte fungerat. NU klickade jag tydligen på "rätt" knapp och Yosemite är nu installerat. Det dröjde ca. 2 timmar totalt, med mobilt bredband.

Jag märker "direCkt" att allting verkar fungera, dessvärre långsammare än tidigare. Jag får väl se om det går att leva med ;-)

Kanske fungerar även BankID nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... loggade in på Mac App Store igen och hittade nu längre ner till höger en rubrik som lyder "Gratis" och där fanns Yosemite att hämta. Lika hämtaknapp som jag sett högst upp på sidan tidigare men som då inte fungerat. NU klickade jag tydligen på "rätt" knapp och Yosemite är nu installerat. Det dröjde ca. 2 timmar totalt, med mobilt bredband.

Jag märker "direCkt" att allting verkar fungera, dessvärre långsammare än tidigare. Jag får väl se om det går att leva med ;-)

Kanske fungerar även BankID nu!

Tips vid nyinstallation:

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips vid nyinstallation:

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Tack för tipsen!

 

Ska prova säker start imorrn.

 

Vilken HD ska jag välja - det finns två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Swedbank då? För där använder man dosa. Inte låst till en specifik dator/platta/telefon med andra ord.

Swedbank som tar betalt för absolut alla tjänster ska man hålla sig borta ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank som tar betalt för absolut alla tjänster ska man hålla sig borta ifrån

 

Gratis innebär inte per automatik att något är bra.

Betalar hellre och får fungerande tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank som tar betalt för absolut alla tjänster ska man hålla sig borta ifrån

Det är i alla fall ingen lite nischbank, som du faktiskt påstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ska prova säker start imorrn.

 

Vilken HD ska jag välja - det finns två?

Den som systemet ligger på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som systemet ligger på.

Systemet? Systembolaget?? :D

 

Jag förstår inte vilket system som avses, men valde den översta HD och det var något som "reparerades" och en grön textrad kunde hittas i en ruta som sade just detta, om jag letade. Det var nämligen inget som talade om att det var "klart".

 

(Och NEJ, Leksand kommer INTE spela SM-final snart... :armskeptisk: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet, dvs operativsystemet dvs OS X. Den hårddisken OS X ligger på kallas även startskiva. Kan också vara del av en hårddisk om den är uppdelad/partitionerad i flera delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gratis innebär inte per automatik att något är bra.

Betalar hellre och får fungerande tjänster.

Swedbank fungerande du måste skämta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank fungerande du måste skämta!

Nej varför skulle jag skämta?

Vad är det som inte fungerar för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...