Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flera program slutar fungera på min macbook :(


norr_sken

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har läst runt lite här på forumet men förstår inte vad jag ska göra med min Macbook. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Itunes funkar inte, inga nya internetsidor tex crome funkar inte alls, nu sist slutade skype att fungera. Jag har funderat på att köpa en annan dator, men gillar den här. Den är snabb, har bra batteritid och jag behöver ju ingen superdator. Dok skulle jag gärna använda skype och itunes och även iMovie. Jag kan inte mycket om datorer så hoppas kunna få lite hjälp att komma vidare. Detta är om datorn...

Mac OS X version 10.5.8

Processor 2.1 GHz Intel Core 2 Duo

Minne 1 GB 667MHz DDR2 SDRAM

 

Så tror ni det är lönt för mig att försöka få igång den här gamlingen och vad skulle iaf behövas för de saker jag vill använda den till (mail, skype, itunes, imovie).

 

Tacksam för svar :)

 

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ska du göra en "Säker Start"

 

Starta om datorn, håll ner shifttangenten, släpp tangenten när du ser förloppsindikatorn. Logga in.

 

Stäng sedan av datorn, och starta om som vanligt.

 

Här kan du läsa om Säker start

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag har läst runt lite här på forumet men förstår inte vad jag ska göra med min Macbook. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Itunes funkar inte, inga nya internetsidor tex crome funkar inte alls, nu sist slutade skype att fungera. Jag har funderat på att köpa en annan dator, men gillar den här. Den är snabb, har bra batteritid och jag behöver ju ingen superdator. Dok skulle jag gärna använda skype och itunes och även iMovie. Jag kan inte mycket om datorer så hoppas kunna få lite hjälp att komma vidare. Detta är om datorn...

Mac OS X version 10.5.8

Processor 2.1 GHz Intel Core 2 Duo

Minne 1 GB 667MHz DDR2 SDRAM

 

Så tror ni det är lönt för mig att försöka få igång den här gamlingen och vad skulle iaf behövas för de saker jag vill använda den till (mail, skype, itunes, imovie).

 

Tacksam för svar :)

 

Robin

Jag antar att du har en MacBook4,1, det vill säga en Macbook Early 2008. Den kan som mest ta 6 GB RAM och kan köra Mac OS X Lion 10.7.5 som mest. Om du vill fortsätta med datorn ett tag till rekommenderar jag att du köper Mac OS X 10.6.8 Snow Leopard* och att du uppgraderar RAM, åtminstone till 4 GB. RAM hittar du på Ebay. Du kan också söka på Tradera. Hårddisken du har sjunger nog på sista versen om du aldrig har bytt den, och då är en SSD ett bra val, för att datorn ska kännas snabb nog. Lycka till!

 

 

*De flesta program stöds fortfarande i Snow Leopard, dock ej Apples egna, nyare program. Men exempelvis Google Chrome och Skype stöds. Allt fler program saknar stöd i tidigare operativsystem (dock så ska Skype stödjas i 10.5.8). Tänk dock på att så kallade PPC-program inte stöds av Snow Leopard eller Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj tack för så snabba svar!!!

Pocahontas: Jag har köpt datorn på tradera och vet inte om jag har inloggningsuppgifter om det kommer att behövas. Går det att se någonstans innan om den är låst innan jag gör en säker start?

Alix: vad skulle ca priset vara för det du rekommenderar?

tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Alix: vad skulle ca priset vara för det du rekommenderar?

tack för svaren

Cirka 1500-2000 beroende på vad du väljer. OBS! Innan du börjar skruva, ta backup på alla dina viktiga filer, som bilder och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inloggning är detsamma som ditt adminlösenord, det måste du ha ett.

 

Du har väl skapat ett eget konto när du köpte den samt skaffat dig ett Apple: ID

 

Gå in i Systeminställningar, Användare och grupper, klicka på hänglåset och kolla ditt adminlösenord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen av Skype vill ha Mac OS X 10.9...
"*To run the latest version of Skype for Mac (Skype 7.0), you need to run Mac OS X 10.9 or higher. "
https://support.skype.com/en/faq/FA10328/what-are-the-system-requirements-for-skype

Det går att köra en äldre version av Skype.

Detta med att internetsidor inte vill vara med, det kan bero på en gammal Adobe Flash - alltså den mjukvara som många hemsidor använder sig av för animationer, menyer etc. De nyare versionerna av Flash behöver minst OS X 10.6 (Snow Leopard).

Du skriver att du köpte datorn på Tradera... Jag tror den skulle må bra av en ominstallation av systemet och mjukvaror, och detta underlättas om du har systemskivorna till datorn inklusive systemskivorna för iLife-paketet. Om du inte har fått med dem... Det går att köpa Snow Leopard och få den systemskivan och installera det. Program som iLife m fl ingår i iLife-paketet, men det medföljer inte operativsystemet utan köps separat. De senaste versionerna kräver dock Yosemite och din dator är för gammal för det. De äldre versionerna av iLife på skiva finns inte att köpa längre, de har utgått. Möjligen kan du få tag på en iLife '09 box via Tradera eller liknande, om du inte har fått med installationsskivorna när du köpte datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen av Skype vill ha Mac OS X 10.9...

"*To run the latest version of Skype for Mac (Skype 7.0), you need to run Mac OS X 10.9 or higher. "

https://support.skype.com/en/faq/FA10328/what-are-the-system-requirements-for-skype

 

Det går att köra en äldre version av Skype. ...

Jag svär mig fri, jag gick på vad Skype skriver på sin hemsida. se dumpar.

 

post-28798-0-85324800-1415019659_thumb.jpg

 

post-28798-0-39857900-1415019661_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den äldre versionen av Skype som fungerar med OS X 10.5.8 och denna är fortfarande tillgänglig och kan fortfarande användas, men vill man köra senaste Skype så är det OS X 10.9 eller nyare som gäller.
post-13591-0-32015100-1415022990_thumb.png



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok toppen! Jag har inte fått med några skivor och ska kolla mitt admin....har som sagt inte så stor koll. Det med skype hände när min kompis använde datorn och då sa den att den versionen av skype som jag hade var för gammal och slutade att fungera, min kompis försökte uppdatera nya utan att lyckas.... Jag har bara tänkt att det är en av alla funktioner som slutar fungera...ska prova instellera skype igen :)

Tack så mycket för alla svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok toppen! Jag har inte fått med några skivor och ska kolla mitt admin....har som sagt inte så stor koll. Det med skype hände när min kompis använde datorn och då sa den att den versionen av skype som jag hade var för gammal och slutade att fungera, min kompis försökte uppdatera nya utan att lyckas.... Jag har bara tänkt att det är en av alla funktioner som slutar fungera...ska prova instellera skype igen :)

Tack så mycket för alla svar!!!

Tips: Om du ska ta bort program är det bra om du använder en riktig avinstallerare, som Mac OS X ännu i denna dag saknar. Jag använder gratisprogrammet AppCleaner. Du ska ha version 1.2.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså ni är så fina alla som kommer med så många bra tips!!! Nu har jag lyckats installera skype!! Så bra :) Undrar om ni tror att jag kan lyckas även med itunes och dropbox utan att skaffa dessa skivor som ni skrivit om....

Alix: den här appcleaner jag förstår inte riktigt vad jag ska ha den till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså ni är så fina alla som kommer med så många bra tips!!! Nu har jag lyckats installera skype!! Så bra :) Undrar om ni tror att jag kan lyckas även med itunes och dropbox utan att skaffa dessa skivor som ni skrivit om....

Alix: den här appcleaner jag förstår inte riktigt vad jag ska ha den till :)

Itunes finns här för ditt operativsystem (OS). Sista DropBox för ditt OS verkar vara version 2.4.4 som finns här. Om de duger att göra allt som behövs ska jag låta vara osagt.

AppCleaner tar bort alla filer som associeras med ett program*. Oftast ligger sådana bara kvar och skräpar och tar upp plats, men ibland kan de störa funktionen hos samma program i annan version.

 

*Förutom själva programmet i programmappen läggs det ofta hjälpfiler på andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh jag kämpar på och nu har jag lyckats med itunes, problemet är att jag behöver quicktime och jag hittar inget som är rätt för mig?!?! Kan ni som verkar kunna allt hjälpa mig även med detta? Den där dropbox versionen är för gammal :(

När jag försöker radera grejer i appcleaner säger den du försöker radera skyddade filer. Går det inte att ta bort dem då?

TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh jag kämpar på och nu har jag lyckats med itunes, problemet är att jag behöver quicktime och jag hittar inget som är rätt för mig?!?! Kan ni som verkar kunna allt hjälpa mig även med detta? Den där dropbox versionen är för gammal :(

När jag försöker radera grejer i appcleaner säger den du försöker radera skyddade filer. Går det inte att ta bort dem då?

TACK

Äldre QuickTime finns här. Bokmärk http://www.oldapps.com/mac för där hittar du mycket till äldre Macar. Vad gäller (skyddade) standardprogram så kan man bocka av det i inställningarna, se dump nedan (det är en senare version av AppCleaner men det borde vara samma).

 

post-28798-0-36001400-1415032615.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...