Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem: WordPress lokalt på Mac


Gäst

Rekommendera Poster

Jag har installerat WordPress lokalt på min Mac. Problemet jag har är att tumbnails både i temat och ett tillägg inte anpassar sig efter bildformatet. Med det menar jag att mina bilder är rektangulära men blir kvadratiska.


Saken är den att jag har kört temat och tillägget online och vet därför att tumbnails ska anpassa sig efter bildformatet. Online blir alltså mina tumbnails rektangulära men lokalt blir de kvadratiska.


Jag har även ett annat tillägg som ska öppna externa länkar i nya flikar men inte heller det fungerar. Även detta tillägg har jag kört online och vet att det fungerar.


Info om min lokala server:

Apache - MySQL - PHP: MAMP v3.0.6

WordPress version: 4.0 sv_SE

Ports: 8888/7888/8889

PHP: 5.5.14

Cache: off


Min Mac:

OS X Version 10.9.5


Kan det ha något med Ports att göra? Jag använder standardvärdena men ska jag kanske använda 80/3306 istället?


Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har inget med portar att göra. 80/3306 är standard portarna som servern och mysql kör på... och har bara med trafiken att göra. Det kan man nästan välja vilka man vill, så länge man ställer in det så. Adresserna brukar bli därefter: http://testsite.dev:8889/ Att bilderna blir konstiga lokalt med inte online har nog mer att göra med hur servern är konfigurerad, jfm med den online. Olika versioner av php med, olika tillägg osv osv.

För bilder som processas i skriptet brukar GD(2) vara det som krävs. Det kanske inte kommer med MAMPpaketet. Ett annat är “Imagick” som man brukar ha för att generera småbilder med.

Om du tillfälligt lägger en info-fil: info.php

<?php
phpinfo();


Kör den på båda, så kan du spana lite där vad som skiljer.

I översta delen i config rutan. Kika efter: --with-gd och --with-imagick
Längre ner utmed sidan finns alla moduler/tillägg.

Glöm inte att ta bort den filen sen från online-servern. :crossfingers:

Om GD saknas får du kolla med MAMPdokumentationen hur det görs där, el om de har nåt forum hos dem. Imagick kan man installera med Pear/Pecl sen.

https://duckduckgo.com/?q=OS+X+MAMP+add+GD
https://duckduckgo.com/?q=pecl+install+imagick

- - -

Alternativt, om det som styr bilder, även det andra med länkar, är plugins som bygger på javascript. Det som kan vara är var du har din web-root. Om serverns web-root är / men du lagt din wp i en annan mapp, så är inte / samma sak längre. Kör du WP lokalt i en virtualhost? eller bara lagt den i en egen mapp.

Är svårt att säga om det är PHP el javascript som spökar utan att veta vilka plugins (tillägg) det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar!

 

Var ska jag lägga info.php? I själva rooten offline och online?

 

Angående javascript. Du skriver om tilläggen bygger på javascript. Om det skulle vara fallet, hur kan då tumbnails i temat strula? Javascript där med?

 

Angående placering. Min root är /Applications/MAMP/htdocs men jag la WordPress på /Applications/MAMP/htdocs/wordpresstest (som nås via /localhost:8888/wordpresstest). Borde jag ha valt root istället? Jag följde dessa instruktioner http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress_Locally_on_Your_Mac_With_MAMP och i steg 4 står det att jag kunde göra så men det kanske inte är optimalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar!

 

Var ska jag lägga info.php? I själva rooten offline och online?

 

Angående javascript. Du skriver om tilläggen bygger på javascript. Om det skulle vara fallet, hur kan då tumbnails i temat strula? Javascript där med?

 

Angående placering. Min root är /Applications/MAMP/htdocs men jag la WordPress på /Applications/MAMP/htdocs/wordpresstest (som nås via /localhost:8888/wordpresstest). Borde jag ha valt root istället? Jag följde dessa instruktioner http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress_Locally_on_Your_Mac_With_MAMP och i steg 4 står det att jag kunde göra så men det kanske inte är optimalt?

Där har du förmodligen problemet.

 

I o m att din servers root är ...htdocs/. Lägger man då bara ett projekt i en undermapp (wordpresstest) så är fortf rooten / och inte wordpresstest/

 

Det gör att skript och sånt som utgår från root blir fel och laddas inte - och därav att ditt bild/länkscript inte funkar, om de nu är javascriptbaserade tillägg, osv. (Antaganden). :)

 

 

Allra bäst (tycker jag) är att du sätter upp en virtualhost. Den kan du i princip ha var du vill (inte i htdocs), men om du vill ha dem på ett mer lätt åtkomligt ställe, som ~/Sites/wptest. Där kan du ge den ett fakenamn med. så du kollar sidan med t ex: http://wptest.dev/

 

Ja, info.php kan du lägga var du vill, direkt i htdocs med om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående javascript. Du skriver om tilläggen bygger på javascript. Om det skulle vara fallet, hur kan då tumbnails i temat strula? Javascript där med?

Att om inte javascriptet i tillägget laddas in (p g a fel root) så kan inte skriptet heller forma om dem. Sidan visar säker rätt storlek, för att de är angivet så i html, men förmiskningen och proportionerna (ratio) blir ju fel då om det är det som skriptet fixar. Därav missen kvadratiska/rektangulära. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har webbhotell så kan du förmodligen lägga en subdomän och köra tester/utveckling på (subdomän.domän.se). Ett litet plugin typ Private blog gör sajten osynlig och lösenordsskyddad.

 

Jag har själv testat med MAMP och det var alldeles för mycket strul för min del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du förmodligen problemet.

 

I o m att din servers root är ...htdocs/. Lägger man då bara ett projekt i en undermapp (wordpresstest) så är fortf rooten / och inte wordpresstest/

 

Det gör att skript och sånt som utgår från root blir fel och laddas inte - och därav att ditt bild/länkscript inte funkar, om de nu är javascriptbaserade tillägg, osv. (Antaganden). :)

 

 

Allra bäst (tycker jag) är att du sätter upp en virtualhost. Den kan du i princip ha var du vill (inte i htdocs), men om du vill ha dem på ett mer lätt åtkomligt ställe, som ~/Sites/wptest. Där kan du ge den ett fakenamn med. så du kollar sidan med t ex: http://wptest.dev/

 

Ja, info.php kan du lägga var du vill, direkt i htdocs med om du vill.

 

Så jag ska testa lägga upp WordPress igen fast i root? Kan ju göra /Applications/MAMP/htdocs/wordpresstest till root och lägga upp på nytt alternativt göra /Users/USERNAME/Sites/wordpress/ till root eller nått.

 

Vad menas med virtualhost och hur sätter jag upp det?

 

Att om inte javascriptet i tillägget laddas in (p g a fel root) så kan inte skriptet heller forma om dem. Sidan visar säker rätt storlek, för att de är angivet så i html, men förmiskningen och proportionerna (ratio) blir ju fel då om det är det som skriptet fixar. Därav missen kvadratiska/rektangulära. :)

 

Ok. Jag göra en ny installation i root den här gången. :)

 

Om du har webbhotell så kan du förmodligen lägga en subdomän och köra tester/utveckling på (subdomän.domän.se). Ett litet plugin typ Private blog gör sajten osynlig och lösenordsskyddad.

 

Jag har själv testat med MAMP och det var alldeles för mycket strul för min del...

 

Jag har gjort så tidigare men för framtiden (då jag göra många testsidor) så känns det bra att kunna köra det lokalt på servern. Att något är krångligt (är det alltid i början) ser jag inte som ett hinder. Jag VILL lära mig och jag ger mig inte förrän jag kan.

 

När jag första började jobba med WordPress för flera år sedan fick jag flera uppmaningar att inte använda webbhotellens One Click-installationer utan istället lära mig sätta upp det själv. Jag förstod inte då varför det spelade roll men idag är jag mycket tacksam för rådet. Det tog sin tid för en novis som jag var, men det har samtidigt gjort att jag förstår mer, vet var allt ligger och jag har inte lika lång inlärningskurva för andra verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte använda One click-installationer är inte bara bra för inlärningen. Det visar sig ju ibland att vissa funktioner inte lirar med dessa installationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag ska testa lägga upp WordPress igen fast i root? Kan ju göra /Applications/MAMP/htdocs/wordpresstest till root och lägga upp på nytt alternativt göra /Users/USERNAME/Sites/wordpress/ till root eller nått.

 

Vad menas med virtualhost och hur sätter jag upp det?

Om det bara är wpsidan du kör som prejekt/utveckling, så kan du väl lägga den direkt i root, men för delen med en egen plats är ju att du kan köra annat sen på andra platser utan att behöva gegga ner WP, om den då ligger i root.

 

En virtualhost... Är att man gör som en egen domän på datorn(/servern). Av den mappen det ligger i så blir det den nya “domänen”. Även om MAMP har sin serverrot .../htdocs/ så kan man sätta upp en annan plats för sina vhost'ar. t ex i hemfoldern: ~/Sites (lättåtkomligt och bra) :)

 

Så foldern ~/Sites/wp.dev/ kan du sen ställa in då så du i webläsaren läser in den som http://wptest.dev/ (el vilket namn du vill ha).

 

Det man får göra är att ev ändra ett par rader i httpd.conf (apaches inställningfil) och sän skapa/lägga til en egen fil i vhost foldern. plus lägga till sitt domännamn i filen /etc/hostes. Men det finns ett program för att göra - så man slipper in och pilla där själv: http://www.macupdate.com/app/mac/40003/hosts

 

Kan skriva ihop en lite miniguide åt dig om du vill.

 

Ok. Jag göra en ny installation i root den här gången. :)

Nej, det skall du inte behöva göra. Oavsett om du flyttar den eller har den kvar så ligger ju filerna där, och databasen har du ju klar.

 

När jag första började jobba med WordPress för flera år sedan fick jag flera uppmaningar att inte använda webbhotellens One Click-installationer utan istället lära mig sätta upp det själv. Jag förstod inte då varför det spelade roll men idag är jag mycket tacksam för rådet. Det tog sin tid för en novis som jag var, men det har samtidigt gjort att jag förstår mer, vet var allt ligger och jag har inte lika lång inlärningskurva för andra verktyg.

[+] :ThumbsUp: Ja, det tar sin lilla tid, men det är både bättre, och rätt kul, när kronorna trillar ner varteftersom. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...