Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ställer jag in default kolumnbredd i finder


sundbergad

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag kommer från PC världen och är van att när man öppnar en utforskare/finder så visas, åtminstone efter att jag valt list view eller detaljerad lista de första kolumnerna om jag maximerar fönstret. Så är inte fallet med min OS X (Maverick)

 

Är det någon som kan berätta hur jag ställer in så att default visas de tre första, inom ramen för fönstret jag har öppet och oavsett storlek (OK min storlekt kan vara bra om det skalas bort kolumner)

Bifogar Finder1 och Finder2 bilder där Finder2 visar vad jag vill uppnå när jag startar Finder och klickar mig runt i systemet

 

Tack på förhand

/anders

post-64246-0-00312000-1413181449_thumb.png

post-64246-0-54674900-1413181456_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte format på dina bilder, så alla slipper ladda ner dem för att se... :crossfingers: Tiff är inte ett bildformat som visas, men png går bra.

Du kan ändra det i Macen, antingen med program som Onyx, eller genom att köra en “defaults write”, så ändrar formatet på skärmdumparna.

Onyx: http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

Eller kör i Terminalen:

defaults write com.apple.screencapture type -string "png";
killall SystemUIServer;

- - -

Har ingen aning, men om du högerklickar på kolumnrubrikerna, så kan man ju välja vilka som skall synas el inte... Det brukar väl sparas hur man ställer in det, men ngn dynamisk ändring av bredderna har jag nog inte sett. Änv själv kolumnvy mest, inte så ofta lista.

 

Det kommer säkert bra/bättre svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maximering på Mac fungerar inte som på Windows... Om du istället för den röda plus-tangenten väljer att gå in i fullskärmsläge för fönstret (de diagonala pilarna lägst upp till höger i fönster-listen) så kommer kolumnerna att breddas i ett Finder-fönster, detta gäller den första listvyn. Men du får inte fler kolumner av det, du får bara bredare kolumner.. mer luft i fönstret...

Listvyn med flera kolumner, den har fastlåst storlek och det som händer när du ökar fönsterbredden det är att bara att du får mer utrymme till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar ;) glädjande med sådanna forum

OK, fixar enl kommandot, tiff ->png

 

Synd att det (heller) inte verkar fungera. Jag vill egentligen bara få veta storleken på filerna ,sortera på storlek mm med ett klick på kolumnlisten

Jag har samma problem om jag vill se totala storleken på utvalda filer i en katalog, och då menar jag inte alla i katalogen...

 

Visserligen kan jag välja kolumner men de visas iaf inte när jag startar finder, först efter en massa pillande. Trycker jag ner Alt och drar i fönstret kan jag utvidga men då utvidgas första kolumnen med det "luft jag tillför i form av bredd" ifrån centrum (samma med Shift fast diagonal liksidig utväxling) istället för att lämna kolumnerna där jag satte dem.

 

Avvaktar få se om nån annan kan svara mig på hur jag ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar ;) glädjande med sådanna forum

OK, fixar enl kommandot, tiff ->png

 

Synd att det (heller) inte verkar fungera. Jag vill egentligen bara få veta storleken på filerna ,sortera på storlek mm med ett klick på kolumnlisten

....

Måste be om ursäkt här, ser att jag formulerat mig som att kommandot tiff->png inte heller verkar funger - fel fel fel. Korrekt ska vara:

Synd att det( i finder förutom andra grejer inte heller ) verkar fungerar med att visa flera kolumner automatiskt. osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...