Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera eller köpa ny Mac


osterborg

Rekommendera Poster

Hej, detta är mitt första inlägg på forumet så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

 

Det är så att jag har en MacBook Pro 13" (mid 2010) som börjar bli rätt seg och med dålig batteritid.

Jag har uppgraderat den med 8GB RAM för några år sedan. Men nu dyker badbollen upp titt som tätt.

Jag har för övrigt precis bytt SATA-kabeln för ca 1000kr då den gav upp i somras.

 

Jag funderar därför vad som är mest prisvärt. Köpa ny SSD + Batteri för ca 2000kr eller köpa en ny MacBook Air och sälja min nuvarande? Om jag väljer det första alternativet så kommer jag ha lagt totalt 3000kr nyligen på nya komponenter.

 

Notera att jag har studentrabatt hos Apple så den macen jag i sådant fall kollar på är 13" med 128GB för 8925kr just nu.

 

Vilket skulle ni rekommendera mig. Är det stor skillnad i prestanda om jag uppgraderar min nuvarande till SSD eller köper ny Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att en nya Air är betydligt bättre än din nuvarande maskin. Ponera att du kan få ca 3000:- för din gamla maskin och du köper 8 GB RAM på MBA så blir det inte så mycket dyrare med tanke på prestandavinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är en 2010 en gammal och seg dator i jämförelse med dagens. 2011 Kom ett teknikskifte som ger, förutom flera tekniska fördelar som Thunderbolt, över 50% mer prestanda. De nya generationerna av Apples bärbara är ännu mer vassa med hypersnabba hårddiskar och batteritid som gör dem bärbara på riktigt. Lägg inte mer pengar på din dator. Köp en ny och kom in i nutiden.

...

TÄnk bara på att en Air har en skärm som är ok, men som inte duger till bildbearbetning eftersom den inte har helt bra färgåtergivning. Är bild och film viktigt är det MacBook Pro 13 som gäller. Den är nästan lika lätt och har i stort sett samma pinaler under locket, men marknadens bästa skärm-RETINA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Badbollen borde inte dyka upp titt som tätt när du har 8Mb RAM även om du har en dator från 2010... Jag tror felet är något annat än en långsam hårddisk. Kör säker start, gå igenom systemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Badbollen borde inte dyka upp titt som tätt när du har 8Mb RAM även om du har en dator från 2010... Jag tror felet är något annat än en långsam hårddisk. Kör säker start, gå igenom systemet...

Hihi hoppas han får 8GB RAM och inte 8MB :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din frågeställning kan delas upp i två delar:

 

1. Anledningen till varför din dator badbollar.

 

2. Om du behöver en bättre dator oavsett om punkt 1 går att åtgärda.

 

Punkt 1 går sannolikt att fixa. Så även punkt 2, om du har råd.

 

Blir det billigare att fixa punkt 2 om du först fixar punkt 1 innan du säljer datorn? Ja, säkert. Det är kanske så du ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar,

 

Badbollen borde inte dyka upp titt som tätt när du har 8Mb RAM även om du har en dator från 2010... Jag tror felet är något annat än en långsam hårddisk. Kör säker start, gå igenom systemet...

Jag gjorde detta i våras när problemet började dyka upp hos Apple Genius. Det enda de kunde konstatera var att hårddisken skulle kunna vara den stora boven i problemet... Jag är väl själv lite skeptisk till detta då jag inte ens fyller halva hdd på datorn då de mesta av mina filer är på en extern hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...