Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bredd på "sortering" i Finder samt meny vid högerklick?


martin991

Rekommendera Poster

Hej!

Ett par saker i Finder har irriterat mig i många år. För mig har det sett ut likadant på alla datorer oavsett rena installationer osv.

 

De två funderingarna jag har är:

 

  1. I listen längst upp i Finder så kan man justera bredden på "sorteringsalternativen", tex namn, ändringsdatum, storlek etc. Bredden på namn är alltid oproportionerligt bred jämfört med filnamnet. I Windows(usch!) så justerades bredden efter det längsta filnamnet i mappen. För mig så kan bredden vara så bred att jag måste dra fönstret långt åt sidan för att få tag i kanten så jag kan justera bredden.
    Se bild: post-53929-0-78169500-1410599282_thumb.png
  2. Om man högerklickar i Finder så kan man få fram alternativ för sortering. Av någon anledning så har jag alltid haft två "ordna efter". Innehållet i bägge är lika förutom att det är några extra i det nedre alternativet. Ser det ut likadant hos er?
    Se bild post-53929-0-31111800-1410599289_thumb.png

 

Med vänlig hälsning, Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra "Ordna efter" ska vara "Sortera efter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra "Ordna efter" ska vara "Sortera efter".

 

Ok. Vad är det för skillnad på "ordna efter" och "sortera efter" samt varför ser det ut så i mitt OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på varför det ser ut som det gör hos dig. Jag är inne på min tredje Mac och har aldrig råkat ut för det problem som du beskriver. En gissning är att du har hämtat upp tidigare TimeMachine kopior när du gjort nyinstallation och därmed fått tillbaks en felaktig fil... Men det är en gissning.

Skillnaden mellan "Ordna efter" och "Sortera efter" är att "Ordna efter" innebär en engångsinställning. Du kanske har det rörigt på skrivbordet och då kan du välja "Ordna efter" för att ordna symbolerna på ett visst sätt. Då justeras och läggs symbolerna om på Skrivbordet. När detta är gjort så kan du stöka till det igen genom att flytta omkring symboler på Skrivbordet och därmed bryta ordningen. När du har gjort en "Ordna efter" så har alltså Finder släppt att hålla ordningen igen.

"Sortera efter" innebär att du låser symbolernas sortering efter en viss parameter (Namn, typ, datum och så vidare). Om du försöker dra ut en symbol och lägga den på en annan plats på Skrivbordet så kommer den åka tillbaks in i sorteringen igen där den var innan. Finder håller alltså platsen, ordningen och sorteringen på symbolerna, och om man tittar på "Sortera efter" igen så är den valda parametern förbockad. Den gäller alltså tills man väljer något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på varför det ser ut som det gör hos dig. Jag är inne på min tredje Mac och har aldrig råkat ut för det problem som du beskriver. En gissning är att du har hämtat upp tidigare TimeMachine kopior när du gjort nyinstallation och därmed fått tillbaks en felaktig fil... Men det är en gissning.

 

Skillnaden mellan "Ordna efter" och "Sortera efter" är att "Ordna efter" innebär en engångsinställning. Du kanske har det rörigt på skrivbordet och då kan du välja "Ordna efter" för att ordna symbolerna på ett visst sätt. Då justeras och läggs symbolerna om på Skrivbordet. När detta är gjort så kan du stöka till det igen genom att flytta omkring symboler på Skrivbordet och därmed bryta ordningen. När du har gjort en "Ordna efter" så har alltså Finder släppt att hålla ordningen igen.

 

"Sortera efter" innebär att du låser symbolernas sortering efter en viss parameter (Namn, typ, datum och så vidare). Om du försöker dra ut en symbol och lägga den på en annan plats på Skrivbordet så kommer den åka tillbaks in i sorteringen igen där den var innan. Finder håller alltså platsen, ordningen och sorteringen på symbolerna, och om man tittar på "Sortera efter" igen så är den valda parametern förbockad. Den gäller alltså tills man väljer något annat.

 

 

Tack för ett detaljerat svar.

Jag har inte återställt från Time machine men däremot så har jag kopierat alla filer som jag haft från en dator till en annan.

Kanske fått med mig någon skit då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat kasta plist-filen? det kan vara något som blivit korrupt

Jepp!

Kastat Finders plist-fil och startat om utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...