Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

KMN

Rekommendera Poster

Jag försökte få en gammal skanner – CanoScan Lide 20 – där det inte finns drivrutiner från tillverkaren, att fungera med hjälp av TWAIN SANE. Tyvärr utan framgång, visade det sig. Därför ville jag avinstallera hela paketet igen. De flesta av de installerade filerna fanns i mappen /usr/local och jag kunde inte hitta några andra filer i denna mapp. Därför raderade jag allt innehåll i mappen. Dumt? Borde det finnas kvar något i mappen? Har ni något innehåll i /usr/local? Den hittas enklast genom att välja Gå -> Gå tlll mapp… och sedan skriva /usr/local

 

Jag kör med OS X 10.9.4 på min iMac. Och datorn fungerar problemfritt, än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min /usr/local ligger filer som är kopplat till Telias "Säker surf"-program, som använder teknik från F-Secure.

Det som ligger i mappen är filer som tillhör olika program, som inte är en del av Mac OS X. De brukar ligga under en mapp där mappnamnet är namnet på applikationen eller tillverkaren. Exempelvis i min så finns det en mapp som heter F-Secure då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min /usr/local ligger filer som är kopplat till Telias "Säker surf"-program, som använder teknik från F-Secure.

 

Det som ligger i mappen är filer som tillhör olika program, som inte är en del av Mac OS X. De brukar ligga under en mapp där mappnamnet är namnet på applikationen eller tillverkaren. Exempelvis i min så finns det en mapp som heter F-Secure då.

Tack för att du orkade kolla!

Men du hade inga mappar som hette etc, bin, lib eller så..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mapparna du nämner är standard-mappar i Unix-system. Kärnan i Mac OS X är Unix. I usr/local/bin läggs exempelvis scriptfiler som användaren har gjort för att göra olika grejer i Unix-systemet. usr = user. usr/local = en lokal mapp för en specifik användare och påverkar bara den användaren. Det som finns i usr/local påverkar inte systemet, utan är program, scriptfiler eller databaser som tillhör användaren eller program som användaren körs.

Så att ta bort filer och mappar ur user/local påverkar inte körningen av Mac OS X eller av de program som följer med Mac OS X. Däremot kan det påverka program från andra producenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få en gammal skanner – CanoScan Lide 20 – där det inte finns drivrutiner från tillverkaren, att fungera med hjälp av TWAIN SANE. Tyvärr utan framgång, visade det sig. Därför ville jag avinstallera hela paketet igen. De flesta av de installerade filerna fanns i mappen /usr/local och jag kunde inte hitta några andra filer i denna mapp. Därför raderade jag allt innehåll i mappen. Dumt? Borde det finnas kvar något i mappen? Har ni något innehåll i /usr/local? Den hittas enklast genom att välja Gå -> Gå tlll mapp… och sedan skriva /usr/local

 

Jag kör med OS X 10.9.4 på min iMac. Och datorn fungerar problemfritt, än så länge.

Har själv provat de då jag bytte dator och villa ha igång min gamla skrivare. Tror att det kom ngn verion sen från Ellert, men jag hittade denna som funkade (skapligt)

http://bobrost.com/sane/

 

(använder .bash_profile istf .profile)

 

Man får skapa lite mappar själv och manuellt kopiera över grejjerna.

 

Här var en textfil jag hade sparat, som jga inte vet om den kommer därifrån,eller om jag hittade den i samband med att jag installerade det. Tror att jag kan ha edioterat den i slutet där om användningen (exemplen). Har en annan skrivare idag så jag har inte kört den på ett tag.

 

 

 

For my Canon CanoScan, I previously used a combination of libusb, sane-backends, and TWAIN-SANE-Interface to get it working in OSX Leopard and Snow Leopard. The installers no longer work for OSX Lion, so I packaged those up for manual installation. After installing, you may use your scanner with Image Capture.


----------
INSTALLATION

Copy the contents of "local" into your system's /usr/local directory. If you want to view it in Finder, you may need to open a Terminal and:
	cd /usr
	open .
Depending on what software you have previously installed, you may need to create a /usr/local directory. Otherwise, be careful not to destroy the existing contents of that directory when you copy the SANE files.

You may need to add /usr/local/bin to your PATH. Add this to your ~/.profile
	export PATH=$PATH":/usr/local/bin"
or
	declare -x PATH=$PATH":/usr/local/bin"


Copy "SANE.ds" into "/Library/Image Capture/TWAIN Data Sources/"

You can now open the Image Capture application to scan. No reboot necessary.



------
(optional) COMMAND LINE USAGE

To verify that SANE can find your scanner (may take about 15 seconds):
	scanimage --list-devices


To scan in color and output to a TIFF image file on your Desktop:
	scanimage --mode Color --format tiff --resolution 300 > ~/Desktop/scan.tiff

To scan greyscale for the whole scanner bed (for my scanner):
	scanimage --mode Gray --depth 8 --resolution 600 --format tiff -l 0 -x 215 -t 0 -y 297 > ~/Desktop/scan.tiff

To see other "scanimage" options (wait 30+ seconds for the full list):
	scanimage --help

scanimage --mode Color --format tiff --high-quality=yes --resolution 300 -l 0 -x 150 -t 0 -y 150 > ~/Desktop/scan.tiff

(millimeter)

scanimage --mode Color --format tiff --high-quality=yes --resolution 300  -l 0 -x 0 -t 0 -y 0 > ~/Desktop/image.tiff


scanimage --mode Color --format tiff --high-quality=yes --resolution 300 -l 0 -x 150 -t 0 -y 150 > ~/Desktop/image.tiff
siffrorna i millimeter

 

 

 

Tack för att du orkade kolla!

Men du hade inga mappar som hette etc, bin, lib eller så..?

Fr o m Lion så är den mappen rel tom. Men den finns ju kvar, för allt man installerar själv (unixrelaterade progr) har /usr/local som standard-prefix. Dvs när man kör "./configure" så är det i den mappen den lägger sig, om man inte spec'at det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...