Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook slutat fungera helt


Lockerzz

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Sitter här med en nyligen till synes helt död Macbook 13 incheckning mid 2012. Datorn är köpt i början av 2013 och Jag köpte datorn av en mycket trogen kompis för ca 2 månader sedan som jag är övertygad inte haft en del i vad som hänt.

 

BAKGRUND

 

Tidigare symptom; efter att jag flyttat (3 dagar sedan) har wi-fi betett sig konstigt. Detta var extra tydligt idag, då den kontinuerligt gick av och på (något jag läst är ett vanligt problem.)

Sen brukar den ibland lite extra vid uppstart, men detta har jag antagit varit SSD diskens naturliga ljud.

 

Vad som hände: jag satt och höll på med en extern hårddisk som jag tidigare använt i min förra dator. Hårddisken som man kopplar in via USB har tidigare varit lite strulig, någon form av glapp i kontakten man kopplar in i hddn som bildats efter några år. Detta har blivit värre på sistone och fungerar knappt över huvud taget, men jag tänkte försöka lägga över lite filer. Jag satt o försökte få det att funka. Då slocknar datorn plötsligt. Allt blev svart.

 

Vet inte om det är relevant, men idag råkade jag för första gången någonsin tappa min dator från sängkanten (ca 2/3 meter). Märkte inga direkta skador då. Lite senare på kvällen var wi-fi ovanligt besvärligt med på/ av.

 

PROBLEM:

-Datorn ger ingen respons när man försöker starta den.

-"elektroniskt" ljud från vänster sida där komponenter kopplas in.

-strömsladden blinkar rött/grönt (svagt) samt tickande ljud.

-Helt svart skärm, reagerar inte på något alls.

-INTE grå skärm med frågetecken etc, som jag läst om.

 

Någon som kan tänka sig vad felet är? Måste man skicka in den till support? Garantin har gått ut och har inget AppleCare så det lär väll kosta en del..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.... det står inte var du bor.

 

Men om du har möjlighet, så ta dig till en Apple butik, beställ tid hos en Genius och de kommer hjälpa Dig. Om det inte är något hårdvarufel på datorn, så kostar det inget. Om det är ett hårdvarufel, så be att få ett kostnadsförslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg som uppmanar till bedrägeri är gömt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker oftast skador på datorer som har tappats i golvet. Du kommer att få för självrisken naturligtvis. Applestore har utbytes program på många av deras varor, vilket betyder att du får en ny produkt med exakt samma specifikationer. Huruvida detta gäller just din dator vet jag naturligtvis ej. Självrisken till försäkringsbolag borde vara på 1500kr och det kan vara betydligt billigare än att bekosta reperationer själv, vilket du naturligtvis ej ska göra om du har en försäkring. Om du inte har en hemförsäkring som täcker sådana har skador så kan det vara dags att fixa det... Naturligtvis för framtida behov..............japp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlämnad på reparation där jag köpte den, får se vad de säger. Återkommer när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...