Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga om ljudvolym (iphone / hörlurar)


nippe45

Rekommendera Poster

Har ett litet "problem" som jag undrar om någon kan svara på.

 

Satt och lyssnade på Spotify via iPhonen med vanliga orginalhörlurar. Efter ett tags lyssnade tänkte jag att jag kunde byta hörlurar. Köpte ganska nyligen ett par Sennheiser Momentum (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1485311).

 

Efter jag bytt hörlurar tyckte jag spontant att ljudet var lägre / kände mig tvungen att öka volymen för att den skulle kännas lika intensiv. Jag funderar om det kan vara så att dessa hörlurar är mer svårdrivna än orginallurarna? Eller vad beror detta på? Föredrar generellt aldrig att ha högre än 60% ljudvolym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika hörlurar kräver olika mycket effekt från förstärkaren. Du styr effekten som skickas ut genom volymreglaget. Volymreglaget visar alltså inte vilken volym i decibel som du faktiskt får ut ur lurarna, utan det reglerar effekten som skickas ut till hörlurarna. En och samma styrka på effekten ger olika volym från olika hörlurar. Detta är fullt normalt.

Generellt kan man säga att små in-ear lurar kräver mindre effekt än stora hörlurar, för deras element - det som ger ifrån sig ljudet - är mindre och därmed behöver mindre effekt för att röra på sig. Precis som att en tung och stor bil kräver mer motor än en lätt liten bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...