Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport plötsligt slutat fungera!


anna.s
 Share

Go to solution Solved by Raphael,

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en macbook pro med OSX 10.9.4. Jag har även en airport express och har nu airportverktyg 6.3.2

Jag har den senaste tiden fått problem med nätverket och får upp följande meddelande:
Den här versionen av AirPort-verktyg stöder inte denna basstation. BesökAirPort Service och Support för mer information.
Jag har en automatisk inställning om uppdatering, så jag vet inte hur länge jag har haft den versionen och om det är i och med den senaste programversionen som problemen har börjat uppstå. Men härom dagen började lampan på airporten blinka i orange ett bra tag innan den blev grön igen. Samma sak sker nu varje gång efter att jag har dragit ut airporten och satt i den i kontakten igen, men trots att den lyser grönt så fungerar inte nätverket.

Under en längre tid har det varit så att nätverket tillfälligt "tappats" då och då och sedan har hittats igen efter att jag har dragit ut och satt i airporten igen. Men nu funkar inte det längre. Jag får upp symbolen för den enhet som jag har kopplat min dator och iphone till, dvs min stereo, men när jag använder spotify och sedan kopplar över till stereon blir det bara tyst. (Jag har ordnat så att jag kan skifta till stereo på datorn genom att trycka alt och klicka samtidigt som jag står på högtalarsymbolen i datorns meny).
Jag kan inte alls sånt här själv, så jag vet inte var jag ska börja någonstans!
Är det någon som kan förstå vad det är som felar?
Tacksam för alla tips!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att göra en nollställning av din Express, ska sitta en liten knapp du kan tycka in med något spetsigt. Håll in knappen tills lampan blinkar.

 

Sen får du ansluta och konfigurera om Expressen precis som du gjorde första gången du kopplade in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för svaret! Det kan kännas aningen tröstlöst när man inte har en aning om hur man ska lösa problemet. Senare i dag så slutade nätverket att fungera helt! När jag kopplade ur och i igen så blinkade lampan mellan grönt och orange för att varje gång landa i orange.

 

Jag hittade knappen för återställning på airporten och tryckte in den så att lampan började blinka snabbt i grönt.

 

Problemet är nu att det inte var jag som ställde in den från början och att jag nu inte har någon att fråga. Jag har en router och har haft airporten kopplad mellan dator, iPhone och stereo samt till skrivaren. Är det någon som kan säga hur jag ska göra för att konfigurera den eller vad jag ska söka på på nätet för att hitta instruktioner för det?

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag har tyvärr fastnat!

 

Jag vet inte hur gammal min airport är, jag fick ta över den för 2 år sedan men den har nog ett antal fler år på nacken. Jag har ingen skiva eller annan information till den. Det står model ni.: A1088 på den om det säger något.

 

Airporten är kopplad till en tele2-router (Netgear via tv-uttaget) med en Ethernet-sladd och routern är kopplad till en stereo (med en AV-sladd). Dator, iPhone och skrivare är trådlöst kopplade till nätverket. Detta har alltså fungerat tidigare.

 

Nu blinkar lampan på APX grönt och jag kommer inte åt något i airportverktyget och kan därför inte ändra några inställningar. Det står: Inga inställda airport-basstationer hittades Airport-verktyg kommer fortsätta leta. Och så snurrar det på. Jag har provat att koppla Ethernet-sladden mellan APX och dator, men det blir ingen skillnad.

 

Jag kan tillägga att jag hela tiden har haft problem på så sätt att jag inte har kunnat koppla upp mig mot platser med gratis wi-fi när jag har haft datorn med mig på universitet, bibliotek etc., troligtvis pga en säkerhetsinställningar genom airporten som har blockerat det. Så om jag skulle kunna få ordning på nätverket vore det skönt om det skulle gå att fixa det samtidigt.

 

Som det är nu så vet jag inte ens hur jag ska koppla bort airporten och använda routern på vanligt vis, så jag får ingen uppkoppling alls.

Eftersom jag inte alls kan sånt här, (försöker läsa här på forumet och förstå så gott jag kan), så skulle jag behöva någon form av steg-för-steg-guide.

Oerhört tacksam för all hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag menade att airporten är kopplad till stereon!

(Skriver på telefonen här, så det blir lite missar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du har en för gammal AirPort Express för att fungera med dagens AirPort Verktyg.

Antingen köper du en ny eller så får du Googla på om jag inte missminner mig är det någon som fixat en fullösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för svar!

... Och håhåja ja.

Lyckades få programmet att fungera via den här länken: http://coreyjmahler.com/2013/10/24/airport-utility-5-6-1-on-os-x-10-9-mavericks/

... Men sen... programmet hittar fortfarande ingen basstation och lampan fortsätter att blinka grönt. Har provat att återställa och dra i från strömmen flera gånger. Är den körd?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det här känns skumt måste jag säga. Det känns ju konstigt om airporten skulle ha gått sönder precis efter att jag postade mitt inlägg här eller pga nollställningen. Innan nollställningen så kom ju nätverket trots allt upp som vanligt med det senaste airportverktyget. Efter nollställningen så är det istället blinkande grönt ljus och varken det senaste airportverktyget eller "fixprogrammet" av 5.6.1. hittar någon station alls, varken trådlöst eller med kabel. Börjar bli smått galen här... :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Vilka inställningar du än har på Airport Express så påverkar det inte tillgången på andra nätverk. Varje nätverk konfigureras separat. Du borde hitta andra nätverk på skolan, bibliotek etc under "antennen" i listen uppe till höger bredvid volymen, om Wi-fi är på.

Blinkande grön lampa innebär att Airporten har ett internt fel, alltså fel på hårdvaran. Om den fortfarande blinkar efter återställning så är den defekt och behöver bytas ut. Uppdatering av mjukvaran hjälper inte, utan felet är i Airporten själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag. Så kan jag i alla fall sluta lägga energi på det...

Det där med att koppla upp sig på universitet och bibliotek har dock inte varit helt kört, på andra ställen funkar det fint. Jag tror i alla fall efter mycket utforskande att det har med någon säkerhetsinställning på datorn att göra (någon slags wep-nyckel-inställninge, men jag kan själv inget om det).

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 years later...

Jag har också fått problem med Airport verktyget. Catalina är installerad och först fungerade allt, men plötsligt inte. Länken ovan fungerar den också om jag har Catalina, någon som provat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...