Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook börjar ge upp?


klash

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

 

Flickvännen har en macbook (modell sent 2009) som börjar ge upp känns det som. Har den inte strömförsörjning stänger den av sig efter 10-15 minuter, och även om den har strömförsörjning kan den i mer sällsynta fall stänga av sig om den inte står plant eller lyfts i ena kanten eller sådär. Själva anslutningen till strömförsörjningen som går in i datorn kan ibland bli supervarm och ge ifrån sig ett slags surrande ljud. Jag antar att det är något kring batteri/strömförsörjning som har tröttnat.

 

Till saken hör att jag råkade knuffa ner datorn i golvet för säkert snart ett år sedan, och den landade så att laddkabeln trycktes in i datorn en liten bit. Den har i original den snedställda laddanslutningen, och det inte gick att ladda med den laddaren utan att tejpa fast laddkabeln för att den skulle få kontakt efter det. Jag köpte då en ny laddare av den gamla modellen som ansluts rakt in, och den funkade perfekt i över ett halvår. Sedan vet jag inte vad som hände, den började bete sig väldigt märkligt – inte ta emot laddning, stängde av datorn, osv. Nu kör vi med den gamla anslutningen igen, som av någon anledning får kontakt rätt enkelt igen. Men som sagt, nu börjar den bete sig konstigt med den också.

 

Kan jag felsöka vad som är fel? Är det lönt att göra något åt datorn? Den fungerar alldeles utmärkt i övrigt och det känns så onödigt att kassera den eller byta ut den mot en billig ny (håll i er!) pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en vit MacBook unibody du har så är det enkelt att skruva av bottenplattan och den vita gallerskenan eller vad man ska kalla delen och sen justera MagSafe-kontakten med en torx-6 mejsel.

Möjligt att du inte ens behöver lossa gallerskenan.

Lossa batterikontakten så fort du lossat bottenplattan.

Men högst troligt är batteriet defekt och behöver bytas.

Om du håller inne alt-tangenten och klickar på batteriikonen längst upp på skärmen vad visas då för "status"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Knasen. Det är en vit unibody, och jag vet att jag hade isär den efter att jag tappat den, men tyckte inte jag kunde komma åt något då. Får väl ta och kolla igen.

 

Batteriet visade fulladdat när jag klickade på batteriikonen. Jag drog sedan ur sladden ett litet tag och kollade igen. Nu, 15 minuter senare efter att jag kopplat på kabeln igen står det fortfarande att batteriet väntar med ett litet utropstecken till höger, trots att laddkabeln lyser grönt.

 

Bifogar en skärmdump från ett batteriövervakningsprogram, och det är ju helt klart att batteriet sett sina bästa dagar. Vad jag vill minnas är att det visade klart bättre värden när jag provade för någon månad sedan (kanske typ 80% av nykapaciteten tror jag). Säger det något?

 

batteri.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple garanterar 80% av "Design capacity" under garantitiden eller 1000 laddcykler. (Det som uppnås först) I ditt fall lär garantitiden löpt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant Axelman! Ska göra en backup i natt och undersöka det här vidare i morgon. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, öppna upp ock kika samt återställ SMC. Kolla om fläktar eller ventilationen behöver rengöras.

 

Men även om den "fungerar" så är den inte värd att lägga ner några större summor på för att få den i användbart skick. Denna modellen borde gå att hitta relativt billigt som begagnad istället för att lägga pengar på befintlig.

 

Annars så finns både MacBook Air samt Mac Mini för överkomlig summa som båda i grundutförande springer varv runt nuvarande maskin i prestanda. Visst kan man få en PC för mindre pengar på stormarknaden men hur kul är dom på en skala? Med tanke på att den har hållt i fem år och mest är kass för att ni tappat den så har ni i alla fall fått valuta för pengarna den en gång kostade, så utslaget över dessa åren så har den inte varit dyr. Med de billigare PC-maskinerna får man räkna med att ha köpt två stycken under samma tidsperiod....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag vet. En pc är inte kul (jag kommer aldrig gå tillbaka dit), men det är helt och hållet en monetär fråga. Hon använder den bara till Word och att surfa, och när man får en pc för en tredjedel av priset så är det lite svårt att motivera en Air... och dessvärre tror ju de flesta att deras begagnade macbooks är gjorda av guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att det är samma gamla kretsar i de bärbara tills 2011. Då kom en ny generation som nästan fördubblade prestandan och är nästan i klass med dagens MBP. Så att byta upp sig till 2011 är att komma i fas med nutiden. En sådan med SSD-disk är blixtrande snabb. Den har också Thunderboltanslutning så du kan köra SSD via Thunderbolt. Det betyder att du har en lika snabb extern disk som en intern SSD. Otroligt värdefullt! Så om du ska lägga pengar på din gamla så lägg dem på en 2011!!

post-363-0-29888200-1407231714.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...