Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startar men datorn kommer inte längre en till snurrande kugghjul


kegus

Rekommendera Poster

Jag har ett problem.

Jag har startat datorn ett antal gånger men får bara grå skärm med äpple och snurrande kugghjul.

 

Har också startat genom att hålla ner skifttangenten (det är väl det som är säkert läge), men resultatet blir det samma: grå skärm med äpple och kugghjul.

 

Någon som har någon idé om hur man smidigast löser detta?

 

(Skulle vara skönt att slippa någon mer drastiskt åtgärd som att återinstallera OS X.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS X har du?

 

10.7 Lion och nyare har en återställningspartition på hårddisken, tryck cmd + r när du startar. Börja med att köra skivverktyg och reparera skiva samt behörigheter. Behörighetsreparationen kommer att ge dig en (lång) lista på fel, det är normalt.

 

Hjälper inte det så får du prova med att installera OS X, troligtvis har någon systemfil skadats. Du har inte stängt av datorn genom att bara hålla ner strömknappen eller pillat med/raderat filer i systemet?

 

Det som då händer är att systemmappen återskapas, alla dina filer, dokument, användare osv. finns kvar i oförändrat skick och allt ska se ut som vanligt när installationen är färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket OS X har du?

 

10.7 Lion och nyare har en återställningspartition på hårddisken, tryck cmd + r när du startar. Börja med att köra skivverktyg och reparera skiva samt behörigheter. Behörighetsreparationen kommer att ge dig en (lång) lista på fel, det är normalt.

 

Hjälper inte det så får du prova med att installera OS X, troligtvis har någon systemfil skadats. Du har inte stängt av datorn genom att bara hålla ner strömknappen eller pillat med/raderat filer i systemet?

 

Det som då händer är att systemmappen återskapas, alla dina filer, dokument, användare osv. finns kvar i oförändrat skick och allt ska se ut som vanligt när installationen är färdig.

 

Jag har 10.7 Lion.

 

Antar att det bara är att försöka med skivverktyg då (till att börja med).

 

(Förbannat trist när sådant här händer ...)

 

Tack mattem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...