Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firewire och thunderbolt-anslutningar


kiplon

Rekommendera Poster

Har en extern disk http://www.freecom.com/Products/External-Hard-Drives/Desktop-Hard-Drives/Hard-Drive-Quattro

 

och vill ansluta den till thunderboltuttaget på macbooken. Det verkar finnas en adapter för det? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/firewire/thunderbolt-till-firewire-800-p69103

 

Men påverkar det hastigheten? Eller hastigheten borde inte kunna bli mer än vad firewire 800 ger? Eller hur?

 

Om jag då har har en bilddatabas på sisådär uppåt 100 GB på den externa disken och ansluter den till datorn. Kan firewire-anslutningen klara den överföringen så det blir hanterligt att jobba i bildprogrammet?

Eller blir det bara segt och med fördröjningar med badbollar och liknande?

 

Hur mycket ös i praktiken ger firewire 800, siffrorna i hastigheten säger mig inget. Kan någon beskriva det vad det betyder i praktiken?

 

Tanken att lägga över hela bilddatabasen på en extern disk faller om inte firewire-anslutningen från disken klarar det på ett bra sätt. Vill ju inte skaffa ny externdisk med TB-anslutning om det inte är alldeles nödvändigt. Nu har jag den externa disken ansluten till iMac mid 2010 som backup. Men funderar att lägga allt på externa disken istället så jag kan ansluta den till macbooken. Att det funkar förstår jag, men kommer det att funka så pass bra så att det blir smidigt hanterligt i arbetsflödena?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt iPhoto-bibliotek på en extern Firewire-800-disk. Det är nästan 60000 bilder och 401GB.

 

Jag tycker det funkar bra. Jag märker ingen skillnad i prestanda mot mina mindre bibliotek som ligger på den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt iPhoto-bibliotek på en extern Firewire-800-disk. Det är nästan 60000 bilder och 401GB.

 

Jag tycker det funkar bra. Jag märker ingen skillnad i prestanda mot mina mindre bibliotek som ligger på den interna hårddisken.

Okej, det låter bra. Kanske är det jag som hakat upp mig på alla beskrivningar om den goda hastigheten med TB gentemot den sämre med FireWire?

 

Isåfall räcker det med att jag skaffar en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är litet grann som bilar som kan gå i 250. Men det har man ju ingen praktisk nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är litet grann som bilar som kan gå i 250. Men det har man ju ingen praktisk nytta av.

JA, precis. Varför ha en snabb Jaguar om jag lika gärna kan nå målet i princip lika snabbt med min Ford :)

 

Sen är det väl så att har man inte råd med den där Jaguaren så går det precis lika bra med Forden på gården :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades radera ett långt och välskrivet inlägg :irriteradtjej:

 

Men som du skriver i ett annat inlägg så är det bara att skaffa FW800-kabel till din iMac om du inte redan har det och testa. Det kommer inte att gå långsammare på din MBA utan det är isåfall övrig prestanda i burken som begränsar samt hastigheten på hårddisken i den externa enheten. Prestandan i FW/TB räcker och blir över.

 

FW/TB har egen processor som sköter all hantering av data jämfört med USB2/3 som låter datorns processor dra hela lasset, så även om USB2/3 är bra på pappret så drar FW/TB ifrån i verkligheten.

 

Tänk på att FW har fram tills TB lanserades varit film och bild-proffsens alternativ när det gäller att arbeta med stora mängder data mot externa enheter och backup. Så välkommen in i gänget bland de stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades radera ett långt och välskrivet inlägg :irriteradtjej:

 

Men som du skriver i ett annat inlägg så är det bara att skaffa FW800-kabel till din iMac om du inte redan har det och testa. Det kommer inte att gå långsammare på din MBA utan det är isåfall övrig prestanda i burken som begränsar samt hastigheten på hårddisken i den externa enheten. Prestandan i FW/TB räcker och blir över.

 

FW/TB har egen processor som sköter all hantering av data jämfört med USB2/3 som låter datorns processor dra hela lasset, så även om USB2/3 är bra på pappret så drar FW/TB ifrån i verkligheten.

 

Tänk på att FW har fram tills TB lanserades varit film och bild-proffsens alternativ när det gäller att arbeta med stora mängder data mot externa enheter och backup. Så välkommen in i gänget bland de stora.

Tack för ditt svar! :) Ja, jag tänker prova. Och det är ju så att det hela tiden kommer nytt som är sååååå mycket bättre än det gamla, som ingen vill ha längre.

Och jag är inte intresserad av att till varje pris ha det senaste, jag vill bara att det ska fungera bra.

 

Tanken är då att jag ska kunna nå min bildbibbla oavsett var jag är i huset om jag kan ansluta externa disken till den bärbara. Då slipper jag den stationära som iofs är väldigt fin där den står på skrivbordet och i princip för jämnan har något roligt bildspel på. Men jag trivs inte alls att sitta vid den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...