Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Synka två mappar


ChristianViking

Rekommendera Poster

ChristianViking

Hej, jag har en mapp på i mitt bibliotek som jag vill automatiskt och regelbundet synka med google drive. Enkelt sagt vill jag att alla filer som någonsin har funnits i min logic-mapp ska finnas på google drive, även om jag raderar den medvetet från Logic.

 

Jag har tittat på rsync i terminalen och har testat:

rsync -ab /Users/christian/Music/Logic /Users/christian/Google\ Drive

Kommandot funkar bra, men vad det gör är att skapa en ny mapp i google drive som heter "untitled folder" och där i finns alla filer.

 

Det är två saker jag vill göra med detta kommando:

 

  1. Göra så att det inte skapas en mapp som heter "untitled folder" utan "Logic" eller något sånt. Alternativt att det inte skapas en ny mapp överhuvud taget.
  2. Göra så att kommandot körs automatiskt och osynligt en gång om dagen. (jag såg ett youtubeklipp om det men förstod inte hur man ska göra) https://www.youtube.com/watch?v=mEgSGUe2BvU

Hjälp skulle uppskattas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en sådan här funktion du letar efter?

http://www.macupdate.com/app/mac/10433/symboliclinker

 

Den använder jag för Dropbox, har allt i min dator men synkar automatiskt till Dropbox.

Helt otroligt smidigt. Borde funka lika bra i google drive, men använder inte det.

 

Oavsett om jag skriver i originalmapp/dok eller i symlänken på DB, spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Tack för tipset, men detta program verkar bara skapa ett alias av mappen. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ALDRIG lita på att filer finns kvar i molnet när du behöver dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Jag har redan en time machine backup och tänkte backa upp filerna i molnet också eftersom det är viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en mapp på i mitt bibliotek som jag vill automatiskt och regelbundet synka med google drive. Enkelt sagt vill jag att alla filer som någonsin har funnits i min logic-mapp ska finnas på google drive, även om jag raderar den medvetet från Logic.

 

Jag har tittat på rsync i terminalen och har testat:

rsync -ab /Users/christian/Music/Logic /Users/christian/Google\ Drive
Kommandot funkar bra, men vad det gör är att skapa en ny mapp i google drive som heter "untitled folder" och där i finns alla filer.

 

Hjälp skulle uppskattas :)

 

Ingen aning varför untitled-foldern skapas, om det är ngt hyss Google Drive hittar på? I a f... Med el utan en "/" på slutet så flyttas/skapas filerna lite olika. Prova med:

rsync -ab ~/Music/Logic/ ~/Google\ Drive/
# innehållet i logic läggs i mappen Google Drive

rsync -ab ~/Music/Logic/ ~/Google\ Drive/Logic/
# innehållet i logic läggs i mappen Google Drive/Logic

Om nu inte Google Drive gillar att man skapar filer den vägen. Prova att manuellt skapa mappen Logic i Google Drive-foldern.

 

För att automatisera det där... så är det bättre du kör med CCC (Carbon Copy Cloner) eller Super duper.

 

CCC bygger på rsync, och där kan du lägga upp schemalagda synkningar och ställa in olika alternativ hur filerna skall backas upp (skrivas över, fyllas på osv).

 

post-64246-0-08990300-1404272797_thumb.png

 

Andra metoder är med Cron el Launchd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Jag har löst problemet, istället använde jag mig av automator och skapade ett kalender-workflow. Det den gör är att kopiera alla filer i mappen som har modifierats de senaste 24 h till google drive en gång om dagen.

 

y4qgUre.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...