Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med macbook!


trendon

Rekommendera Poster

Hej!

 

För lite mer än tre år sedan fick vi macbooks av vår kommun att använda i skolan. Nu har jag dock köpt ut min dator i samband med skolavslutning och det är dags för uppfräschning. Kan tillägga att jag inte är så insatt i teknik och datorer men det är väl även därför jag ber om hjälp, tips och råd...

 

Macbooken behöver som sagt fräschas upp och jag undrar vad jag kan göra? Rensa? Ominstallera? Hur?

Efter lite googlande så har jag hittat trådar på forum om både att installera om datorn till fabriksinställningen, dock verkar det som att man behöver någon sorts skiva till det (???). När kommunen gav oss datorn fick vi endast en kartong med macbooken och laddare.

Man ska även kunna rensa hårdisken men tja, vad är lämpligast att ta bort?

 

Helst hade jag velat städa ur allt innehåll på datorn och börja om helt på ruta ett, ungefär som när jag fick den och startade upp den för första gången men jag förstår att det kanske är lite för mycket att begära...

 

Hur kan jag på ett enkelt sätt fräscha upp min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För lite mer än tre år sedan fick vi macbooks av vår kommun att använda i skolan. Nu har jag dock köpt ut min dator i samband med skolavslutning och det är dags för uppfräschning. Kan tillägga att jag inte är så insatt i teknik och datorer men det är väl även därför jag ber om hjälp, tips och råd...

 

Macbooken behöver som sagt fräschas upp och jag undrar vad jag kan göra? Rensa? Ominstallera? Hur?

Efter lite googlande så har jag hittat trådar på forum om både att installera om datorn till fabriksinställningen, dock verkar det som att man behöver någon sorts skiva till det (???). När kommunen gav oss datorn fick vi endast en kartong med macbooken och laddare.

Man ska även kunna rensa hårdisken men tja, vad är lämpligast att ta bort?

 

Helst hade jag velat städa ur allt innehåll på datorn och börja om helt på ruta ett, ungefär som när jag fick den och startade upp den för första gången men jag förstår att det kanske är lite för mycket att begära...

 

Hur kan jag på ett enkelt sätt fräscha upp min dator?

En möjlighet är att du skaffar en Apple-id och sedan köper en uppdatering för en ringa penning. Det kan även vara lämpligt att skaffa en extern hårddisk för att säkerhetskopiera din hårddisk på, du har ett automatiskt system som klarar detta, kostnad, ca 600:- nu skriver du inte hur gammalt system du har, men det skall finnas en funktion för att tillverka en startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det för dator? Välj "Om den här datorn" under äpplet och klicka sedan på "Mer info". Då bör du få upp en ruta som ser ut ungefär så här:

 

2. Vad kör du för operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det för dator? Välj "Om den här datorn" under äpplet och klicka sedan på "Mer info". Då bör du få upp en ruta som ser ut ungefär så här:

attachicon.gifSkärmavbild 2014-06-24 kl. 20.01.49.png

2. Vad kör du för operativsystem?

attachicon.gifSkärmavbild 2014-06-24 kl. 20.02.54.png

Tack för era svar!

Jo det är väl inte den nyaste datorn direkt...

 

Just nu tänker jag börja med att rensa ut alla onödiga program samt även bilder/filmer, därefter uppdatera (ja, jag har skjutit upp på det :whistling:) och sedan se vart jag hamnar. Någonstans måste man ju börja.

skarmavbild_2014-06-24_kl_220436_53a9da3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du installerade Mavericks på den, använde du ditt eget konto eller skolans?

 

I alla händelser, ladda hem Mavericks från App Store, använd Diskmaker X för att göra en startbar USB-sticka, boota från USB-stickan och installera operativsystemet. Tänk på att alla program som du använder inte tillhör operativet, så se till att ha en säkerhetskopia på rubbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 Gb minne känns lite för Maverick, jag har 8 på min mac mini och jag tittar emellanåt på badbollen under väntan på minnesflyttande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all er hjälp!

 

Jag fick igår kväll kontakt med en lärare på skolan som är ansvarig för alla skolans datorer. Idag har han hjälpt mig att blåsa ur datorn och jag har även fått hjälp med övriga problem jag hade med datorn.

 

Återigen tack för alla tips och råd jag har fått av er! Uppskattas enormt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...