Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook - säkerhetskopiera till time machine från skivverktyget?


marlon69

Rekommendera Poster

Har en gammal svart MacBook från 2009 tror jag med Mac OS X Lion installerat. Har haft problem med den gråa mac loggan och snurrhjulet men lyckades ta min in i datorn med Alt tangenten vid uppstart. Dock har jag en gammal time machine kopia från 2013 som jag inte är säker på hur uppdaterad den egentligen är då jag numera kör en MacBook Pro från 2013. Har använt den gamla datorn en del ändå tills för någon månad sen. I vart fall så vill jag göra en ny time machine kopia innan jag försöker mig på att ominstallera OS X Lion. Har försökt att via Terminal kör tmulti kommandon men det fungerar ej. Verkar som att tmulti inte lirar med Lion. Hur kör jag igång time machine från skivverktyget? Finns det något annat än tmulti?

Sen försökte jag installera om Lion men då kommer bara Recovery HD och min externa Time machine disk upp, inte min egen HD. Har kört disk repair men det går inte att reparera disken. Den vill att jag ska säkerhetskopiera sen formatera om skivan och återskapa.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok för att sammanfatta: Hur gör man för att få time machine att göra en kopia av hårddisken innan man formaterar om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du ett fungerande OS X. Osäker på om det går att köra från återställningskonsollen, men prova annars tmutil startbackup

http://www.macworld.com/article/2033804/control-time-machine-from-the-command-line.html

Försökte köra tmutil startbackup från Terminal men den svarade att den inte kände ingen det commandet… Funkar Lion med tmutil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte köra tmutil startbackup från Terminal men den svarade att den inte kände ingen det commandet… Funkar Lion med tmutil?

Jodå. Men funkade det inte så körde du det kanske utan “sudo” innan?

sudo tmutil starbackup
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara så att tmutils inte finns i återställningskonsollen och det är därför det är okänt.

 

Du har ingen annan Mac som du kan använda för att lyfta ut filerna t ex via Target Mode?

 

Har du en extern disk över så kan du alltid installera OS X på den och därifrån försöka åtgärda den interna disken och försöka rädda vad som räddas kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...