Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program som kollar datorns hälsa?


vote

Rekommendera Poster

Finns det?

 

Tänker på hårddisk, fläkt, processor, ram och allt annat.

 

Har en macbook pro 13'' mid 2010.

 

Jag har en (vad jag tror) defekt mekanisk hårddisk och ska byta ut till en SSD. Men innan jag gör det så vill jag veta om resten av datorn är i okej hälsa, så jag inte köper något i onödan. Tycker min fläkt låter väldigt pipig och ansträngade, t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tech tool pro och Diskwarrior

Och Apple Hardware Test

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är förbrukningsvara och fläktar dammar igen och behövs göras rena, alternativt bytas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget program som kan mäta datorns hälsa. Du kan köra minnestest för att se så att minnena är hela, men får du inte Kernel Panic på datorn så är de garanterat hela. Hårddisken, ja den ska du ändå byta. Fläktar hör man och ser när man demonterar och de är lätta att rengöra när du ändå skruvar av bottenplattan.

 

Du kan ju isåfall passa på att sätta i max med ram när du ändå öppnar, kostar några hundra för 8 GB minne om du inte redan har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det?

 

Tänker på hårddisk, fläkt, processor, ram och allt annat.

 

Har en macbook pro 13'' mid 2010.

 

Jag har en (vad jag tror) defekt mekanisk hårddisk och ska byta ut till en SSD. Men innan jag gör det så vill jag veta om resten av datorn är i okej hälsa, så jag inte köper något i onödan. Tycker min fläkt låter väldigt pipig och ansträngade, t.ex.

Lägg pengarna på en nyare MBP. Som bilden visar är det en enorm skillnad i att komma upp i 2011. Från 2011 till dagens MBP skiljer inte mycket i processorkraft. Dessutom har 2011 SATA 6 vilket ger full rättvisa åt en SSD samt Thunderbolt vilket ger dig möjlighet att ha blixtsnabb extern lagring. Sälj din 2010 och få en mycket bättre burk. Det är nästan aldrig som en ny generation Macar har varit så mycket bättre än från 2010 till 2011.

post-363-0-31753900-1402998816.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: Hade jag haft 9-10.000 att lägga på en ny mac så hade jag redan gjort det. Jag har inte ens hälften av de pengarna, utan kanske 1000-1500 kr.

 

Även om jag köper en 2011 macbook pro så får jag nog inga större slantar för min MBP 2010. Taskig mekanisk hårddisk, repig bottenplatta som saknar gummifötter och en smått trasig laddningskabel. Vad är det värt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: Hade jag haft 9-10.000 att lägga på en ny mac så hade jag redan gjort det. Jag har inte ens hälften av de pengarna, utan kanske 1000-1500 kr.

 

Även om jag köper en 2011 macbook pro så får jag nog inga större slantar för min MBP 2010. Taskig mekanisk hårddisk, repig bottenplatta som saknar gummifötter och en smått trasig laddningskabel. Vad är det värt...?

 

Vet inte. Jag säger inte att du måste. Tipsar bara om hur stor skillnad det är mellan 2010 och 2011 och att det skulle kunna vara en ide att byta upp sig en årsmodell för något mer än vad du tänker lägga på en gammal repig dator.... Det är inte så många som känner till vilken enorm skillnade det är på Macar mellan 2010 och 2011. Det är sällan det är värt att hoppa upp bara en årsmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men det blir för omständigt. Först ut med den här till försäljning, sen hitta en 2011, och sen köpa en SSD. Får nog ut 1 år eller 2 på denna innan det blir dags för en air, antagligen med retinaskärm om något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en 13" som är färdiguppgraderad. Till sådärpris. Lite oklart vad det är men den enda som passar in är early 2011 fast den sägs vara köpt 2012. Så för en 2011 är det lite dyrt. Men man kan alltid pruta.....

 

http://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro_13___i5_2_3GHz_8GB_120SSD_BYTE_OK_54508741.htm?ca=6&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men det blir för omständigt. Först ut med den här till försäljning, sen hitta en 2011, och sen köpa en SSD. Får nog ut 1 år eller 2 på denna innan det blir dags för en air, antagligen med retinaskärm om något år.

 

Tycker det låter som en vettig idé, att "investera" ca 1500-2000:- på SSD samt RAM ger den ju lätt två år till. Visst, man vet aldrig när logikkortet eller t ex skärmen ger upp, men som regel håller de sakerna 5+ år, det är faktiskt god kvalitet i Apples produkter. Att köpa en ny(are) dator som har bättre CPU är ju enbart vettigt om det du gör med datorn belastar CPU max hela tiden. Men för "vanligt" surf/musik så räcker den du har gott. Sitter själv på en 15" Mid 2010 med just maxat RAM + SSD och märker inte alls av några prestandaproblem, men så sitter jag inte och kodar filmer eller sysslar med tung bildbehandlig som kräver mycket av CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker det låter som en vettig idé, att "investera" ca 1500-2000:- på SSD samt RAM ger den ju lätt två år till. Visst, man vet aldrig när logikkortet eller t ex skärmen ger upp, men som regel håller de sakerna 5+ år, det är faktiskt god kvalitet i Apples produkter. Att köpa en ny(are) dator som har bättre CPU är ju enbart vettigt om det du gör med datorn belastar CPU max hela tiden. Men för "vanligt" surf/musik så räcker den du har gott. Sitter själv på en 15" Mid 2010 med just maxat RAM + SSD och märker inte alls av några prestandaproblem, men så sitter jag inte och kodar filmer eller sysslar med tung bildbehandlig som kräver mycket av CPU.

 

Precis... Jag får en crucial mx100 256 gb ssd för 900 kr. Tänkte göra en clean install med mavericks. Bara en sån sak kommer ge min gamla dator en rejäl spark i baken :)

 

Det jag gör med datorn är att kolla film, spela musik, använda enstaka musikprogram som garageband, enklare photoshop redigeringar, surfa, fixa i iPhoto, skriva dokument, eventuella powerpoints. Såvida man inte gör allt det här samtidigt (vilket jag inte gör) så borde man klara sig med en SSD och eventuellt maxa ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i så mycket RAM du har råd med

 

post-113-0-85073200-1403012011_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte 16GB Ram för 960kr. Lätt värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför står det 16 GB (actual) och 8 GB (apple) ?

 

Jag tror 8 GB räcker gott och väl för mig. Fick också tips att bara köpa en 8 GB sticka istället för 2x4, men blir det inte obalans då?

Kanske är en gammal uppfattning men som jag förstått det så ska de vara jämna stickor, dvs 2x2, 4x4, 8x8 GB osv, inte exempelvis 2 GB+8GB stickor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I gamla PowerMac Stenålder var det ett måste med identiska minnen. Dagens Macar spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan man se att mer RAM ger högre prestanda under vissa förutsättningar. 16 GB RAM är max i verkligheten, medan Apple officiellt bara stöder 8 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför står det 16 GB (actual) och 8 GB (apple) ?

 

Därför att när Apple designade modellen så fanns det inga 8GB stickor (för att få 16 GB totalt), så Apple garanterar bara 8 GB (2*4GB). Actual betyder att det faktiskt fungerar med 16GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men på länken (Alix) så står alla ram configurations med förutom 10 GB, är det bara en slump? 10 GB (2+8) ska alltså inte vara något problem? Det skapar ingen obalans? Jag är trots detta skeptisk.

 

Måste man för övrigt använda båda minnesportarna, eller kan man ta ut båda 2 gb stickorna och trycka in EN 8 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fusk att 13" Mid 2010 klarar 16 GB RAM medans 15" Mid 2010 inte gör det :irriteradtjej:

Jag fick 1333 MHz-minnen att funka på just 1333 MHz på en 13" MBP Mid 2009 (som också är begränsad till 8 GB). Kanske det går på din också? Snabbare minne är ju att föredra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fusk att 13" Mid 2010 klarar 16 GB RAM medans 15" Mid 2010 inte gör det :irriteradtjej:

Min 13" Late 2011 kör jag på 16 GB 1600MHz, och det är också vad burken rapporterar. Apple säger att den skall klara 8 GB 1333 MHz. Go figure...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 13" Late 2011 kör jag på 16 GB 1600MHz, och det är också vad burken rapporterar. Apple säger att den skall klara 8 GB 1333 MHz. Go figure...

attachicon.gifSkärmavbild 2014-06-18 kl. 09.22.42.png

attachicon.gifSkärmavbild 2014-06-18 kl. 09.23.48.png

 

Mjo, men Mactracker som brukar ange vad datorerna klarar anger enbart 8 GB och nämner inget inofficiellt stöd alls. Så jag har inte ens provat...

post-34005-0-52985500-1403080698_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt klart huruvida macbook pro 13 2010 klarar av 8 GB minnesmoduler. Vissa på nätet har skrivit att det Inte funkar. Så dumt att chansa. Dessutom skriver flertalet att en 8 gb+2 gb minne inte är helt optimalt för hastighet, stabilitet osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...