Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är värt att lägga till på en ny MacBook Air


stabilt12

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag ska köpa en ny air för min gamla har det vart lite strul med vätska i.

Min fråga är vad som är värt att lägga till i den. 8 gb ram har jag redan tänkt.

Det jag mest gör är att surfa, köra AirPlay till tv.n bla idrottsevenemang, skriva i pages, lite i excel.

 

Behöver jag starkare processor än standard och ni som har 128 gb hårddisk, upplever ni att det räcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

8Gb Ram och 256 Gb HD är det som jag tycker känns som ett minimum idag.

Programmen blir allt tyngre och större, oavsett vilka program vi pratar om.

 

Processorn behöver du inte tänka på om du inte skall tynga ner datorn ordentligt, men då hade du ju valt en Pro istället för Air.

 

Varför vill du ha en Air?

 

Är det en 13" du tittar på så är ju inte Pro så längt ifrån vad gäller priset.

Då får du en kraftfullare dator på alla parametrar. Dock något tyngre.

Framförallt skärmen är mycket bättre på en Pro än på Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket hårddisk nyttjar du i dagsläget? Kan ju vara en indikation på om 128 GB räcker.

 

8 GB RAM räcker bra när du har en SSD, då ev minnesanvändning på disken inte slöar ner märkbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8Gb Ram och 256 Gb HD är det som jag tycker känns som ett minimum idag.

Programmen blir allt tyngre och större, oavsett vilka program vi pratar om.

 

Processorn behöver du inte tänka på om du inte skall tynga ner datorn ordentligt, men då hade du ju valt en Pro istället för Air.

 

Varför vill du ha en Air?

 

Är det en 13" du tittar på så är ju inte Pro så längt ifrån vad gäller priset.

Då får du en kraftfullare dator på alla parametrar. Dock något tyngre.

Framförallt skärmen är mycket bättre på en Pro än på Air.

Kommer inte köra tyngre program än vlc, viaplay, samt att stream film och tv.program via airplay.

Just nu kollar jag på en air, sitter på en sådan nu och det jag gillar är ffa att den är så nätt. Hade innan Macbook, den gamla vita och den var betydligt klumpigare upplevde jag.

Så egentligen anledning att jag kollar på en Air är att den är smidig och lätt att ta med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket hårddisk nyttjar du i dagsläget? Kan ju vara en indikation på om 128 GB räcker.

 

8 GB RAM räcker bra när du har en SSD, då ev minnesanvändning på disken inte slöar ner märkbart.

Idag har jag 54 gb ledig men då har jag alla bilder, filmer osv externt. Det jag funderar på att så att jag har plats till tex programuppdateringar ev lägga in lite bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar så är nya MacBook Pro marginellt större och tyngre och kan inte jämföras med äldre klumpar. Är bild och film viktigt välj Pro som har en superskärm. Jämfört meds Pros retina är Air medioker. Det är ingen dålig skärm men retina är makallöst mycket bättre.

...

"Långsammaste" processorn räcker mer än nog. Eftersom du kan byta ut SSD-kortet senare så lägg pengarna i så fall på mer RAM-minne som inte kan bytas sedan. Det finns färdiga kit med ny större SSD och ett litet behändigt externt chassie att stoppa den gamla i och ha som extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar så är nya MacBook Pro marginellt större och tyngre och kan inte jämföras med äldre klumpar. Är bild och film viktigt välj Pro som har en superskärm. Jämfört meds Pros retina är Air medioker. Det är ingen dålig skärm men retina är makallöst mycket bättre.

...

"Långsammaste" processorn räcker mer än nog. Eftersom du kan byta ut SSD-kortet senare så lägg pengarna i så fall på mer RAM-minne som inte kan bytas sedan. Det finns färdiga kit med ny större SSD och ett litet behändigt externt chassie att stoppa den gamla i och ha som extern hårddisk.

Ok så man kan allts själv byta processor på en Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så man kan allts själv byta processor på en Air?

Nej. SSD är hårddisken. Den är numera kretsar på ett kort som påminner om ett RAM-minne.

 

941262108_1371484291.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 8GB ram och 128 hårddisk och standars processorn (mid 2013).

 

128 räcker för mig, men ibland börjar hårdisken nästan bli full. Då får man kolla sina filer och ta bort massa skräp och onödigt man har samlat på sig.

 

Jag skulle hellre lägga pengar på större hårddisk än bättre processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. SSD är hårddisken. Den är numera kretsar på ett kort som påminner om ett RAM-minne.

 

941262108_1371484291.jpg

Om jag förstår rätt så kan man alltså börja med 128 gb och har möjlighet att byta upp sig till 256 gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 8GB ram och 128 hårddisk och standars processorn (mid 2013).

 

128 räcker för mig, men ibland börjar hårdisken nästan bli full. Då får man kolla sina filer och ta bort massa skräp och onödigt man har samlat på sig.

 

Jag skulle hellre lägga pengar på större hårddisk än bättre processor.

Tack för din info. Det jag funderar på är i framtiden blir datorerna bättre och bättre och för att klara av nya program kanske det behövs bättre processor? Tänker att datorn ska klara 5-6 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din info. Det jag funderar på är i framtiden blir datorerna bättre och bättre och för att klara av nya program kanske det behövs bättre processor? Tänker att datorn ska klara 5-6 år.

Enligt Geekbench skiljer det 20% i processorprestanda mellan 1,4 och 1,7 och det spelar ingen roll egentligen. Som kuriosa kan nämnas att billigaste MacBook Pro 13" är lika stark som kraftfullaste Air. Vill du vara säker på att en bärbar ska klara 6 år bör du titta på en MacBook Pro 15" som är proffsmodellen på bärbart och som är dubbelt så kraftfull som Air. Men kostar också dubbelt så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte mitt misstag att försöka installera en större SSD senare.

Gjorde det i vintras (med en beställd fr. OWC). Efter två rejäla haverier och reklamationer gav jag upp och köpte en ny Air med extra allt. (1,7 GHz i7, 8 GB internt samt 256 GB SSD)

Är numera fri från alla problem och fullständigt lycklig.

 

Har aldrig, under 25 år, ångrat att ha lagt någon extra tusenlapp på min dator,

däremot alltid när jag "fegsnålat"...

 

(med stor reservation för att just jag därtill har en tillräckligt "fet plånbok" - alla har ju inte det, jag vet, jag vet. Men jag använder datorn i min profession så jag har knappast något val.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte mitt misstag att försöka installera en större SSD senare.

Gjorde det i vintras (med en beställd fr. OWC). Efter två rejäla haverier och reklamationer gav jag upp och köpte en ny Air med extra allt. (1,7 GHz i7, 8 GB internt samt 256 GB SSD)

 

Det DÄR lät INTE bra. VAd hände? :pinch::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, du verkar påläst om det mesta "MEN"

 

På MacFixit videon visade tjejen tydligt hur man tog bort gamla hårddisken och satte in en SSD på iMac mid 2011.

TS i denna tråd pratar om AirPlay. Du bifogar en bild på en SSD som ser ut som ett ramminne med stift. På MacFixit videon visades en liten platt box utan stift.

Är det olika utseeende på SSD till iMac och AirPlay kanske. Förmodligen är det så, men det finns ju ingen stiftkontakt på gamla hårdisken som passar in på nya SSD. Måste man montera dit en kabel med denna stiftkontakt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det DÄR lät INTE bra. Vad hände? :pinch::fundersam:

 

Den första blev överhettad (försvann inför mina ögon - datorn "frös" helt enkelt) och geggan (värmedämparen) som sitter ovanpå den lilla processorn på kortet smälte varvid den kletade fast i ytterhöljet och processorn rycktes med, lossnade från kortet och följde med Air:ens ytterhölje när jag öppnade den. Jag satte i den gamla disken igen och hittade aldrig den nya (i sitt medföljande "externhölje" - givetvis, den var ju ganska ordentligt skadad) Reklamation, fick ny.

Samma sak hände igen (datorn frös efter någon vecka - dock lossnade ingen processor den här gången)

Sedan vågade jag aldrig installera någon mer produkt, utan fick på nåder byta mot en extern SSD-variant (som inte kan monteras inuti Air:en, utan som jag nu använder som back-up).

Tyvärr kostade portot för två försändelser till USA en del och hela äventyret blev rätt dyrt.

 

Till saken hör att jag inte på något sätt är någon "idiot" när det gäller montering etc. utan det här är saker som jag gjort tryggt och säkert under många år.

 

Jag har tidigare varnat för att en kraschad SSD alltjämt är strängt taget omöjlig att rädda data från, något som också drabbade mig i någon mån, och som man bör tänka på.

Täta och säkra backar anbefalles (som vanligt!) mao. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, du verkar påläst om det mesta "MEN"

 

På MacFixit videon visade tjejen tydligt hur man tog bort gamla hårddisken och satte in en SSD på iMac mid 2011.

TS i denna tråd pratar om AirPlay. Du bifogar en bild på en SSD som ser ut som ett ramminne med stift. På MacFixit videon visades en liten platt box utan stift.

Är det olika utseeende på SSD till iMac och AirPlay kanske. Förmodligen är det så, men det finns ju ingen stiftkontakt på gamla hårdisken som passar in på nya SSD. Måste man montera dit en kabel med denna stiftkontakt?

Frågeställaren hänvisade till MacBook Air och jag svarade utifrån vad en hårddisk på en MB Air är och en bild som påminner om en sådan hårddisk. Jag måste ju svara korrekt på en direkt fråga oavsett vad tråden handlar om men i detta fallet handlar hela tråden om MacBook Air och vad som kan vara bra att lägga till eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den första blev överhettad (försvann inför mina ögon - datorn "frös" helt enkelt) och geggan (värmedämparen) som sitter ovanpå den lilla processorn på kortet smälte varvid den kletade fast i ytterhöljet och processorn rycktes med, lossnade från kortet och följde med Air:ens ytterhölje när jag öppnade den. Jag satte i den gamla disken igen och hittade aldrig den nya (i sitt medföljande "externhölje" - givetvis, den var ju ganska ordentligt skadad) Reklamation, fick ny.

Samma sak hände igen (datorn frös efter någon vecka - dock lossnade ingen processor den här gången)

Sedan vågade jag aldrig installera någon mer produkt, utan fick på nåder byta mot en extern SSD-variant (som inte kan monteras inuti Air:en, utan som jag nu använder som back-up).

Tyvärr kostade portot för två försändelser till USA en del och hela äventyret blev rätt dyrt.

 

Till saken hör att jag inte på något sätt är någon "idiot" när det gäller montering etc. utan det här är saker som jag gjort tryggt och säkert under många år.

 

Jag har tidigare varnat för att en kraschad SSD alltjämt är strängt taget omöjlig att rädda data från, något som också drabbade mig i någon mån, och som man bör tänka på.

Täta och säkra backar anbefalles (som vanligt!) mao. ;)

Märklig historia men trist. Har ingen erfarenhet av krachade SSD-er men i kontakt med dataräddare understryker de samma sak att det är ett växande problem att det knappt går att rädda innehållet på en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren hänvisade till MacBook Air och jag svarade utifrån vad en hårddisk på en MB Air är och en bild som påminner om en sådan hårddisk. Jag måste ju svara korrekt på en direkt fråga oavsett vad tråden handlar om men i detta fallet handlar hela tråden om MacBook Air och vad som kan vara bra att lägga till eller inte.

Jovisst, men jag frågade om dessa ramminnesliknande SSD också går att använda på en iMac mid 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men jag frågade om dessa ramminnesliknande SSD också går att använda på en iMac mid 2011.

Bommade det. Nej, på iMacar har man SATA-anslutning, på Air PCI-e. Möjligen om man sätter dem i ett chassie som har SATA-anslutning. Har inte kollat. Men det borde vara ganska meningslöst då PCI-e baserade SSD-er är betydligt dyrare men också betydligt snabbare. Så att sätta en dyrare PCI-e i ett chassi som gör det ännu dyrare men bara kan prestera SATA blir bortkastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte mitt misstag att försöka installera en större SSD senare.

Gjorde det i vintras (med en beställd fr. OWC). Efter två rejäla haverier och reklamationer gav jag upp och köpte en ny Air med extra allt. (1,7 GHz i7, 8 GB internt samt 256 GB SSD)

Är numera fri från alla problem och fullständigt lycklig.

 

Har aldrig, under 25 år, ångrat att ha lagt någon extra tusenlapp på min dator,

däremot alltid när jag "fegsnålat"...

 

(med stor reservation för att just jag därtill har en tillräckligt "fet plånbok" - alla har ju inte det, jag vet, jag vet. Men jag använder datorn i min profession så jag har knappast något val.)

Nja vet inte om jag är allt för sugen på att försöka byta produkter själv, lite orolig för att något skulle gå fel.

Jag ska som sagt ha den mest till vardagsbruk.

Klart det kostar lite mer att lägga in mer ram, större hårddisk och processor men om det är värt det så gör jag gärna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Geekbench skiljer det 20% i processorprestanda mellan 1,4 och 1,7 och det spelar ingen roll egentligen. Som kuriosa kan nämnas att billigaste MacBook Pro 13" är lika stark som kraftfullaste Air. Vill du vara säker på att en bärbar ska klara 6 år bör du titta på en MacBook Pro 15" som är proffsmodellen på bärbart och som är dubbelt så kraftfull som Air. Men kostar också dubbelt så mycket.

Ska ta mig en titt på MacBook pro i veckan för att se hur "stor" den är. Gillar Airen för smidigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på Air men det blev Pro i alla fall Det är ju 200 grams skillnad men tycker en det är det värt Samma tjocklek ungefär förutom att Pro är "jämntjock" Men faktiskt anningen mindre i omfång

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1983839,2299824

 

marginellt bättre processor även om det är I7

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Men skärmen är ju det avgörande för dom extra 1300

 

Väldigt nöjd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på Air men det blev Pro i alla fall Det är ju 200 grams skillnad men tycker en det är det värt Samma tjocklek ungefär förutom att Pro är "jämntjock" Men faktiskt anningen mindre i omfång

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1983839,2299824

 

marginellt bättre processor även om det är I7

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Men skärmen är ju det avgörande för dom extra 1300

 

Väldigt nöjd

Enligt apples hemsida är Airen 0,3-1,7 cm och Pron 2,4 cm.

vikt: air 1.35 kg, Pron 2.06 kg så lite skiljer det ändå tycker jag men ska kika på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...