Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta till SJs WiFi med Windows 7 genom VMWare Fusion


Petrus V

Rekommendera Poster

Jag sitter på tåget och känner för att spela ett spel som bara finns till Windows och som kräver internetuppkoppling. Problemet är att jag inte lyckas ansluta till SJs WiFi i Windows. Det funkar dock fin med när jag använder mina mac-program. Är det någon som har råkat ur för något liknande problem och vet hur man löser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Tyvärr kör jag inte VMWare utan Parallels, men en snabb googling antyder att inställningarna för nätverk är snarlika. Gå in i inställningarna för hårdvara, leta upp nätverk och välj delat nätverk eller något liknande (shared network). Det kan också heta något med NAT (network adress translation).

 

Poängen är att du inte ska behöva koppla upp alls i Windows utan du kopplar upp dig mot nätet i OS X och så slussas Windows trafik genom samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag tror alla inställningar ska vara rätt. När jag är hemma funkar det bra att ansluta till internet i Windows, men när man måste logga in via en sådan där webportal för att få tillgång till ett WiFi-nät så funkar det inte :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Tack för ditt svar! Jag tror alla inställningar ska vara rätt. När jag är hemma funkar det bra att ansluta till internet i Windows, men när man måste logga in via en sådan där webportal för att få tillgång till ett WiFi-nät så funkar det inte :/

 

Kolla igenom inställningarna ovan och ändra till dem, du kan ändra tillbaks när du kommer hem. Eftersom du kommer ut på internet med OS X bör den inställningen göra att det även fungerar i Windows eftersom förbindelsen då slussas via OS X.

 

Jag vet inte exakt hur SJ:s wifi fungerar men det har gissningsvis att göra med att den inte vill dela ut fler ip-adresser per dator eller att eftersom du redan loggat in med OS X är inloggningen redan förbrukad och låst till Macens egna system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag tror alla inställningar ska vara rätt. När jag är hemma funkar det bra att ansluta till internet i Windows, men när man måste logga in via en sådan där webportal för att få tillgång till ett WiFi-nät så funkar det inte :/

Du skall inte ansluta via wifi i Windows. Det är i OS X du skall ansluta via wifi. I Windows skall du ansluta till "trådat nät" som går via NAT i VMWare Fusion. Windows skall inte ha kontakt med det trådlösa nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att ställa om till Bridged istället för NAT, då funkade det både på tåget och andra öppna WiFi-punkter där det tidigare inte funkar. Det strular fortfarande lite ibland men det beror nog på nätverken och inte mina inställningar. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...