Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Windows 8 i en Mac


alex-foto.se

Rekommendera Poster

alex-foto.se

Hej alla!
Jag är helt nybörjare vad gäller Mac, men jag lär mig fort! :)
Nu har jag get mig in I Mac träsket också av en ren tillfällighet och nu har man hört talas om att det går att köra windows också på en mac, och då slog jag till.

 

Iallafall, jag vill installera windows 8 på en mac, och jag har lite problem!

Försöker använda mig av Boot Camp I Mavericks, och det första steget gick bra, dvs skapa en windows 8 usb stick, andra steget gick också bra, dvs ladda ner drivrutiner till datorn som installeras senare. Och sen så kommer man till steg 3, dvs partitionera hårddisken, och det går också bra, men sedan när man startar om datorn så står det "ingen-systemfil" eller något liknande. (kommer inte ihåg exakt nu)
Sen har jag googlat lite och läste något om ALT knappen, dvs hålla in ALT knappen under tiden datorn startar upp, och då fick man upp lite uppstartmöjligheter. Antigen att starta upp som vanligt I Mavericks läge, eller välja usb stick.

Valde usb stick med windows på, och då startar installationen, kommer en bit in I den tills det att jag behöver välja vilken partition jag vill lägga windows på, väljer partition och får upp med meddelande om att det inte går att installera windows på denna (ntfs) partiotion eftersom den är I fel systemfils format. MBR och windows vill ha GPT system. Så, där står jag nu.... efter en massa googlande så har jag fortfarande inte lost problemet... därför vänder jag nu till er!

Är det någon som skulle kunna guida mig igenom detta? Helst så skulle jag vilja göra detta utan att förlora Mavericks, eftersom jag inte har någon operativsystem sen om den skulle försvinna. Kanske ni skulle kunna hjälpa mig med det också om hur man kan ladda ner Mavericks och lägga den på en usb stick?! :D

Tacksam för hjälpen! :) //Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

när du kommer in i windows-installationen väljer du den partion du ska installera windows på (den brukar heta boot camp),markera den o välj formatera,sedan installerar du på den partionen,då brukar det funka,har själv alltid fått göra så när jag installerat windows på min macbook,har visserligen bara använt windows 7,men förmodar att det är ungefär samma i windows 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex-foto.se

Jag gjorde så också, men det hjälpte inte! Fick felmeddelandet om att partitionen var I MBR men att windows ville ha GPT filsystem. :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex-foto.se

Dessutom så startade inte windows installationen av sig själv, fick hålla I ALT knappen vid upstart och sedan välja windows usb stick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...