Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine


T&S

Rekommendera Poster

 

 

Detta kanske är en dum fråga men ställer den ändå. Det är som så att jag precis startat upp Time Machine och vill säkerhetskopiera mina filer till min Synology NAS.

 

Min dator är just nu fullproppad, ca 50 GB kvar av 750 GB. Tanken är den att all min information ska säkerhetskopieras till NASen. Men det jag undrar är följande. Om jag tar bort några filer från min Macbook Pro kommer då också de filerna försvinna från min NAS och dess säkerhetskopiering? Det jag vill är att ha så lite som möjligt på datorn men ändå ha kvar filerna.

 

För att göra mig tydlig, det jag undrar över är alltså:

 

Exempelvis gör jag en säkerhetskopiering från min dator dag 1. Det säkerhetskopieras då 700 GB filer till Time Machine/NAS.

 

Dag 2 har jag tagit bort 650 GB från datorn och det finns 2 GB nytt material som ska säkerhetskopieras till Time Machine.

 

Kommer då även Time Machine ta bort de 650 GB som jag tagit bort från min dator och sedan lägga på 2 GB nytt material?

 

Eller

 

Kommer datorn kort och gott lägga till 2 GB nytt material?

 

Hoppas jag gjort mig förstådd och tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Då förslår jag hellre att du lägger filerna på en annan disk med hjälp av Carbon copy cloner eller SuperDuper.

Läs hjärna i Hjälp hur TimeMachine fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Om det vore så att "Time Machine" raderade de filer i sin säkerhetskopiering som du själv raderat från den disk som kontinuerligt säkerhetskopierats så skulle det hela vara tämligen meningslöst och dessutom inte leva upp till namnet - "Time Machine"

 

Tanken är ju att du ska kunna återställa din "apparat" till sas."valfritt tillstånd", det vill säga botanisera bland dina tidigare gjorda säkerhetskopior och via din "tidsmaskin" inträda i vilken tidigare tidsålder som helst och hämta dina (t.ex. av misstag) raderade filer.

Det gäller dock bara dokument, program och div. inställningsfiler, inte själva systemet. Du får alltså inte tillbaks 10.9.2 (efter en uppgradering) genom att återställa via Time Machine.

 

Det finns en sak till att tänka på. När disken du backar på är full börjar "Time Machine" att radera de tidigaste kopiorna, så håll ordning på datumet när du slängde alla dina filer så att du inte passerar "bäst-före-datum"

 

Fast jag tycker, som Poca, att det är enklare (och framförallt SNABBARE) att jobba med Carbon Copy Cloner* eller SuperDuper. Time Machine kan vara segt som kall sirap...

 

* men där får man tänka lite annorlunda och uppmana programmet att spara raderade filer, etc... - innan man "klonar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

 

Men säg att bäst-före-datumet blir passerat, det vill säga disken blir full. Då blir filerna raderade och det finns ingen möjlighet att få dessa tillbaka?

 

När det gäller Carbon Copy Cloner, funkar det med min nas?

 

Tack för bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Såhär! Om du Time-Machinar dina 700 GB dag ett får du en säkerhetskopia på typ 670 GB (alltså allt minus system). Den kopian bär dag 1:s datum. Dag 2 slänger du 650 GB filer och tillför 2 GB nytt material och gör en Time-Machine-säkerhetskopiering. Datorn gör ingenting med dina gamla filer men kopierar över de 2 nya GB:en och talar om att du dag 2 tog bort 650 GB filer. Den kopian bär dag 2:s datum.

Dag tre har du lagt upp 10 GB nytt material som datorn Time-Machine-säkerhetskopierar över till din back-up NAS, och den kopian bär dag 3:s datum (när du t.ex. "går in" i Time Machine)

 

Du kan sedan återställa disken från vilket datum som helst. (eller plocka filer från vilket datum som helst genom att "gå in" via Time Machine-menyn)

 

Om nu NAS:en är på 1 TB fortsätter detta till du kommit upp i c:a >330 GB nytt material sedan du raderade de 650 GB:en. Då, men först då måste Time Machine radera den första kopian.

 

Är NAS:en på 2 TB hinner du antagligen byta dator eller flytta till Holland innan den är full, men man vet aldrig...

 

Hade jag blott en 1 TB:s NAS skulle jag gå och köpa en billig 1 TB på Kjell& Co och klona hela originaldisken på den med CCC och därefter lägga den i en låda som reservkopia innan jag börjar hela processen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Hade jag blott en 1 TB:s NAS skulle jag gå och köpa en billig 1 TB på Kjell& Co och klona hela originaldisken på den med CCC och därefter lägga den i en låda som reservkopia innan jag börjar hela processen ovan.

 

P.S: Kjell&Co-skivan i lådan kan också plockas fram och tjäna som startdisk den dagen din ordinarie HD/SSD (eller vad du nu har i datorn din) packar ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra svar, bra forum!

 

Ska fundera lite över vilken lösning jag ska satsa på, kommer nog pröva CCC faktiskt!

 

Tack!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säkerhetskopia har du enbart om du fortfarande har originalet kvar på din dator. I samma ögonblick du raderar originalet har du ingen säkerhetskopia utan enbart ett original!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...