Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få iPhone att glömma nätverk


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag har tidigare kopplat upp mig mot ett trådlöst nätverk som heter "Zyxel". Det är mina föräldrars gamla som inte används längre.

 

Dessvärre är det så att väldigt många trådlösa nätverk heter "Zyxel" men naturligtvis har andra lösenord än det mina föräldrar hade.

 

Följden blir att jag får upp dialogruta om att ange rätt lösenord för nätverket "Zyxel" rätt ofta. Störigt.

 

Kan inte komma på hur jag tar bort nätverk min iPhone tidigare kopplat upp sig mot eller får den att glömma dem.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort frågan om att ansluta dig till wifi-nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ta bort frågan om att ansluta dig till wifi-nätverk.

Hjälper inte. Den inställningen gäller ju bara nya nätverk. Detta finns ju redan i min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte. Den inställningen gäller ju bara nya nätverk. Detta finns ju redan i min lista.

 

Då trycker du på det lilla utrops tecknet (!) i slutet på namnet på det nätverk du vill ta bort och välj "glöm nätverk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Då trycker du på det lilla utrops tecknet (!) i slutet på namnet på det nätverk du vill ta bort och välj "glöm nätverk"

Ja, det har du ju helt rätt i.

 

Problemet är att dialogrutan kommer upp när jag passerar ett sådant nätverk någonstans, t.ex. när jag är ute och går eller kör bil. Jag märker det inte då men dialogrutan finns kvar ett tag.

 

Så det bästa vore ju om jag kunde få upp en lista över sparade nätverk som i OsX. Men det kanske inte går? Då får jag helt enkelt hoppas att jag håller på med telefonen nästa gång jag passerar ett Zyxel nätverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du ju helt rätt i.

 

Problemet är att dialogrutan kommer upp när jag passerar ett sådant nätverk någonstans, t.ex. när jag är ute och går eller kör bil. Jag märker det inte då men dialogrutan finns kvar ett tag.

 

Så det bästa vore ju om jag kunde få upp en lista över sparade nätverk som i OsX. Men det kanske inte går? Då får jag helt enkelt hoppas att jag håller på med telefonen nästa gång jag passerar ett Zyxel nätverk...

 

Men stäng av "Fråga om anslutning" så kommer inte dialog rutan upp längre.

Då ansluts du bara till nätverk som du har rätt lösenord för och dom du inte har rätt försöker telefonen inte ansluta till och således kommer inge dialogruta upp.

 

Bara för att du har varit ansluten till ett nätverk som heter Zyxel så försöker inte din telefon ansluta till alla nätverk som heter Zyxel. Utan den försöker ansluta till alla nätverk eftersom du inte stängt av det jag säger åt dig att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Men stäng av "Fråga om anslutning" så kommer inte dialog rutan upp längre.

Då ansluts du bara till nätverk som du har rätt lösenord för och dom du inte har rätt försöker telefonen inte ansluta till och således kommer inge dialogruta upp.

 

Bara för att du har varit ansluten till ett nätverk som heter Zyxel så försöker inte din telefon ansluta till alla nätverk som heter Zyxel. Utan den försöker ansluta till alla nätverk eftersom du inte stängt av det jag säger åt dig att stänga av.

Det alternativet är avstängt och har varit hela tiden.

 

Det som händer är precis det du säger inte händer - min telefon försöker ansluta till alla nätverk som heter Zyxel.

 

Alternativet för fråga om anslutning gäller okända nätverk, det står till och med i den förklarande texten under själva aktiveringsknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kan jag inte hjälpa dig för jag har inställt på det sättet och min telefon frågar aldrig efter att få ansluta till några nätverk som inte är kända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja då kan jag inte hjälpa dig för jag har inställt på det sättet och min telefon frågar aldrig efter att få ansluta till några nätverk som inte är kända.

Det gör inte min heller. Den frågar om lösenordet då jag anslutit till ett nätverk med samma SSID tidigare. Eftersom den identifierar nätverk enbart på SSID förefaller det alltså som att nätverket bytt lösenord och man blir frågad om att ange rätt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alla Zyxel skulle sända med samma SSID låter alldeles för otroligt att vara sant så det tror jag inte alls på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att alla Zyxel skulle sända med samma SSID låter alldeles för otroligt att vara sant så det tror jag inte alls på.

Alla Zyxel gör inte det. Men tydligen ganska många.

 

Gissar på att det är en gammal modell som hade det som default namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

gör så här....

Byt namn på dit eget nät till Zyxel.

Logga in på nätet och sedan uppropstäcknet och glöm nätverk

byt namn på dit nätverk återigen till det du hade och koppla upp

Zyxel är nu glömt och kommer inte upp igen.

Alternativet är att du återställer nätverksinställningar då glömmer den alla nät du nånsin har sparat så här får du börja om och lägga in alla igen allt eftersom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

gör så här....

Byt namn på dit eget nät till Zyxel.

Logga in på nätet och sedan uppropstäcknet och glöm nätverk

byt namn på dit nätverk återigen till det du hade och koppla upp

Zyxel är nu glömt och kommer inte upp igen.

Alternativet är att du återställer nätverksinställningar då glömmer den alla nät du nånsin har sparat så här får du börja om och lägga in alla igen allt eftersom

 

Bra tänkt! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...