Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte radera Macintosh hd


Andvan

Rekommendera Poster

Hej.

Jag skulle bli oerhört glad för hjälp med följande: Min MacBook startar inte, utan tuggar länge med en skärm som visar äpplet, laddar-snurran samt en annan laddningsindikator, typ loading bar. När den är full stänger datorn av sig. Skivverktyget säger att skivan Macintosh HD är felaktig, men det fungerar inte att reparera den. Första frågan: varför går inte det?

 

Då tänkte jag radera och ominstallera os, men det gick inte heller. Felmeddelandet nu blev "Kunde inte öppna skiva". Andra frågan: Vad ska jag göra nu?

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna Reparera måste du starta från annan enhet eller med hjälp av Recovery om du har det på din MacBook.

Vilket system har du?

 

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

 

Hej, och tack för ditt svar. Om du menar operativsystem så uppgraderade jag för inte så länge sedan till Mavericks, men datorn är ju från 2009.

 

Det är när jag försöker göra OS X Återställning enligt instruktionerna i din länk som jag får felmeddelandena. Startar med cmd-r, kontrollerar disken, skivkontrollen säger att disken är felaktig och när jag försöker reparera säger den att skivverktyg inte kan reparera och att jag ska säkerhetskopiera mina filer och formatera om skivan. Då går jag till Radera, väljer Mac OS Extented (journalförd). Direkt kommer meddelandet att radering misslyckades. Kunde inte öppna skiva.

 

Har jag gjort fel och ska göra på annat sätt. I så fall, hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej, och tack för ditt svar. Om du menar operativsystem så uppgraderade jag för inte så länge sedan till Mavericks, men datorn är ju från 2009.

 

Det är när jag försöker göra OS X Återställning enligt instruktionerna i din länk som jag får felmeddelandena. Startar med cmd-r, kontrollerar disken, skivkontrollen säger att disken är felaktig och när jag försöker reparera säger den att skivverktyg inte kan reparera och att jag ska säkerhetskopiera mina filer och formatera om skivan. Då går jag till Radera, väljer Mac OS Extented (journalförd). Direkt kommer meddelandet att radering misslyckades. Kunde inte öppna skiva.

 

Har jag gjort fel och ska göra på annat sätt. I så fall, hur?

Kan vara så att din disk havererat, så jag hoppas du har backup. När byttes hårddisk senast? Hårddiiskar är förbrukningsvara och kan haverera utan förvarning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att din disk havererat, så jag hoppas du har backup. När byttes hårddisk senast? Hårddiiskar är förbrukningsvara och kan haverera utan förvarning.

 

Hårddisken är aldrig bytt. Lyckligtvis har jag allt material sparat på annan plats. Är hårddiskbyte en dyr och komplicerad procedur eller bör man klara det själv om man är lite händig och försiktig?

 

Eller finns det andra tänkbara lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden, men bara för att vara säker: Finns det något annat jag skulle kunna göra för att lösa problemet innan jag skaffar en ny hd?

 

Guiden i din länk, Pocahontas, var mycket bra. Det klarar jag. Om jag byter hd behöver jag ju ominstallera OS. Jag uppgraderade ju till Mavericks för bara nån månad sedan och upplever att datorn blev lite långsammare då. Är det bättre att istället ominstallera något tidigare OS? Tror att det var Snow Leopard i? Jag tog över datorn av en släkting och har ingen skiva. Behöver jag köpa os igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur mycket RAM har du i den datorn, de två tidiga modellerna tog 6 GB RAM, den sena medellen 8 GB (2 x 4 GB)

Maverick kräver lite mer än vad Snöleopard gör. Vet inte om Snöleppe finns att köpa längre på Applestore..

 

Men sätter du in max RAM och en SSD-disk blir den piggare.

Din gamla hårddisk har nog varit på väg att ge upp länge, och blir allt segare..bytte på min gamla MacBook (2008) i våras till SSD och den blev kvickare..men jag kör fortfarande SnöLeopard på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte RAM. Hur ser jag det nu när jag inte kan starta datorn? Kan jag se det i Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Så här blev det: Bytte hårddisk till den rekommenderade Samsung 840 EVO basic 250 gb, laddade ned Mavericks på USB och installerade det på SSD:n. Allt bra nu. Stort tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...