Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smartlänkning till mail och magnetlänkar fungerar ej Safari


sofisan-82

Rekommendera Poster

sofisan-82

Hej,

har sökt efter en lösning men ej funnit någon.

 

Om man trycker på mailadresser eller länkar i safari har berörda program tidigare öppnats, detta görs tyvärr inte längre utan en ny sida öppnas med "Top sites".

 

Vet någon klok själ hur jag kan ändra tillbaka detta? Har kikat runt under inställningar men inte vågat ändra för mycket.. :superirriterad:

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har sökt efter en lösning men ej funnit någon.

 

Om man trycker på mailadresser eller länkar i safari har berörda program tidigare öppnats, detta görs tyvärr inte längre utan en ny sida öppnas med "Top sites".

 

Vet någon klok själ hur jag kan ändra tillbaka detta? Har kikat runt under inställningar men inte vågat ändra för mycket.. :superirriterad:

 

Tack!

Är det så på alla länkar, eller bara på en del?

 

Kontrollera först att du har alla (förvalda) program rätt angivna i Safari och Mail's inställningar.

 

Prova att kör en reset på Safari (se Safari-menyn).

En säker start kan vara bra att köra med ifall det ligger något gammal cache'at som stör.

 

Om det inte är alla länkar, så kan länkarna du provar vara felformatterade.

Funkar denna maillänk, eller denna: fooBar@foo.bar?

 

Finns det något exempel på en sida där det inte funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sofisan-82

Är det så på alla länkar, eller bara på en del?

 

Kontrollera först att du har alla (förvalda) program rätt angivna i Safari och Mail's inställningar.

 

Prova att kör en reset på Safari (se Safari-menyn).

En säker start kan vara bra att köra med ifall det ligger något gammal cache'at som stör.

 

Om det inte är alla länkar, så kan länkarna du provar vara felformatterade.

Funkar denna maillänk, eller denna: fooBar@foo.bar?

 

Finns det något exempel på en sida där det inte funkar?

 

Tack för svar, ingen av tidigare länkar du postade fungerade.

Sökte i inställningar men vart finner jag förvalda program?

 

I princip inga länkar fungerar utom att öppna nya flikar, mailadresser får jag kopiera och klistra in i mail....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Safai och Mail's inställningar. Under “Allmänt”, överst så kan man välja förvald webläsare/Mailklient. T ex:

 

412px-Change-the-Default-Email-Client-on

 

Och samma för Safari:

 

668px-Change-the-Default-Web-Browser-in-

 

Där kan du också ta bort de val som är med Top Sites, ifall den bråkar med dig. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sofisan-82

Hej igen,

 

Tack, har nu testat alla dina förslag men inget funkade?! Safari och mail var förinställt redan.

Men alla mail-länkar leder fortfarande till Topsites och kan inte se att den ligger som grundinställning någonstans.

 

Ett annan exempel är jag försöker ladda ner diverse material, då har Bit Lord öppnats automatiskt. Nu kommer jag enbart till Top sites och måste öppna bitlord för att få magnetlänkar att fungera!

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...