Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung 840 evo clean install


tobiasklint

Rekommendera Poster

tobiasklint

Hej! Har sökt efter svar på min fråga men har ännu inte lyckats hitta något, testar här.

Jag har en Mbp 2010 och tänkte sätta in en Samsung 840 evo. Det jag undrar är om jag helt enkelt kan släcka datorn, plocka isär, sätta in ssd:n, slå på och sedan med hjälp av en snow leopard-skiva installera Mac OS? Eller måste jag hålla på att koppla in ssd:n externt via usb och formatera etc först? Notera att jag inte har en enda fil som jag skulle vilja behålla på något sätt från min nuvarande hhd.

 

Tacksam för svar på denna fråga.

MVH Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Går bra att göra som du säger, vill du installera nyare version av OSX måste du skapa en bootbar USB-sticka*. Finns rätt många trådar på ämnet...

 

När du kommer in i installtionsprogrammet måste du först starta skivverktyg i menyraden och formatera den nya disken som Mac OS Extended (journalförd) och välja GUID-partionstabell under "alternativ". Sen är det bara att köra...

 

 

*http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-make-your-own-bootable-os-x-10-9-mavericks-usb-install-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tobiasklint

Tack! Måste jag trycka på något speciell knapp eller så när jag startar datorn med Snow leopard-disken eller kommer jag automatiskt till installationsprogrammet där jag kan formatera disken och installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tobiasklint

Grymt! Vet ni någon steg för steg guide att följa för att sedan formatera och installera OS, gärna med bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Installationprogrammet guidar dig. Eftersom du inte har något på gamla disken du vill ha kvar finns det typ inget som kan gå fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...