Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk låter mer efter fall i golvet?


tallkon

Rekommendera Poster

Jag råkade tappa min Macbook från 2008 i golvet tidigare idag och inbillar mig att hårddisken låter något mer än tidigare när den jobbar. Är det något man (i så fall) bör oroa sig över? Läge att skaffa ny hårddisk, eller rent utav helt ny dator? Det är ingen enorm ökning i ljudnivå, men jag inbillar mig att det låter något mer. Och när något inte är som tidigare efter ett fall i golvet börjar man oroa sig för att något gått sönder eller liknande... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta backup omgående, den rasar snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör oroa dig.

 

1. Ta backup direkt.

2. Byt disk, om du inte vill lägga pengar på en ny burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden, nu har jag backup på allt. En fundering bara, hur kan ni vara så säkra på att den kommer att krascha inom kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårddisken från 2008 så lever den på övertid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. En sex år gammal hårddisk, även pedantskött har passerat bästföredatum för länge sedan. En disk som dessutom börjar låta skall bytas omgående. Den KAN ju hålla länge än. Men varför chansa?

...

Dessutom blir din dator piggare med en ny vanlig hårddisk. Kostar du på en SSD-hårddisk blir allt som involverar hårddisken fem gånger snabbare. Datorn startar på nolltid, program lika så och den har inga rörliga delar som går sönder om du tappar datorn i golvet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Tack för råden, nu har jag backup på allt. En fundering bara, hur kan ni vara så säkra på att den kommer att krascha inom kort?

Den har studsat och en ny disk, 256 GB SSD, kostar ca 1200 kr. Datorn blir snabbare. Vill du spara pengar så får du 1 TB snurrdisk för under 700 kr. Är det värt att köra vidare på den gamla?

 

http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Core+2+Duo+Hard+Drive+Replacement/514

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har så klart rätt, tack återigen för era råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt var det nästan bra att jag tappade datorn i golvet. Jag har tänkt hur länge som helst att jag borde kosta på den med en ny hårddisk. Nu blir det äntligen av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle jag påpeka att det vore inte fel att skaffa en nyare Mac. Att lägga pengar på en gammal burk som har sett sina bästa dagar kan ju diskuteras. Ta och fundera på en nyare eller ny burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle jag påpeka att det vore inte fel att skaffa en nyare Mac. Att lägga pengar på en gammal burk som har sett sina bästa dagar kan ju diskuteras. Ta och fundera på en nyare eller ny burk.

Att skaffa en helt ny Mac vore så klart det allra bästa alternativet, men just nu känner jag inte att jag har råd med det. En ny SSD-disk får duga för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...