Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine - ta bort gamla backups m.m.


JonasHellman

Rekommendera Poster

JonasHellman

Hej!

 

Har en extern hårddisk med ett antal säkerhetskopior från Time Machine. Dessa är dock från min förra MacBook. Jag har inte tagit i tag med säkerhetskopiering på min nya MacBook förens nu. Tänkte att det är lika bra att ta bort de äldre säkerhetskopiorna då de egentligen bara ligger och skräpar. Jag har plockat ur alla filer som jag önskar att ha kvar.

 

1. Kanske en dum fråga men är det bara att manuellt radera alla kopior som jag inte vill ha kvar?

 

 

2. Finns det något sätt att begränsa utrymmet som Time Machine får använda av hårddisken, eller måste jag ta bort kopiorna manuellt/partionera hårddisken?

 

3. Hur för jag över bilderna från den gamla datorn? Har iPhoto-biblioteket. Är det risk att jag grötar ihop mina bibliotek om jag öppnar den gamla filen med min nuvarande eller hur gör jag för att slå ihop dem på bästa sätt?

 

//Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om du inte är bekänt av gamla TimeMachine-säkerhetskopior kan du formatera om hela hårddisken så blir den som ny igen.

 

2. TimeMachine använder utrymmet som den har till förfogande på sin partition, så om du partitionerar hårddisken så kan du begränsa utrymmet för TimeMachine.

 

3. Om du öppnar ett bildbibliotek i iPhoto så kommer det bildbiblioteket öppnas separat. Att öppna ett iPhoto-bibliotek påverkar inte innehållet i andra iPhoto bibliotek. För att flytta bilder mellan iPhoto-bibliotek kan du exportera bilderna från ditt gamla iPhoto bibliotek (Arkiv - Export), sedan kan du importera dem till ditt nya iPhoto-bibliotek (Arkiv - Importera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2. TimeMachine använder utrymmet som den har till förfogande på sin partition, så om du partitionerar hårddisken så kan du begränsa utrymmet för TimeMachine.

 

Jag tog just bort en del filer manuellt då jag tidigare fått upp varningsmeddelande om att disken snart är fylld(den partion jag använder för Time Machine).

Jag kikade i Time Machine under systeminställningar, men kunde bara välja vilken hårddisk som skall användas, samt vilka objekt Time Machine ska utesluta från säkerhetskopieringar.

Kan man inte ställa in hur många dagar bakåt man vill spara? - att ha en månad bakåt känns bara onödigt, för mig skulle det räcka med senaste veckan.

 

Trevlig Valborg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tog just bort en del filer manuellt då jag tidigare fått upp varningsmeddelande om att disken snart är fylld(den partion jag använder för Time Machine).

Jag kikade i Time Machine under systeminställningar, men kunde bara välja vilken hårddisk som skall användas, samt vilka objekt Time Machine ska utesluta från säkerhetskopieringar.

Kan man inte ställa in hur många dagar bakåt man vill spara? - att ha en månad bakåt känns bara onödigt, för mig skulle det räcka med senaste veckan.

 

Trevlig Valborg!

 

Konstigt att du fått upp ett meddelande att disken är full för den ska radera den automatiskt. Jag har satt 500GB för TM-backup från 3st datorer och när det börjar bli fullt rensar den automatiskt. Eftersom jag bara har 500GB för tre datorer är min äldsta backup ett par månader bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I TimeMachine kan man inte ställa in hur långt tillbaks den sparar, utan det beror på utrymmet på hårddisken. Ju större hårddisk desto längre tillbaks kan den spara. En normalt fungerande TimeMachine tar bort de äldsta versionerna av filer och dokument av de som finns i flera versioner, finns bara en version av en fil eller dokument så finns den versionen kvar - detta sker när hårddisken börjar bli fylld. Normalt ska man inte pilla med detta utan det sköter TimeMachine av sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...