Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg kan inte reparera disken


macman8000

Rekommendera Poster

Hej

 

Upptäckte att min macbook pro retina betedde sig väldigt segt en period och provade köra skivverktyget i OSX. Den hittade småfel på mina usb-diskar samt interna disken. Det gick att laga felen på externa diskarna men när den söker på Macintosh HD så avbryts testet och man får upp inforutan som i bifogad bild, att den vill boota om från återställningsenheten.

 

När jag startar om från boot-disken dvs där jag kan installera om osx samt göra diverse kontroller och testar Macintosh HD där så hittar skivverktyg inga fel alls. Har även provat att boota från en extern USB disk och därifrån kolla Macontosh HD (interna macbook-disken) men inte heller då hittas något fel. Hur ska man tackla det här? Har till och med provat att installera om OSX från boot-disken men varje gång jag kollar skivverktyg på interna disken när jag väl loggat in iOSX så avbryts testet och skivverktyg vill boota om för att kunna reparera. Moment 22?

 

Kan tillägga att jag även testat köra DiskWarrior och den hittar inte heller några fel.

post-75206-0-90129600-1396968182_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en säker start, det reparerar startskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp funkade

 

Det märkliga var att jag gjorde det förut (starta med shift) från inbyggda disken och då gav reparationen ingen effekt.

 

 

Provade göra en säker start nu igen fast nu bootade jag dessutom den säkra starten från en extern usb hårddisk som hade maverics på en partition. Då först efter att ha reparerat den inbyggda disken i säkert läge med skivverktyg kört via den externa diskens system funkade den felfritt efter normal omboot...

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra.

 

Det är ibland så att man måste köra reparationen flera gånger. Den reparerar några fel varje gång och till slut är disken felfri.

Kan vara det som hände här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vad bra.

 

Det är ibland så att man måste köra reparationen flera gånger. Den reparerar några fel varje gång och till slut är disken felfri.

Kan vara det som hände här.

 

Nu är det dags igen, skivverktyg hittar diverse fel på startdisken (datorn stannar väldigt ofta och rullar badbollen på mycket enkla webbsidor och andra väldigt enkla uppdrag) och det går inte att reparera något av detta genom varken reparera från osx eller starta om i felsäkert läge. Har testat starta om nu typ 15 ggr i felsäkert läge och inget blir bättre gällande rapporterade fel. När jag startar från recovery-partitionen hittar skivverktyg inget fel alls.

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags igen, skivverktyg hittar diverse fel på startdisken (datorn stannar väldigt ofta och rullar badbollen på mycket enkla webbsidor och andra väldigt enkla uppdrag) och det går inte att reparera något av detta genom varken reparera från osx eller starta om i felsäkert läge. Har testat starta om nu typ 15 ggr i felsäkert läge och inget blir bättre gällande rapporterade fel. När jag startar från recovery-partitionen hittar skivverktyg inget fel alls.

 

Tips?

Att reparera fel på system/diskar brukar ofta hjälpa och bli bra sen, men om det är ett återkommande problem är det nog allra bäst att - först rädda grejjerna på disken !!! om det är den som håller på att ge sig. Sen göra en helt ny installation.

 

Du kan ju använda TimeMachine el göra en hel klon med CCC (Carbon Copy Cloner) el SuperDuper. Sen tar du in dina filer med migrationsassistenten - el med TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...