Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra bildformatsinformation


Saltakatten

Rekommendera Poster

Saltakatten

Jag har en film som felaktigt spelas upp i 4:3 på TVn. Kan man ändra informationen i filen på nåt sätt utan att konvertera om den. Det funkar att konvertera om i Handbreak, men hade föredragit att inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att du reklamerar filmen, den verkar skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Det var en film fri för nerladdning och det finns ingenstans att reklamera den. MKV kan jag tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spelar du upp filmen på TV:n då? Via datorn? Vilket program? Testa MPlayerX, om det nu är via datorn. Där kan man laborera med aspektration.

 

post-28798-0-89916300-1396774683_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går till TVn med DLNA från en media server på datorn.

Sorry, det vet jag inget om. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra aspect ratio på tv´n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Det är just det jag vill slippa varje gång. Barnen tittar ofta på den och jag vill slippa göra det varje gång. Jag vill lösa roten till problemet utan att konvertera och få sämre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filmen är inspelad i 4:3 så är det så det är tänkt att ses så av filmmakaren.

Så att det är ett problem kan diskuteras.

 

Du har två val: Ändra på tv´n eller ändra när du konverterar filmen i tex Adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Den ska inte vara i 4:3, men av någon anledning blir den det på TVn. På datorn i VLC blir den per automatik rätt format, 16:9.

 

Jag hittade någon tråd om att man kunde använda mkvtoolnix, och jag gjorde några misslyckade försök. I mkvtoolnix ändrades inte filen i storlek, så den konverterade inte om den. Men jag lyckades å andra sidan inte.

 

Jag får köra den genom Handbreak och tappa lite kvalitet då helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska inte vara i 4:3, men av någon anledning blir den det på TVn. På datorn i VLC blir den per automatik rätt format, 16:9.

 

Jag hittade någon tråd om att man kunde använda mkvtoolnix, och jag gjorde några misslyckade försök. I mkvtoolnix ändrades inte filen i storlek, så den konverterade inte om den. Men jag lyckades å andra sidan inte.

 

Jag får köra den genom Handbreak och tappa lite kvalitet då helt enkelt.

Du har inte talat om med vad du spelar upp filen.

Jag misstänker att det är spelaren eller tv'n som förvränger bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Använder TVMobili som mediaserver på datorn. När jag öppnar filen i Handbreak står det att source är 720x576. Dock så får VLC rätt på det per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder TVMobili som mediaserver på datorn. När jag öppnar filen i Handbreak står det att source är 720x576. Dock så får VLC rätt på det per automatik.

Det där är inte 16:9 utan 5:4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder TVMobili som mediaserver på datorn. När jag öppnar filen i Handbreak står det att source är 720x576. Dock så får VLC rätt på det per automatik.

 

 

Det där är inte 16:9 utan 5:4

Nja, det verkar vara en rippad DVD. Alla PAL DVD har 720x576 rektangulära pixlar. Det är bara en flagga som talar om ifall det ska spelas upp som 4:3 eller 16:9, dvs flaggan talar om på vilket sätt pixlarna är rektangulära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Problemet är löst. Jag använde mkvtoolnix. Gick in i header och ändrade informationen till 1050x576. Ingen konvertering. Nu spelar den upp i rätt format. Yey!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...