Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera förhandsvisning till PDF


kiplon

Rekommendera Poster

Nu har jag stött på ett litet problem igen. Har löst det fram tills nu med lite micklande, nu har jag tröttnat på det.

 

Har exv en PNG-fil, öppnar den i Förhandsvisning. Väljer där Arkiv -> Exportera som PDF....

 

Smart funktion, men PDF;en blir ju inte bra.

 

Hur gör man för att få bilden att s a s fylla hela PDF-sidan? Eller rättare sagt, syftet är att få PNG till PDF.

 

Exempelvis har jag en skärmdump på hela Forumsidan, exporterar den som PDF och då ser den ut så här:

 

post-67957-0-52628400-1395094713_thumb.png

som synes så är det lika mkt tomt nedanför som ovanför själva bilden.

 

Eller finns det något smart program för detta? Finns en uppsjö Converterprogram som kostar olika mkt i Appstore, men om de är bra eller inte blir som lotteri. Inte kul att bara chansa när man måste betala för dem. Dessutom så verkar de flesta vara inriktade på "PDF to PNG" och nu var det ju tvärsom jag ville göra.

 

Går ju förstås att lägga in bilden i ett dokument och spara som PDF, men det blir ju en sån där micklande omväg som jag vill slippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj Arkiv > Skriv ut... i stället, och laborera valfritt med utskriftsinställningarna, men välj då att spara som pdf i stället för en sedvanlig utskrift. Se dump.

 

post-28798-0-14552700-1395097190_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj utskrift i stället, och laborera med utskriftsinställningarna, men välj då att spara som pdf i stället för en sedvanlig utskrift.

så smart, problemet löst! Tack :D

 

Och att jag inte tänkte på det......så gjorde jag ju förr jämt på den tiden som inte PDF fanns som alternativ annat än som ett nerladdningsbart tillägg som då la sig som ett val under skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så smart, problemet löst! Tack :D

 

Och att jag inte tänkte på det......så gjorde jag ju förr jämt på den tiden som inte PDF fanns som alternativ annat än som ett nerladdningsbart tillägg som då la sig som ett val under skrivare.

Är det en websida... skippa png-bilden och välj ⌘P direkt i Safari istället. :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en websida... skippa png-bilden och välj ⌘P direkt i Safari istället. :ThumbsUp:

oj, faktiskt ännu smartare lösning. För det just en sida från Safari det gäller. Sparar ner kalendersidor från Google, faktiskt. Och eftersom jag inte har lust att dela ut kalendern så behöver jag spara ner kalendersidan på något sätt.

Och det blev en heltjusig PDF att göra så istället. Och så mkt enklare att slippa gå omvägen runt en skärmdump som jag gjort.

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en websida... skippa png-bilden och välj ⌘P direkt i Safari istället. :ThumbsUp:

Kommandot funkar oavsett program, och inte bara i safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill hålla på och k*fta om detta, nu när det är löst men... :D

 

- Att mickla i utskriftinställningarna ger en ju bara ett begränsat antal "pappersformat" (nåja, rätt många...), men om man inte vill ha några "vita kanter" alls, - är det inte bara att beskära pdf:en i Förhandsvisning sedan? (Vilket ju är väldigt enkelt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare man kan välja att spara skärmavbilder som pdf, eller diverse annat, med kommandot

defaults write com.apple.screencapture type X

där X var önskat format (png, pdf osv), men nu så finns inte com.apple.screencapture i mitt system, jag körde read istället för write och orkar inte testa med write nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även ta en skärmdump som inte omfattar hela skärmen, så slipper du efternehandla. Shift - kommando - 4.

 

(Blir osäker på om det är skift först. Det sitter i ryggmärgen, men jag sitter inte vid datorn just nu....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även ta en skärmdump som inte omfattar hela skärmen, så slipper du efternehandla. Shift - kommando - 4.

 

(Blir osäker på om det är skift först. Det sitter i ryggmärgen, men jag sitter inte vid datorn just nu....)

Jo, så gör man ju. Varför använda ⇧⌘3 när det är en begränsad bild av en sida man få ut som PDF

 

Så här:

post-67957-0-57690600-1395124069_thumb.png

 

Om man då använder Arkiv -> Exportera som.... i Preview så blir det så här:

post-67957-0-94597100-1395124239_thumb.png

 

Att göra skärmdumpar med 3 alt 4 beroende på vad man vill göra sitter i ryggmärgen, precis som du skriver.

 

Och har ju inget med frågeställningen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill hålla på och k*fta om detta, nu när det är löst men... :D

 

- Att mickla i utskriftinställningarna ger en ju bara ett begränsat antal "pappersformat" (nåja, rätt många...), men om man inte vill ha några "vita kanter" alls, - är det inte bara att beskära pdf:en i Förhandsvisning sedan? (Vilket ju är väldigt enkelt)

ja,det går ju utmärkt, upptäckte jag nu. Högerklicka och Välj Öppna som Förhandsvisning.

 

Så här ser det ut då, iaf hos mig:

post-67957-0-52933300-1395124532_thumb.png

 

Klicka ok, och den beskurna PDF;en är fixad!

 

Men lite omständigt, kanske ;) Påminner lite om hur jag fått mickla med att göra PDF tidigare. Nu får det ju bli ⌘P för hela slanten...

 

Men tack ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare man kan välja att spara skärmavbilder som pdf, eller diverse annat, med kommandot

defaults write com.apple.screencapture type X

där X var önskat format (png, pdf osv), men nu så finns inte com.apple.screencapture i mitt system, jag körde read istället för write och orkar inte testa med write nu.

okej, glad att jag slapp! Den där terminalen..... hm! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...