Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har fått virus (root kit till firefox) och vilsen Mac noob


stol

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en iMac sedan ett tag tillbaks. Mycket nöjd men nu har jag fått virus. När jag kör firefox så får jag upp en konstig sökmotor istället för Google.

 

Laddad ner ett antivirusprogram från AppStore men det hjälpte föga.

 

Är helt noob på Mac, vet inte vad rimligt åtgärd är. Finns det något bra program som rensar bort? Installera om Mac os? Men hur, har ingen skiva, har laddar senast os från app store.

 

Mycket uppskattat om jag kan bli pekad i rätt riktning för att åtgärda detta.

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga virus till OS X. Byt sökmotor i Firefox.

Jag har raderade firefox och installerade om, Ändå var startsidan satt en skum provider (ividi). När jag googlar på ividi så står det att det är malware av rootkit typ. Testade att ställa om startsida till Google.se. Efter det kan svarar inte programmet alls efter jag har startat det. Är jag först ut med virus på Mac? :( Det finns ju antivirus till Mac.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har raderade firefox och installerade om, Ändå var startsidan satt en skum provider (ividi). När jag googlar på ividi så står det att det är malware av rootkit typ. Testade att ställa om startsida till Google.se. Efter det kan svarar inte programmet alls efter jag har startat det. Är jag först ut med virus på Mac? :( Det finns ju antivirus till Mac.

Det finns antivirus till Mac, men inga virus.

 

Den här länken till en diskussionstråd om ämnet på Apples hemsida bör hjälpa dig att lösa problemet:

 

https://discussions.apple.com/message/23765980#23765980

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en iMac sedan ett tag tillbaks. Mycket nöjd men nu har jag fått virus. När jag kör firefox så får jag upp en konstig sökmotor istället för Google.

 

Laddad ner ett antivirusprogram från AppStore men det hjälpte föga.

 

Är helt noob på Mac, vet inte vad rimligt åtgärd är. Finns det något bra program som rensar bort? Installera om Mac os? Men hur, har ingen skiva, har laddar senast os från app store.

 

Mycket uppskattat om jag kan bli pekad i rätt riktning för att åtgärda detta.

/Niklas

 

Glöm virus du har en Mac nu ! :D

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde svolders länk, gjorde reset på firefox via felsökningsinformations under hjälp, sedan funkar firefoxen som den ska. Snabb bra hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...