Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PROBLEM = Får #NAMN? i cellerna i excel när jag skriver formler


gurkan???

Rekommendera Poster

Hej kära mac-användare!

Jag har nyligen bytt jobb, och har fått en macbook air som jobbdator. När jag då sitter i excel och ska börja gräva ner mig i siffrorna så får jag nästan hela tiden felmeddelandet #NAMN?.

 

Ett exempel = Jag tar ut transaktionsdata ur ekonomisystemet, det blir en liten grön flik i varje cell, då klickar jag på den och väljer att konvertera till tal. Därefter skriver jag in =ÅR(A1) och förväntar mig att få 2014 som svar, men får bara #NAMN? som resultat hela tiden.

 

Jag har provat att använda summaformler och liknande, och då funkar det.

 

Är det någon som vet varför vissa formler fungerar?

 

Tack på förhand

Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#NAMN? skriver Excel när den inte känner igen namnet på formeln. I detta fall känner den inte igen "ÅR". Har inte Excel, så jag vet inte vad det borde vara i stället. Men du kanske kan testa "YEAR"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till Excel Hjälp i menyraden och söker på Namn så hittar du en sektion om just det här. Det finns flera tänkbara orsaker, men jag är inte så säker på att man blir så mycket klokare av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er och tack för era svar!

 

Telly82 = Jo, men det är det som är så konstigt, precis som du visar så valde jag formlerna ur programmet, så formeln år finns ju där.

Hetlund = Jo, men det blev jag inte klokare av dessvärre, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det som står i cell A1 inte är ett giltigt datum (enligt Excels åsikt)?

 

Vad händer om du kopierar in cellinnehållet från artikeln jag länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formler med svenska tecken måste skrivas med VERSALER, lite buggigt i MS Word för Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat och tänkt lite mer:

 

Om du får en iten grön triangel i högra hörnet på cellerna med datum så är redan det en varningssignal. Cellen innehåller något som Excel uppfattar som ett fel. "Felindikator" kallar de det. Om du är försiktig med muspekaren kan du få fram vad det är som Excel inte tycker om. Se bilden nedan, från Excel Hjälp:

 

Skärmavbild 2014-02-22 kl. 12.15.53.tiff

 

När jag sedan läser ditt inlägg blir jag lite osäker på vad du försöker göra. Du har lagt in "transaktionsdata" skriver du, men är det ett datum? Är datumet i så fall inskrivet så som du har valt att Excel ska hantera datum?

 

Varför konverterar du "transaktionsdata" till ett tal? Jag tror inte att man kan plocka ut "årtal" ur ett tal, utan det måste vara ett datum. Inte helt säker på det, men som en klok man en gång sa till mig: "Det finns ingenting dummare än en dator, den gör vad man säger till den och kan inte tänka själv". (jo, jag vet, ibland har man programmerat in funktioner så att man tror att datorn kan tänka, men det handlar just om programmering.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Går ju även att använda "LEFT" (vänster) funktionen om man vill ha ut året ur ett datum.

 

T.ex.

 

Cell A1: 2014-02-22

 

Formel: =LEFT(A1,4) Lite olika beroende på version.

 

Resultat: 2014

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om man skriver in ett datum, t.ex. dagens (2014-03-18) i en cell (t.ex. A1) i Mac-Excel så kommer det att står just "2014-03-18" - men - excel har redan gjort om det till sitt eget datumformat, som istället syns när man konverterar det till ett tal, nämligen "41716" som är antalet dagar som gått sedan 1 jan år 1900.

 

skriver man =ÅR(A1) i A2 får man (om man som jag har svenskt excel ) just "2014" i retur i A2 skriver man däremot =VÄNSTER(A1;4) - (semikolon, inte komma) får man i retur "4171". Om jag däremot skriver YEAR(A1) eller =LEFT(A1) får jag just "#NAMN?" eftersom mitt excel inte talar engelska. (givetvis har gurkan??? ett svenskt excel - annars skulle där inte stå "#NAMN?" utan något på utrikiska! :D) Det finns emellertid en uppsjö av orsaker till att den kan skriva "#NAMN?" t.ex:

 

post-56419-0-05141400-1395105909_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Går ju även att använda "LEFT" (vänster) funktionen om man vill ha ut året ur ett datum.

 

T.ex.

 

Cell A1: 2014-02-22

 

Formel: =LEFT(A1,4) Lite olika beroende på version.

 

Resultat: 2014

 

 

skriver man =ÅR(A1) i A2 får man (om man som jag har svenskt excel ) just "2014" i retur i A2 skriver man däremot =VÄNSTER(A1;4) - (semikolon, inte komma) får man i retur "4171". Om jag däremot skriver YEAR(A1) eller =LEFT(A1) får jag just "#NAMN?" eftersom mitt excel inte talar engelska. (givetvis har gurkan??? ett svenskt excel - annars skulle där inte stå "#NAMN?" utan något på utrikiska! :D) Det finns emellertid en uppsjö av orsaker till att den kan skriva "#NAMN?" t.ex:

 

attachicon.gifSkärmdump 2014-03-18 kl. 02.15.21.jpg

 

LEFT/VÄNSTER funkar. Dock glömde jag tillägget att man inte kan ha cellen formatterad som datum utan istället som text. Men det finns ju en formel (YEAR/ÅR) just för att dra ut året, så den bör man självklart använda i första hand.

 

Semikolon i mitt engelska OpenOffice och komma i mitt engelska Office for Mac. Gäller att hålla tungan rätt i mun... :) Dock alltid YEAR i engelska versionen och ÅR i svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...