Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur långt fram hänger MacPro 2007 med?


larslucidor

Rekommendera Poster

Jag fick nyligen ta över en MacPro som är inköpt kring 2007. Först tänkte jag att den nog inte hänger med på dagens program och system. Men jag är positivt överraskad av burkens kraft (trots den "höga" åldern). Det gick lätt att installera Snow Leopard 10.6.8 - men jag skulle väldigt gärna ta den ett steg till.



Vilken är den sista systemversion som denna modell kan köras med?




Modellnamn: Mac Pro


Modellidentifierare: MacPro1,1


Processornamn: Dual-Core Intel Xeon


Processorhastighet: 2,66 GHz


Antal processorer: 2


Totalt antal kärnor: 4


L2-cache (per processor): 4 MB


Minne: 2 GB


Busshastighet: 1,33 GHz


Boot ROM-version: MP11.005C.B08


SMC-version (system): 1.7f10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mactracker är det 10.7.5 som är den sista versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mactracker är det 10.7.5 som är den sista versionen.

Ok, tack! Var hittar man 10.7.5 - jag har ju köpt en licens för några år sen, men jag hittar den inte i MacApp Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att 10.6.8 är trevligare att jobba med än 10.7.5.

Tänk på att om du har några PowerPC-program så är 10.6.8 den SISTA versionen där dess kan köras.

 

Finns på Apple Store annars.

post-11001-0-77812700-1392713222_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppStore->Köp->OS X Lion

Klicka på hämta knappen

 

Se till att du är inloggad med det Apple-ID du köpte Lion med en gång i tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick nyligen ta över en MacPro som är inköpt kring 2007. Först tänkte jag att den nog inte hänger med på dagens program och system. Men jag är positivt överraskad av burkens kraft (trots den "höga" åldern). Det gick lätt att installera Snow Leopard 10.6.8 - men jag skulle väldigt gärna ta den ett steg till.

Vilken är den sista systemversion som denna modell kan köras med?

Modellnamn: Mac Pro

Modellidentifierare: MacPro1,1

Processornamn: Dual-Core Intel Xeon

Processorhastighet: 2,66 GHz

Antal processorer: 2

Totalt antal kärnor: 4

L2-cache (per processor): 4 MB

Minne: 2 GB

Busshastighet: 1,33 GHz

Boot ROM-version: MP11.005C.B08

SMC-version (system): 1.7f10

 

Den är nästan lika kraftfull som en iMac från 2010. Du har kanske lite lite RAM för att göra nåt mer än surf och ordbehandling och om du köper en SSD och lägger systemet på så flyger burken......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Var hittar man 10.7.5 - jag har ju köpt en licens för några år sen, men jag hittar den inte i MacApp Store.

Har du redan köpt Lion en gång, så skall den väl finnas med ngn stans på AppStore - under tidare köp, el nåt. Licensen säger att man får installera det på 5 datorer har jag för mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är konfigurerad så här (se bild):

 

Är det smartast att lägga till minnen på tomma platser eller att byta ut helt med nya men med större kapacitet och komma upp till sådar 8 gig? Jag förmodar man bör ha samma minnesstorlekar?

 

Bra också att få tips om SSD som kan lagra operativsystemet!

post-4464-0-35764300-1392742505_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller RAM-minnen på MacPro är det lite speciellt. Det är inte bara att klämma ner vilket minne som helst utan de MÅSTE vara 240 pin PC-5300 (667MHz) DDR2 ECC fully-buffered DIMM (FB-DIMM) som monteras PARVIS absolut identiska. Det duger inte med liknande. Minnena är dessutom felkorrigerande och blir då betydligt dyrare än vanliga minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Om jag har förstått det hela rätt så ska man kunna uppgradera den till två quadcore processorer vilket borde göra en stor skillnad på prestandan.

 

Googla på det lär finnas gott om info hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du redan köpt Lion en gång, så skall den väl finnas med ngn stans på AppStore - under tidare köp, el nåt. Licensen säger att man får installera det på 5 datorer har jag för mig.

Det var inte helt lätt att få tag på Lejonet - gick konstigt nog inte att hämta ner på MacPro från mina köp - då säger AppStore att den är "tillfälligt inte tillgänglig i den svenska butiken" och avbryter. Men på min MBP går det att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det hela rätt så ska man kunna uppgradera den till två quadcore processorer vilket borde göra en stor skillnad på prestandan.

 

Googla på det lär finnas gott om info hur man gör.

Intressant! Det sitter 2 x 2,66 Mz Dualcore Xeon i den - du menar att man byter dessa till 2 x Quadcore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Det sitter 2 x 2,66 Mz Dualcore Xeon i den - du menar att man byter dessa till 2 x Quadcore?

Ja, Intels fyrkärniga X5355 (2,66Ghz) och X5365 (3,0GHz) ska passa. Men du får väl kolla upp lite guider ifall processorerna finns med olika steppings som kanske inte fungerar.

Går att hitta på Ebay men tänk på att moms tillkommer när du köper varor för mer än 300kr utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte helt lätt att få tag på Lejonet - gick konstigt nog inte att hämta ner på MacPro från mina köp - då säger AppStore att den är "tillfälligt inte tillgänglig i den svenska butiken" och avbryter. Men på min MBP går det att hämta.

Ja, det var ju lite skumt. Gôtt att det löste sig. :yeahbaby: Jag har lagt min på USB så man slipper ta ner den igen (har inte så snabbt internet).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Jo det ska gå sorry jag glömde svara. Det ska vara nån skruv som är lite svår och kräver en speciell nyckel men i övrigt ska det funka vettigt att mecka med det ändå. Som det skrivs på nätet i alla fall. Har själv funderat på att skaffa en äldre MP och uppgradera men valde en annan väg istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Lite surt är det att konstatera att Apples och flera andra tillverkares appar inte stödjer Lion längre - det har hänt mycket med mjukvarusidan. En del av det jag vill köra kräver minst Mountain Lion 10.8. Logic X, FileMaker 13, Final Cut pro. Visst, man kan köra lite äldre versioner, men det talar samtidigt lite emot uppgradering av hårdvaran...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Logic pro 8 kan funka ganska vettigt med mountain lion kommer dessvärre inte ihåg vilken version men jag tror minst upp till 10.8.6. Men man får installera med pacifist. Logic 9 funkar 100% och är så vitt jag förstår mera Logic traditionellt sett. Jag har i och för sig inte testat Logic x men det jag läst gillar jag inte utan kommer att leta efter en Logic 9 version istället om jag uppgraderar från min Logic 8. Final cut pro ska väl funka eller? Det är väl den gamla versionen den nya heter väl final cut x som logic tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sketen MacMini i5 är ju snabbare än Mac Pro:n i alla lägen.

Gratis är ju gott men uppgradera hårdvaran känns totalt meningslöst när den ändå inte kommer klara mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Det är ju sant dvs.om den verkligen inte kan klara mjukvaran. Att en i5a skulle spöa ett system med två quadcore proppar det vet jag inte om jag tror på. Utöver det så är det inte mycket du kan stoppa i en mini mer än mera minne. En stationär dator är så oerhört mycket mera flexibel då man fortfarande stoppa i grejor. Nu för tiden så ansluts allt via usb firewire eller thunderbolt vilket innebär köp nytt inget av det du hade går att använda utan externa burkar att stoppa det i om det ens går. Med thunderbolt går det att göra mycket men det kostar, med fw finns en begränsning och även på usb sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS Mac Pro har ju bara 2xDual Core vilket en i5:a spöar ganska duktigt.

Visst har TS Mac Pro lite mer expansionmöjligheter i form av fler FireWireportar och PCIe slottar men det går hänga på en hel del på en Mini med med dess USB3.0 och Thunderbolt portar.

Men visst, köp processorer och RAM-minne för 4-5 tusen men det gamla härket kommer fortfarande inte kunna köra ny mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Tyckte han skrev om ett eventuellt byte till quadcore proppar eller? Själv valde jag en annan väg som sagt och allt som jag har som inte går att stoppa in i en mini behöver jag. Det går som sagt inte att stoppa in i en mini och kostar skjortan att ersätta med nytt.

 

När det tex gäller ljudkort bara, där är allt nu mera usb 2? Alltså det går inte att göra nåt seriöst i realtid över usb2 med fler än två kanaler. Så en seriös multikanals inspelning nej jag tror inte det. Ljudkort är ljudkort är ljudkort osv det blir inte bättre för att du köper ett nytt, nya preampar är nog det första man ska tänka på i så fall. Dvs om man inte behöver uppgradera antalet kanaler.

 

Allt nytt i anslutningar är inte alltid bra eller bättre bara för att det är nytt. På många sätt är det mer ett sätt för företagen att få oss köpa nytt. Ibland blir det då även prestandamässigt sämre eller plus minus noll utom då i plånboken.

 

Thunderbolt är väl prestandamässigt som PCI tror jag.

 

Nåja detta gäller som jag resonerar och jag fick för mig att trådskaparen skulle köra musik och video program och med en mini så sitter han i så fall fast med befintlig grafik och kan inte göra något åt det. Jag däremot med min desktop stoppar i ett gtx 660 kort eller värre, bara os x gillar det så kan jag sätta i vad som helst. Det gör en jäkla skillnad om man jobbar med video som jobb eller på skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...