Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G4:an börjar sega


debbie

Rekommendera Poster

Inte så stora loggar här. :)

console.log:

 

  Storlek: 50938 byte

  Senast ändrad: 2005-04-14 23.09

  Plats: /Library/Logs/Console/------/console.log

system.log:

 

  Storlek: 84.94 K

  Senast ändrad: 2005-04-14 22.44

  Plats: /var/log/system.log

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Hur gör man då? Startade Onyx och kollade på "Logs", system, console, markerade texten i rutan och försökte deleta, nix. Klickade på "Cleaning" och kollade att plupparna var ipluppade för system och console och tröck på Delete knappen nertill. Trodde då att han fixat jobbet och startade om datorn, men allting finns kvar?! 7MB still not missing! Det är nåt jag inte hajar, läste hjälp men det gav ingen hjälp, dålig hjälp tycker jag. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i Rensa du utför jobben, kryss för System och Programloggar och klicka Genomför.

Datorn kräver omstart efter det.

 

Passa på och ta bort webbläsar-och nerladdningscache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det var ju det jag gjorde! Cleaning betyder väl rensa? Symbolen är en borste, el piasava-kvast. Knapparna längst ner heter delete och close så jag tog delete, nåt annat val hade jag inte. :huh:

Kanske att plupparna var fel ipluppade för övrigt? System och console var ipluppade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag det igen! En bar kom upp som visade förloppet, sen sade den att det var klart, sen så gjorde jag omstart, men ändå är mina 7MB system logg kvar, både enl Onyx och programinformation? Jag undrar om några pluppar nedanför i det där pluppfönstret är viktiga för att plupparna ovanför skall fungera? Eller måste jag ha svensk Onyx på svenskt system?

 

Jag tyckte faktiskt att det går snabbare att surfa efter det jag gjorde igår och att programfönster åker upp lite snabbare men likt förbenat har jag 7MB systemlogg…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde jag det igen! En bar kom upp som visade förloppet, sen sade den att det var klart, sen så gjorde jag omstart, men ändå är mina 7MB system logg kvar, både enl Onyx och programinformation? Jag undrar om några pluppar nedanför i det där pluppfönstret är viktiga för att plupparna ovanför skall fungera? Eller måste jag ha svensk Onyx på svenskt system?

 

Jag tyckte faktiskt att det går snabbare att surfa efter det jag gjorde igår och att programfönster åker upp lite snabbare men likt förbenat har jag 7MB systemlogg…

Har du reparerat behörigheter ?

 

Om du (systemet) inte har rätt behörigheter för systemloggen kommer den inte att tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte det heller, fast nu sa han till om att starta om alla fall, och tömde papperskorgen, men det var allt. Systemloggen är 7MB fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte det heller, fast nu sa han till om att starta om alla fall, och tömde papperskorgen, men det var allt. Systemloggen är 7MB fortfarande.

Kanske inget att bry sig om ialla fall då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du hade ju 19MB… funkade Onyxt för dig?

 

Men vad händer när man får 100MB el 200MB loggfiler?? Har verkligen inte Apple tänkt sig att man skall använda deras system i många år? Skall de bara byggas på och byggas på? Undrar varfrö de skulle sega ner systemet förresten, om det är loggfiler så ligger de väl bara där på hårddisken, eller läser systemet in dem vid tillfällen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du hade ju 19MB… funkade Onyxt för dig?

 

Men vad händer när man får 100MB el 200MB loggfiler?? Har verkligen inte Apple tänkt sig att man skall använda deras system i många år? Skall de bara byggas på och byggas på? Undrar varfrö de skulle sega ner systemet förresten, om det är loggfiler så ligger de väl bara där på hårddisken, eller läser systemet in dem vid tillfällen?

Jag har inte hämtat hem Onyx än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst nånsatns om 'Cron' funktioner som startar på natten. Kanske fel ord men antar att

de funktionerna skall ta hand om rensningen av loggfiler. Dagsrensning, veckorensning etc.

Därför rekommenderas inte att låta datorn t.ex koda film över natten. Men vad händer då jag

stänger av hela datorn till natten. Borde jag då manuellt med onyx ex. fixa till det?

Vad händer om jag inte fixar till det. Hur gör ni andra som stänger till natten?

Just som man håller på att lära sig hantera systemet kommer ett nytt system med nya grejer.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om att maccen gör det där på natten, men jag vet inte om min gör det för jag har aldrig hört den gå igång, ibland har man ju varit vaken kl 3 men inte hört den gå igång, kanske att den gör det kl 12 men då sitter jag alltid framför den här… Jag låter datorn vila varje natt följaktligen, stänger inte av den, om jag märker att datorn segar lite efter två veckor ungefär så stänger jag av den. Tror att Poca kommer säga att man kan göra det här med Onyx. Men framförallt så skall du inte tveka att koda filmer på nätterna, underhållet kan nog vänta många veckor om inte månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaroni fixar scriptkörningen åt er. Väl värt pengarna.

 

 

Kör även "Reparera skivbehörigheter" om så önskas. Tar bort många MB språk osv

Macaroni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om att maccen gör det där på natten, men jag vet inte om min gör det för jag har aldrig hört den gå igång, ibland har man ju varit vaken kl 3 men inte hört den gå igång, kanske att den gör det kl 12 men då sitter jag alltid framför den här… Jag låter datorn vila varje natt följaktligen, stänger inte av den, om jag märker att datorn segar lite efter två veckor ungefär så stänger jag av den. Tror att Poca kommer säga att man kan göra det här med Onyx. Men framförallt så skall du inte tveka att koda filmer på nätterna, underhållet kan nog vänta många veckor om inte månader.

Kring klockan fyra har jag för mig att scripten körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, brukar jag sova oftast!

I vilket fall så stör det inte om man av någon anledning skulle jobba just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta här vad som stod om Macaroni:

Macaroni is a tool which handles regular maintenance for Mac OS X's Unix core. Normally these tasks run on a regular schedule, in the middle of the night. However if you don't leave your Mac on all night, they never run. Your Mac won't wake from sleep to handle this.

 

Macaroni solves this problem.

 

– Det är väl inga som har maccen på "rullandes" på natten?! Man låter den ju gå i vila, så jag trodde den skulle vakna! Men, men, men?!?! "It won't wake from sleep"!?!?

Kan nån förklara? Menar ni att de flesta stänger av viloläget och låter datorerna surra igenom hela nätterna?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
– Det är väl inga som har maccen på "rullandes" på natten?! Man låter den ju gå i vila, så jag trodde den skulle vakna! Men, men, men?!?! "It won't wake from sleep"!?!?

Kan nån förklara? Menar ni att de flesta stänger av viloläget och låter datorerna surra igenom hela nätterna?!

På de flesta datorer körs aldrig nattliga cronskript. :lol:

 

Är den i vila är den lika (in)aktiv som när den är helt avstängd, så förvänta dig inte att den vaknar, eller kör något i sömnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är det väl typ nästan noll maccar som kör cronskript då gissar jag, vem har på maccen surrandes klockan fyra på natten?! Då kan alla fall Helena2 lugnt koda sina filmer då alla fall, och jag kanske skall ladda ner makaroner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, körde Macaroni, alla scripten utom den sista som jag inte fattade alls, sen startade jag Onyx för att rensa system och consoleloggarna, fast de var redan rensade! Suvve! :tummeupp:

Får se ifall det känns ngn skillnad…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
marcushedenstrom

Okej, nu sitter jag här med en console.log.0 på över 19 GB!!!!

Köre onyx, men det hjälpte inte.

 

Kan jag kasta fanaskapet (loggen) åt h*lvete??? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Okej, det var bara att kasta.

 

Tydligen är det bara "console.log" som används, och "colsole.log0..9" (10 filer) är bara "junk".

 

19 gigabytes worth of junk!!!!!! :lol::lol::lol::w00t::w00t::w00t::w00t:

 

Har nu 27 Gig ledigt på disken, om någon undrade. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Okej, nu sitter jag här med en console.log.0 på över 19 GB!!!!

Köre onyx, men det hjälpte inte.

 

Kan jag kasta fanaskapet (loggen) åt h*lvete???  :w00t:

157466[/snapback]

Tänk att det var så enkelt att bara kasta! Att ingen kunde berätta det! Men i alla fall så i mitt fall var det Macaroni som gjorde susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...