Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte boota från C C C


big peter

Rekommendera Poster

Har upptäckt att jag numeran inte kan boota från C C C, dvs det händer inget när jag startar och håller in alt tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder C C C?

Är det en klonad kopia av systemdisken, gjord med Carbon Copy Cloner?

 

Du måste ha disken partitionerad med GUID (och formaterad som Mac OS Extended) för att du ska kunna boota från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan går det inte att bota från USB om det är en äldre Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C C C betyder Carbon Copy Cloner och det har gått att boota ifrån den för en vecka sedan, har den externa disken där jag har C C C med USB kabel, men som skrivit det gick att boota ifrån den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som om antingen kabeln, disken eller Macen gått sönder sedan dess. Då är det dags för uteslutningsmetoden.

Testa en annan kabel.

Testa en annan Mac.

Till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har partionerat just denna hårddisk och de andra partionerna fungerar, Macen fungerar det är den jag just använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har partionerat just denna hårddisk och de andra partionerna fungerar, Macen fungerar det är den jag just använder.

Men vad menar du med att "inget händer" när du startar datorn med alt nedtryckt? Startar datorn upp OSX normalt eller fastnar den på en helgrå skärm? Inga bootalternativ visas alltså? Inte ens vanliga interna hårddiskens OSX och återställningspartion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du partitionerat? GUID eller något annat?

 

Har du kunnat boota DEN HÄR Macen från DEN HÄR partitionen innan?

 

Kommer den här partitionen upp i Finder? Så filerna finns där?

Har du kört Apples Skivverktyg och reparerat partitionen? Reparerat skivbehörigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partionerat Mac OS Extended Journalförd, ja jag har kunnat boota den här Macen från den här partionen, filerna verkar finnas där, kör just reparation av skivbehörigheter ska sedan reparera partionen, mao återkommer efter jag gjort detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partionerat Mac OS Extended Journalförd,

Nej, det kan du inte. EFTER partitioneringen kan du ha FORMATERAT som Mac OS Extended.

Så här ser partitioneringsvalen ut:

post-11001-0-71833900-1391630133_thumb.png

 

Men eftersom du bootat från denna partition innan så måste det vara GUID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle vilja ändra partioneringen till GUID hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men eftersom du bootat från denna partition innan så måste det vara GUID.

 

 

Om jag skulle vilja ändra partioneringen till GUID hur gör jag då?

Du har redan GUID i och med att du bootat från den innan.

 

Men för att svara på din fråga: I Apples Skivkontroll så partitionerar du om disken och väljer Alternativ (eller Avancerat) och väljer GUID. OBSERVERA att HELA disken TÖMS på ALLA FILER om du gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

OBSERVERA att HELA disken TÖMS på ALLA FILER om du gör detta.

 

 

Töms också de andra partionerna då?

Ja, jag skrev ju HELA disken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad gör jag nu, kan ju inte radera hela hårddisken, fattar inte vad som hänt, vänligen ge konstruktiva svar. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en klon så bör du väl kunna installera om OSX på USB-disken och behålla användare, dokument, program osv och förhoppningsvis få disken bootbar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig gillat CCC utan använder SuperDuper och det har aldrig krånglat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag det?

Om det är en klon så bör du väl kunna installera om OSX på USB-disken och behålla användare, dokument, program osv och förhoppningsvis få disken bootbar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag det?

Om det är en klon så bör du väl kunna installera om OSX på USB-disken och behålla användare, dokument, program osv och förhoppningsvis få disken bootbar igen.

Visst kan du det.

 

 

Eller så laddar du ner SuperDuper, och gör en ny klon på partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ryckt ut alla externa usb kablar och bara anslutit tangentbord, mus och den externa disken med CCC på, och nu funkar det, vad gör jag nu med alla andra saker jag har anslutit, de flesta via USB hubbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ryckt ut alla externa usb kablar och bara anslutit tangentbord, mus och den externa disken med CCC på, och nu funkar det, vad gör jag nu med alla andra saker jag har anslutit, de flesta via USB hubbar?

Är hubbarna strömmatade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller för att uttrycka Pocahontas inlägg på ett annat sätt: Se till att USB-hubbarna har egen strömförsörjning.

 

Strömmen i Macen räcker inte till (bevisligen). Ett vanligt problem (på alla plattformar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...