Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstig fråga på hållbarhet.


300k

Rekommendera Poster

Hallå..

Har en MBA 13" 1.8Ghz i5, 8GB 1600Mhz, Mavericks. Intel HD 4000 1024MB.

 

Och undrar hur länge datorn kommer hålla måttet?

Har haft den i 1.5 år ungefär och funkar prima såklart. Mac.arna håller ju ett par år..

Har avverkat ett par st.

 

Men kan man spå i framtiden om vad som kommer krävas av en dator.

Kommer jag kunna använda denna Airen jag har idag om 5, 10, 15 år tex..

Det är ju en knepig fråga och går knappast att svara på men jag ställer den ändå.

Såhär min frågor brukar se ut.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå..

Har en MBA 13" 1.8Ghz i5, 8GB 1600Mhz, Mavericks. Intel HD 4000 1024MB.

 

Och undrar hur länge datorn kommer hålla måttet?

Har haft den i 1.5 år ungefär och funkar prima såklart. Mac.arna håller ju ett par år..

Har avverkat ett par st.

 

Men kan man spå i framtiden om vad som kommer krävas av en dator.

Kommer jag kunna använda denna Airen jag har idag om 5, 10, 15 år tex..

Det är ju en knepig fråga och går knappast att svara på men jag ställer den ändå.

Såhär min frågor brukar se ut.

 

 

 

 

Allt beror ju på vad du skall använda den till. Jag har en gammal Dell från 2005 som fortfarande fungerar till surf och ordbehandling. Min nuvarande MBP är från 2008 och den fungerar bra till allt jag behöver göra, kan inte spela de senaste spelen som kräver hög grafikprestanda givetvis men äldre spel fungerar bra. Att programmera, redigera enklare filmer samt surfa kolla på film och lyssna på musik fungerar alldeles utmärkt. Dock så är ju batteriprestandan kass jämfört med dagens datorer får ut max 2h på batteri numera.

 

Jag tänker uppgradera min burk i slutet av detta år eller i början av nästa beroende på vad som släpps från Apple och när. Så att få ut en 5-6 år av en dator som var maxad när du köpte den känns som ett bra värde. Normalt beroende på vilken modell du köper samt vad du använder datorn till så är väll 3-6 år ett bra intervall för en så pass generell fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iBook från 2001, funkar än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan man spå i framtiden om vad som kommer krävas av en dator.

Nej, det kan man inte, men följer det Apples normala uppgraderingsrytm kommer du att kunna köra det aktuella operativsystemet i ett par tre år till, och därefter tar det ett par tre år ytterligare innan programmen kräver att du kör det senaste. Idag är Snow Leopard det äldsta du kan använda de flesta nya programmen på, Leopard är för gammalt, Tiger och Panther är antikviteter.

 

Vill du använda datorn med nya programvaror är nog sex år maxlivslängden, speciellt om du vill ha ett OS som får säkerhetsuppdateringar, men är du nöjd med det du har kan du naturligtvis köra vidare tills haveriet är ett faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå..

Har en MBA 13" 1.8Ghz i5, 8GB 1600Mhz, Mavericks. Intel HD 4000 1024MB.

 

Och undrar hur länge datorn kommer hålla måttet?

Har haft den i 1.5 år ungefär och funkar prima såklart. Mac.arna håller ju ett par år..

Har avverkat ett par st.

 

Men kan man spå i framtiden om vad som kommer krävas av en dator.

Kommer jag kunna använda denna Airen jag har idag om 5, 10, 15 år tex..

Det är ju en knepig fråga och går knappast att svara på men jag ställer den ändå.

Såhär min frågor brukar se ut.

 

 

 

 

 

Detta är en lika omöjlig fråga att svara på som min bror ställde när vi tittade på en majbrasa.

"Hur länge kommer denna eld att brinna?" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...