Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nedladdning av program till MacBook Air


karrejonsson

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har haft min Mac sen julafton 2013, men en sak funkar inte för mig. Varje gång jag ska ladda ner ett program från internet, säg Spotify eller VLCmediaplayer så när jag går igenom stegen, så är det andra oftast "dra programmet till din programapp", var ska jag dra den någonstans då? Har försökt överallt men det verkar inte fungera.

 

Sen antar jag att programmet inte sparas om man inte gör detta för när jag sedan använder programmet så ligger det samtidigt en slags fil på skrivbordet och stänger man den / matar ut den när ser den i finder så försvinner hela programmet. Dålig förklaring, men kan någon förklara hur man faktiskt laddar ner program till Mac????

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forument... :yeahbaby:

icon_dmg.png
Oftast när du laddar ner ett program så är det en fil som slutar på ändelsen .dmg. Det är en "disk image". Dubbelklickar du på den så syns den sedan i sidofältet (om du inte kryssat ur det i inställningarna). I den ligger programmet: "Ett Program.app". Klicka och dra programmet på Programmappen i sidofältet. Ofta följer det med ett alias i foldern. En programmapp med en liten böjd pil på. Du kan släppa programmet på den med.

screen_shot_2012_08_09_at_9.10.25_am.png


Installer64.png
Andra program man laddar ner är med filändelsen .pgk. Det är en egen installerar - så dubbelklicka bara på den så startar inställningen med lite olika steg man skall ta sig igenom.

 

 

ZipIcon-small.png

Sen finns det de gånger då programmet kommer i en vanlig zip-fil. Packa upp den som vanlig och Programmet drar du till programmappen sen.

 

87031-500.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man ska inte dra programmen överallt utan just till Program / Applications. Det är en mapp på hårddisken i Finder, den brukar även finnas i dockan om man inte har tagit bort den därifrån.

"Sen antar jag att programmet inte sparas om man inte gör detta"

Jo, programmet sparas när man drar ut den från den virtuella skivavbild som programmet kom i när man hämtade ner det.

"för när jag sedan använder programmet så ligger det samtidigt en slags fil på skrivbordet och stänger man den / matar ut den när ser den i finder så försvinner hela programmet."

För du startar programmet från den virtuella skivavbilden, troligen har du lagt ut en genväg till programmet som ligger i skivavbilden istället för att lägga ut programmet. Kanske du råkade sekundärklicka när du drog ut programmet från skivavbilden så att det skapades en genväg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så krånlngligt nuförtiden så man undrar om någon föredetta MS-anställd sköter utvecklingen av nedladdade filhanteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...