Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine till disk som redan innehåller filer


Telly82

Rekommendera Poster

Jag ska hjälpa en bekant med att sätta upp Time Machine. Han har en extern hårddisk som jag tror är rätt formaterad (HFS+) men som redan innehåller en del filer. Den disken tänkte jag använda till TM.

 

Jag har läst detta i Time Machine Hjälp:

"Time Machine fungerar bäst om skivan du säkerhetskopierar till endast används för Time Machine-säkerhetskopieringar. Om skivan innehåller filer kommer Time Machine inte att säkerhetskopiera dessa filer och det lediga utrymmet för Time Machine-säkerhetskopior reduceras."

 

Är detta den ENDA nackdelen med att filerna ligger kvar på den externa disken?

 

Mac OS X 10.6.8 om det spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte påstå att jag vet svaret på din fråga, men varför chansa? Det är ju fullt möjligt att Time Machine-funktionen ”störs” på ena eller andra sättet.

Hade jag varit du, skulle jag åtminstone partitionerat disken. Du kan ju lägga tillbaka filerna igen efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en mapp som heter TimeMachine på den externa och markera den som mål för backup.

Han får helt enkelt hålla lite koll på hur mycket utrymme han använder för andra filer men 500GB för Time Machine räcker gott.

 

Men varför inte inkludera dessa filer i en TM-backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara till en som inte är särskilt datorkunnig, så två partitioner vill jag helst undvika.

 

Filerna är gamla manuella backuper.

 

Men, visst, det bästa kanske vore att kopiera filerna tillbaka till den interna i en mapp "gamla backuper" och sedan köra hela den externa till TM. (Det funkar nu när han köpt en ny(are begagnad) Mac med större intern disk och som dessutom kan köra TM.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara till en som inte är särskilt datorkunnig, så två partitioner vill jag helst undvika.

 

Filerna är gamla manuella backuper.

 

Men, visst, det bästa kanske vore att kopiera filerna tillbaka till den interna i en mapp "gamla backuper" och sedan köra hela den externa till TM. (Det funkar nu när han köpt en ny(are begagnad) Mac med större intern disk och som dessutom kan köra TM.)

 

Det är nog den enklaste lösningen för en som inte är så datakunnig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...