Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini - frågor om uppdatering med SSD och RAM


Jolundis

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Har beställt från komplett: Mac Mini, i7 2,3 gHz, 1tb 5400 rpm, 4gb ram.
Samt även SSD samsung 840 pro 256gb och 16gb ram att sätta i.

Tanken är givetvis att Mavericks OS ska ligga på SSD och enbart media skall ligga på 1tb hårddisken.

Har givetvis läst på en hel del men vill bara klargöra och bekräfta med er kunniga
alla stegen i uppgraderingen och formatering av diskar osv.

  1. Ta fram en usb-sticka och installera senaste version av Mavericks på, tänkte då använda programmet DISKMAKER X.
    (enligt 99mac skall det progammet fungera väl)
  2. Installera SSD i mac minin,
  3. starta upp macen och starta "skivverktyget"
    välj markera SSD osv, 1 partion, GUID valt, namnge, format "Mac os extended journalförd"
    sedan stäng och installera om mavericks från usb-stickan på "nya fräscha" SSDn
  4. Starta upp dator, gå in i inställningar och välj "startdisk" SSD

Nu till frågorna:

  • När allt gått vägen.. från början är ju macens OS installerat på 1tb hårddisken,
    vad händer med just den disken när man installerar om på nya SSDn?
    Ligger det rester kvar av det gamla OS kvar på den?
    Om så vore kan jag blåsa (dvs formatera) 1tb hårddisken den hårddisken utan problem bara för att den skall vara clean så att säga?

Har ni andra tips/saker att tänka på att dela med er av så vore jag tacksam för det också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du beställt hårddiskkabel, fästskruvar, gummibussningar alternativt ny hårddiskbracket med gummibussningar för att kunna montera SSD ihop med befintlig hårddisk?

Eller ska du plocka ur 1TB disken och stoppa den i ett externt kabinett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du beställt hårddiskkabel, fästskruvar, gummibussningar alternativt ny hårddiskbracket med gummibussningar för att kunna montera SSD ihop med befintlig hårddisk?

Eller ska du plocka ur 1TB disken och stoppa den i ett externt kabinett?

Har beställt "dual harddrives kit" från ifixit så allt det fysiska med att installera är nog det minsta problemet :)

 

Tanken är att köra dubbla hårddiskar, ha kvar HDD och lägga til SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till frågorna:

  • När allt gått vägen.. från början är ju macens OS installerat på 1tb hårddisken,

    vad händer med just den disken när man installerar om på nya SSDn?

    Ligger det rester kvar av det gamla OS kvar på den?

    Om så vore kan jag blåsa (dvs formatera) 1tb hårddisken den hårddisken utan problem bara för att den skall vara clean så att säga?

Har ni andra tips/saker att tänka på att dela med er av så vore jag tacksam för det också! :)

Kanske kan vara smart att starta upp OS X en gång innan du meckar in nya SSD:n och knyta Garageband, iMovie, iPhoto och nu för tiden även iWork apparna till ditt Apple-ID så du får ladda hem dem kostnadsfritt vid senare tillfälle. Det ska väl förvisso inte vara några problem att knyta dessa appar till ett Apple-ID även efter en ominstallation av OSX.

 

I med SSD:n

Starta datorn från Internet Recovery (alt+cmd+r vid uppstart)

Starta skivverktyget

Förslagsvis raderar du 1TB disken nu. Partionera om disken så att den dolda recoverypartionen försvinner.

Partionera SSD disken

Stäng skivverktyget

Välj Installera OS X på SSD:n. En ny recoverypartion skapas automatiskt

 

Trim Enablar kan väl kanske vara smart att installera efter installationen av OS X

http://www.groths.org/software/trimenabler/

 

Jag har själv stoppat i en SSD ihop med 1TB disken i min Mini 2012 och kör en Fusion drive på dessa. Kommer inte ihåg om jag fick göra denna manuellt eller om skivverktyget skrek något om "reparation" och slog ihop diskarna till en fusiondrive automatiskt efter att ha tryckt på "reparera" knappen. Antar att det bara är att trycka på ignorera knappen isåfall.

 

HT5446_1-fusion-drive-002-en.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara smart att starta upp OS X en gång innan du meckar in nya SSD:n och knyta Garageband, iMovie, iPhoto och nu för tiden även iWork apparna till ditt Apple-ID så du får ladda hem dem kostnadsfritt vid senare tillfälle. Det ska väl förvisso inte vara några problem att knyta dessa appar till ett Apple-ID även efter en ominstallation av OSX.

 

I med SSD:n

Starta datorn från Internet Recovery (alt+cmd+r vid uppstart)

Starta skivverktyget

Förslagsvis raderar du 1TB disken nu. Partionera om disken så att den dolda recoverypartionen försvinner.

Partionera SSD disken

Stäng skivverktyget

Välj Installera OS X på SSD:n. En ny recoverypartion skapas automatiskt

 

Trim Enablar kan väl kanske vara smart att installera efter installationen av OS X

http://www.groths.org/software/trimenabler/

 

Jag har själv stoppat i en SSD ihop med 1TB disken i min Mini 2012 och kör en Fusion drive på dessa. Kommer inte ihåg om jag fick göra denna manuellt eller om skivverktyget skrek något om "reparation" och slog ihop diskarna till en fusiondrive automatiskt efter att ha tryckt på "reparera" knappen.

"smart att starta upp OS X en gång innan du meckar in nya SSD"

Bra tips jag fixar iWork först o loggar in för säkerhetsskull

 

"Starta datorn från Internet Recovery" nice så jag slipper alltså usb-stickan med os på?

 

"Förslagsvis raderar du 1TB disken nu. Partionera om disken så att den dolda recoverypartionen försvinner."

Jag tänkte nog formatera om den disken efter att jag har installerat os på SSD för att va säker..

MEN... skall den disken oxo likt SSDn väljas:

Partionera GUID 1, sen "MAC os extended journalförd" formatera (radera)!

 

Right?

 

 

"Trim Enablar kan väl kanske vara smart att installera efter installationen av OS X

http://www.groths.org/software/trimenabler/"

Yes mycket bra tips, det skall de bli!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...