Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor angående att sätta in SSD och nytt RAM.


Jonn

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tittat på lite uppgraderingar till min Macbook Pro (Late 2011, 2,2Ghz i7). Och detta för att jag jobbar med ganska tunga filer i bla PS men samtidigt som jag inte har råd att köpa en helt ny dator... :/

Bor för tillfället i Norge och har tittat runt lite och har funderat på detta:

RAM: Corsair, 2x8GB DDR 1333Mhz

SSD: Samsung 840 Pro, 256GB (Har läst bra om den)

Första frågan lyder; om det går bra att sätta in den specifika SSD:n utan komplikationer eller om någon rekommenderar någon annan?

Tänkte ta hjälp av iFixit-guider så det praktiska ska nog gå vägen.

Sedan undrar jag hur jag får över mitt OS samt alla program till den nya? Jag har externa (G-Technology) med TimeMachine.
Hade tänkt att plocka bort den gamla HDD:n för att sänka temperaturen i datorn.

Sedan undrar jag om någon har något att säga om denna: LaCie 3TB Thunderbolt

 

Tacksam för svar!

Mvh Jonn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra val av prylar. Bara att stoppa i.

Vad kör du för operativsystem i datorn?

Nu kör jag OSX 10.7.5. Hade tänkt och byta till 10.9.1 med tiden men den verkar vara lite sådär stabil, så häller kanske på det ett tag till...

 

Sen var de:

 

Sedan undrar jag hur jag får över mitt OS samt alla program till den nya? Jag har externa (G-Technology) med TimeMachine. Hade tänkt att plocka bort den gamla HDD:n för att sänka temperaturen i datorn. :)

 

Tack för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du fortfarande kör Lion 10.7.5 kan du efter du stoppat i den nya SSD-disken boota internet recovery (alt+cmd+r vid uppstart)

Starta skivverktyget och partionera den nya disken.

Stäng skivverktyget och välja installera om OS X

När installationen är klar ansluter du din TimeMachine backup alternativt den gamla orginaldisken i ett USB-kabinett

Bland de första frågorna i inställningsguiden efter installationen är om du vill återställa användare, program, dokument och inställningar från en säkerhetskopia, och det vill du ju. Följ instruktionerna på skärmen.

 

Troligtvis går det återställa datorn redan i internetrecovery-läget innan installation av Lion men du lär inte få med någon recovery partion då. Därav är installation av operativsystem att föredra innan återställning av backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du fortfarande kör Lion 10.7.5 kan du efter du stoppat i den nya SSD-disken boota internet recovery (alt+cmd+r vid uppstart)

Starta skivverktyget och partionera den nya disken.

Stäng skivverktyget och välja installera om OS X

När installationen är klar ansluter du din TimeMachine backup alternativt den gamla orginaldisken i ett USB-kabinett

Bland de första frågorna i inställningsguiden efter installationen är om du vill återställa användare, program, dokument och inställningar från en säkerhetskopia, och det vill du ju. Följ instruktionerna på skärmen.

 

Troligtvis går det återställa datorn redan i internetrecovery-läget innan installation av Lion men du lär inte få med någon recovery partion då. Därav är installation av operativsystem att föredra innan återställning av backup.

Tack igen!

 

Rekommenderar du då att installera Maveriks innan jag kopplar in TimeMachine eller bör man vänta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändå tänkt installera Mavericks så kan du lika gärna göra en bootbar Mavericks installations USB pinne.

Och boota från denna istället för internet recovery efter du monterat SSD och minne.

Annars är tillvägagångssättet detsamma. Partionera och formatera SSD:n i skivverktyget innan installation.

http://liondiskmaker.com/ Detta program är smidigt att använda för att göra bootbar Mavericks installations usb.

 

Efter installationen får du upp frågan om du vill återställa användare och data från TimeMachine och det går utmärkt att använda din gamla Lion 10.7.5 backup även till Mavericks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...