Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

40 GB lagrade säkerhetskopior trots Time Machine kopiering


louisehakansson

Rekommendera Poster

louisehakansson

Hej!

 

Jag har ett problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har inte min externa hårddisk inkopplad alltid, vilket gör att säkerhetskopieringen inte sker speciellt ofta. Jag har också förstått att säkerhetskopiorna då lagras på datorns hårddisk istället. Idag säkerhetskopierade jag allt. Dock ligger alla kopior fortfarande kvar på datorns hårddisk, hur kan jag radera dessa? Finns det någon risk med det?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort säkerhetskopia, kör följande i terminalen:

sudo tmutil disablelocal


Vill du sedan ha lokal igen ändra till:

sudo tmutil enablelocal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man Time Machine oftare ett tag, så går lagringen ner så småningom…

Men visst det känns lite onödigt stort med 40 GB, minst sagt.

— min blir ibland upp mot 15 GB.

Har man lite minne känns det ju inte bra — dock tror jag den reduceras om datorn behöver mer den för vanliga användningen. (tycker mig hört det)

Som Gojlos skriver kan det ju avaktiveras — vill du inte använda Terminalen, så kan du göra det med Onyx eller Cocktail.

Onyx kan du ju hämta gratis — Svenska Cocktail (i alla fall adress på Ekerö…) kostar lite grann — men tror du kan köra 10 ggr fritt. Båda är utmärkta program, bra att ha i vilket fall, om man vet vad dom gör…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

louisehakansson

Tack!

 

Om jag använder mig av terminalen, stänger jag då av funktionen att säkerhetskopian lagras på datorns hårddisk? Kommer Time Machine fungera som vanligt när jag ansluter min externa?

 

Det känns som lite risky business, jag har verkligen ingen koll på sånt här :) Har även hört att man inte ska använda Onyx och liknande program om man inte vet exakt vad som ska tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte runt lite — och fann ingen som påtala nån risk att stänga av Local Snapshots.

Gjorde just det själv genom Cocktail — och mina 13 GB raderades direkt.

Körde en vanlig backup efteråt — som funkar som den brukar.

Cocktail är väl renommerat i branschen, och skulle aldrig ta med nån sådan möjlighet om det inte var ofarligt.

Däremot, som du skriver själv, finns möjligheter att göra andra skadliga saker med såna program om man inte läst på en del innan. Men du kan ladda ner dem bara för den här saken — om Terminalen skrämmer (den skrämmer mig…— lite grann).

 

* Här en som skrev utförligt om saken: http://pondini.org/TM/30.html

 

 

Som han också skriver finns det ju bara på Laptops, inte Desktops…

Man kan nog tryggt ta bort det — den lilla extra säkerhet man får — vägs mot det stora utrymme den verkar äta ibland.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

louisehakansson

Tack så mycket! Länken hjälpte väldigt mycket. Tog mod till mig och stängde av det via Terminalen enligt instruktionerna, fungerade felfritt!

 

Jag förstod det dock som att filerna på datorns hårddisk raderas om det börjar bli ont om plats, så det gör kanske ingen skillnad, men ändå bra att ha det avstängt.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Schysst! Jag hade över 70 gb. Skönt att bli av med dem.

/Gabriella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre med säkerhetskopia för mycket jämfört med en för lite. Bättre att ha lokala säkerhetskopior aktiverade om du nu är rädd dina data. Detta speciellt man som användare är dålig på att ha sin externa disk ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...