Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa Time Machine säkerhetskopia fungerar inte


Lasse1

Rekommendera Poster

Jag har två olika säkerhetskopior gjorda med Time Machine. Den ena "finns" i en Timecapsul och den andra på en extern hårddisk. Jag har installerat Maverick på hårdisken i datorn och bockat för att jag vill återställa från min säkerhetskopia. Den i Timecapsul säger att ingen säkerhetskopia finns och den externa hårddisken hittas inte i den menyn. Jag gjorde då ett användarkonto och försökte använda Flyttassistenten med samma resultat. Den externa hårddisken kommer upp på skrivbordet och jag kan gå in i säkerhetskopian och se att filerna ligger där. Hur ska jag kunna få tillbaka den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser mina filer i den externa hårddisken. Vad händer om jag börjar kopiera in mina filer manuellt därifrån? Himla fint program det här Time Machine, eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att lyfta ut filerna manuellt.

 

Låter väldigt märkligt hela ditt problem :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt märkligt och inte alls roligt. Jag var in och visade upp problemet i en butik idag och dom hade inte sett det här problemet tidigare. Vilket strul det blivit av det här. Jag håller på och försöker kopiera in allt manuellt och det går väl sådär bra. Imovie hittar inga filmer och kan inte läsa varken iPhoto biblioteket eller Aperture biblioteket. Aperture hittar däremot alla bilder så det är ju bra.

 

Hur gör man för att börja om från början med en helt ny säkerhetskopia i en Timecapsul, litar inte på den där burken för fem öre just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några timmar senare börjar jag se ljuset i tunneln. Fick välja "Öppna med" för att vissa grejer skulle börja funka igen. Mina inköpta program saknas än vilket verkar mycket konstigt, borde väl finnas lagrat hos Apple, eller? Hittade var man raderar en Timecapsul hårddisk, det är i Airportverktyg, men har inte riktigt vågat radera den än för att börja om från början. Verkar lösa sig till slut men var ju inte så kul att råka ut för. Hur ska man veta att Time Machine kopian fungerar, allt har ju sett ut som det ska tills jag råkade ut för det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dina program (köpta i Mac App Store) finns lagrade hos Apple. Men du måste manuellt installera dom igen om du inte återställer systemet via TM. Vilket nu inte fungerar för dig.

 

Så gå in i App Store och logga in, gå sen in under fliken KÖP så listas alla dina program, bara att hämta hem (gratis) så installeras de på systemet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också konstigt för mina program finns inte där under köp på den datorn. På den andra datorn finns dom och jag har loggat in med samma Apple-id. Det är helt knäppt det här. Fick ett nytt kvitto från App store för köp av Aperture på 600 spänn. Det fanns nån klaga knapp där så jag skickade in mina undringar. Har inte fått något svar än, dom firar väl jul där borta också. Ska vänta på svaret innan jag börjar ladda hem resten av programmen jag hade tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt, när jag loggar in på min andra Mac så finns alla mina köpta program under fliken KÖP så fort jag har loggat in med mitt Apple-ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det där fallet skulle jag rekommendera att börja om från början med datorn. Det verkar som om systemet strular på din dator och därför syns varken köp eller den får inte kontakt med hårddiskarna med TimeMachine-kopiorna på.

Så jag säger - rensa den interna hårddisken i datorn. Sedan installera operativsystemet på nytt och därefter hämta in TimeMachine kopiorna igen.

Kör även en koll av din interna hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knaset har ju varit att säkerhetskopierna inte behagade fungera att läsa in på det sätt som det är tänkt. Alla filer finns ju där men i menyerna där man kan välja att lägga in dom så var den ena kaputt och den andra dök inte upp så jag kunde välja den.

 

Jag har fått till datorn nu med mycket manuell handpåläggning. Jag fattar däremot inte varför inte mina tidigare köp av program dyker upp. Jag ska testa att logga ut från iCloud och logga in igen och se om det hjälper. Tycker ju att det borde funka när jag loggar in första gången på ett alldeles nyinstallerat Maverick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att du loggar in på iCloud loggas du in i App Store utan det får du göra manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, var menar du att jag ska logga in manuellt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den här kanske? Den rutan hade jag inte bockat i tidigare så jag testar och ser om det funkar.post-44684-0-82470200-1388273362_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple hörde av sig och påminde mig om att jag tydligen hade två olika konton vilket jag glömt bort. Dom var väldigt snälla och gav mig pengarna tillbaka för Aperture. Det blev en goddag yxskaft för mig det där men så kan det ju bli ibland. När jag loggade in där så fanns ju så klart alla köpta program där. Tackar för hjälpen alla ni som kommit med tips och råd och god fortsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...