Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Air eller Retina den eviga frågan


Piinot

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tänkt att jag ska införskaffa mig min första Macbook, då jag tycker att tjejens dator är kanon. (en Macbook PRO)

 

Mina frågor är vilken jag ska köpa.

 

Macbook Air 13,3

  • 1,3 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,6 GHz
  • 8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
  • 128 GB flashminne

eller

 

Macbook Pro 13,3 Retina

  • 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,9 GHz
  • 4 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
  • 128 GB PCIe-baserad flashlagring

 

Mina användningsområden är. Titta på VIaplay, surfa, tanka torrents, kunna se filmer i minst 720p utan lagg, spela poker.

Alltså inget krävande av en dator. Mina funderingar är mest om jag verkligen behöver Retinan. Har tänkt att jag ska kunna behålla datorn i minst 4 år. Så där är det lite plus för Pro:n då den känns mer stabil.

 

Tacksam för svar! Vet att det förekommer tusentals såna här trådar, men har sökt men inte hittat mina spec.

 

Mvh Piinot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har tänkt att jag ska införskaffa mig min första Macbook, då jag tycker att tjejens dator är kanon. (en Macbook PRO)

 

Mina frågor är vilken jag ska köpa.

 

 

Rent praktiskt är pron lite kraftfullare ( 5946 vs 7136 i Geekbench ) men största skillnaden är skärmarna. Det finns inget bättre än retina medan Airs skärm är hyfsad. Saknar färgdjup och är inte helt korrekt i färgerna. Inget som stör men det är viss skillnad. Men köp inte med 4 GB utan välj 8 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar Axelman :)

 

Jo, jag vet att Pro:n är kraftfullare men mitt största frågetecken är om det märks då jag mestadels inte använder såna kraftfulla program. Sen är det värt dom extra 2000 för Retinan.

 

Kanske i längden är det värt det, det är det jag vill åt. Vill inte att den ska bli seg efter sisådär 2 år, inte för att jag tror någon av datorerna blir det men just att jag vill kunna ha den så länge som möjligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken du än köper så köp med maxat RAM minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken du än köper så köp med maxat RAM minne

maxat känns väl ändå lite overkill för mina ändamål, Nästan 2k extra för 16gb jämfört mot 8gb.

 

Men blir nog en

Macbook Pro

  • 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,9 GHz
  • 8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
  • 128 GB PCIe-baserad flashlagring

Med dom specsen. Känns som det bör räcka för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer så lite i Geekbench att du inte skulle märka skillnad. Och skulle något ge väntetid så får du vänta en 15 % längre tid med en Air. I siffror 10 sekunder i stället för 8...... men du får vänta i alla fall. Köper du en 15" Pro får du en dator som är 60 % snabbare. Det blir skillnad. 15"-arna har helt andra prylar under huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maxat känns väl ändå lite overkill för mina ändamål, Nästan 2k extra för 16gb jämfört mot 8gb.

 

Men blir nog en

Macbook Pro

  • 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,9 GHz
  • 8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
  • 128 GB PCIe-baserad flashlagring

Med dom specsen. Känns som det bör räcka för mig.

 

Den blir du nöjd med ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...