Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung 840 evo SSD försvinner


Gustafamaha

Rekommendera Poster

Hej, har nyligen petat in en SSD (Samsung 840 evo 250gb) i min MPB (mid 2012) där CD/DVD-läsaren satt förut i syfte att köra OS X på den och ha den vanliga HDD:n som extra lagring.

 

Att sätta in SSD:n rent hårdvarumässigt var inga problem utan problemen kom när jag hade klonat min vanliga hårddisk till SSD:n. Jag bootar från SSD:n och allt funkar bra tills datorn fryser. När jag startar om datorn hittar bootar den från den vanliga HDD:n och SSD:n hittas inte. Efter ytterligare en omstart så hittar datorn SSD:n men den går fortfarande inte att boota ifrån.

 

Jag har gjort om kloningsprocessen och får samma resultat (använder mig av Carbon Copy Cloner). Har även uppdaterat firmwaren på SSD:n men utan framgång.

 

Någon som har haft samma problem eller/och har någon idé om hur man skulle kunna lösa det?

 

Tacksam för svar

 

Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har nyligen petat in en SSD (Samsung 840 evo 250gb) i min MPB (mid 2012) där CD/DVD-läsaren satt förut i syfte att köra OS X på den och ha den vanliga HDD:n som extra lagring.

 

Att sätta in SSD:n rent hårdvarumässigt var inga problem utan problemen kom när jag hade klonat min vanliga hårddisk till SSD:n. Jag bootar från SSD:n och allt funkar bra tills datorn fryser. När jag startar om datorn hittar bootar den från den vanliga HDD:n och SSD:n hittas inte. Efter ytterligare en omstart så hittar datorn SSD:n men den går fortfarande inte att boota ifrån.

 

Jag har gjort om kloningsprocessen och får samma resultat (använder mig av Carbon Copy Cloner). Har även uppdaterat firmwaren på SSD:n men utan framgång.

 

Någon som har haft samma problem eller/och har någon idé om hur man skulle kunna lösa det?

 

Tacksam för svar

 

Gustav

OBS Alla Optibay funkar inte som dom ska med SATA 3

 

Hoppas det är denna du har !

 

http://hardwrk.com/SATA3-Adapter-fuer-MacBook-Pro.html

 

 

Annars sätt SSD n i ORGINAL Hdd fack SATA 3 6Gb/s )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS ! Texten är gammal och kan föras vidare till 2012 an
Special compatibility notes related to use of this product with 6Gb/s SSDs in the following machines:
2011 MacBook Pro 15" (Model ID MacBookPro8,2)
2011 MacBook Pro 17" (Model ID MacBookPro8,3)
  • OPTICAL BAY: The optical bay interface in these machines may either be SATA Revision 2.0 3Gb/s OR SATA Revision 3.0 6Gb/s. There is no way to specify/order this data interface with Apple, but you can confirm what interface/link speed version your optical bay offers via the Apple System Profiler.

    Testing has demonstrated that Apple factory hardware does not reliably support a 6G (6Gb/s) Solid State Drive or Hard Disk Drive in the optical bay of 2011 MacBook Pros (ModeI ID8,1; 8,2; 8,3). If your OWC Data Doubler bundle comes with a 6G drive, you should ONLY install that drive in the main drive bay and utilize the Data Doubler to re-task your existing drive or install a new 3G SSD or HDD in the optical bay. PRE-2011 models can utilize a 6G drive in the optical bay, but will do so at a reduced 3G (3Gb/s) speed.

    2011 MacBook Pro 13" models: Apple does not support the use of 6Gb/s drives in the optical bay. While we have observed a high rate of success using SATA 3.0 6Gb/s drives in Apple 13" bays where 6Gb/s link is present, some systems may not operate properly with this setup. For guaranteed reliability/compatibility, we suggest 6Gb/s drives be used in the main drive bay only, and 3Gb/s hard drives or SSDs be used in the optical bay when a two-drive configuration is desired. We cannot guarantee proper or successful 6Gb/s drive operation in the Apple MacBook Pro 13" optical bay.

    2008 MacBook Pro 15" (MacBookPro 5,1; 5,2; 5,3; 5,4; 5,5 and MacBook 5,1)
    While a 6G SSD does function in a 2008 MacBook Pro 15" and 13" Macbook, it will only do so at SATA Revision 1.0 (1.5Gb/s) speeds rather that the SATA Revision 2.0 (3.0Gb/s) speed the machine can deliver. Should owners of these machines desire another SSD option, the Mercury Electra™ 3G SSD does run at the full SATA Revision 2.0 (3Gb/s) specification.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni händer om jag byter plats på dem och satte SSD:n i original HD facket och min vanliga HDD i optical bayen. Skulle jag uppleva samma strul med den vanliga HDD:n som jag gör med SSD:n nu (även HDD:n är ju SATA3)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry trodde det var två olika som gjort inlägg, är ganska ny här...

 

Som sagt jag ska följa ditt råd och sätta i SSD:n i original HD facket, men tror DU att HDD:n skulle funka (bättre) i optical bayen, för i Apple System Profiler står det under HDD:n

 

Link Speed: 6 Gigabit

Negotiated Link Speed: 3 Gigabit

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry trodde det var två olika som gjort inlägg, är ganska ny här...

 

Som sagt jag ska följa ditt råd och sätta i SSD:n i original HD facket, men tror DU att HDD:n skulle funka (bättre) i optical bayen, för i Apple System Profiler står det under HDD:n

 

Link Speed: 6 Gigabit

Negotiated Link Speed: 3 Gigabit

?

 

Jag är inte 100% på din vanliga Hdd Vad har du för Optibay ? Länk ? kan funka då OSX är på SSDn

 

Men du kommer inte att få några Frysningar då OSX med SSD om du byter plats !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://m.ebay.com/itm/190561636944

 

Står inget om SATA 3 om den, men å andra sidan har jag inte sett någon förutom den du länka som säger något om SATA 3, annars säger bara att det är SATA connection.

 

Men jag ska byta plats på dem idag, återkommer med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://m.ebay.com/itm/190561636944

 

Står inget om SATA 3 om den, men å andra sidan har jag inte sett någon förutom den du länka som säger något om SATA 3, annars säger bara att det är SATA connection.

 

Men jag ska byta plats på dem idag, återkommer med resultat.

 

 

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://hdcaddy.com/&prev=/search%3Fq%3Doptibay%26client%3Dsafari%26rls%3Den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...