Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frosty

Rekommendera Poster

Har inte inte sett någon tråd när man jämför keychain och 1Password.

 

Tycker inte riktigt keychain motiverar till att sluta använda 1Password då man har mkt bättre överblick där, samt att kunna ha mer info.

 

Fördelar, nackdelar, skillnader?

 

Vad använder ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda båda? :)

 

Jag använder 1Password för att generera lösenord och hålla koll på alla mina sidor med inloggningar.

Men jag använder keychain för att logga in på alla sidor och anledningen till är att dom finns tillgängligt på mina enheter direkt i Safari.

 

Så jag använder 1Password enbart för att få en överblick på allt och generera lösenord.

Keychain för att logga in direkt i Safari.

Bästa av dom båda funktionerna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda båda? :)

 

Jag använder 1Password för att generera lösenord och hålla koll på alla mina sidor med inloggningar.

Men jag använder keychain för att logga in på alla sidor och anledningen till är att dom finns tillgängligt på mina enheter direkt i Safari.

 

Så jag använder 1Password enbart för att få en överblick på allt och generera lösenord.

Keychain för att logga in direkt i Safari.

Bästa av dom båda funktionerna :)

Plus allt annat som man kan använda 1password med. Har t ex lagt in kontonummer, passnummer osv osv . Lösenord som inte direkt är relaterade till webb- eller programanvändning osv osv

 

Har haft 1password länge och, peppar peppar, har det aldrig strulat någon gång. Så det finns absolut ingen anledning att skrota det.

 

Skulle jag till nöds behöva besöka en webbsida på någon annan dator än min egen så har jag lösenorden lätt åtkomliga i 1password i min telefon.

 

För absolut säkerhets skull så har jag faktiskt alla mina viktiga lösenord nerskrivna på ett papper som bara min make vet var det ligger, utfall att…..Har också lösenorden i ett krypterat dokument.

 

Megasuperlösenordet som jag har till 1password är helt unikt och det finns inte tillstymmelse till likhet med något annat lösenord som jag har.

 

Hur säkert allt det här är, kan man ju aldrig veta, men har gjort så gott jag kunnat iaf…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Varför inte använda båda? :)

 

Jag använder 1Password för att generera lösenord och hålla koll på alla mina sidor med inloggningar.

Men jag använder keychain för att logga in på alla sidor och anledningen till är att dom finns tillgängligt på mina enheter direkt i Safari.

 

Så jag använder 1Password enbart för att få en överblick på allt och generera lösenord.

Keychain för att logga in direkt i Safari.

Bästa av dom båda funktionerna :)

Bra sammanfattat, skriver under på det. Kör samma upplägg fast med KeepassX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

För absolut säkerhets skull så har jag faktiskt alla mina viktiga lösenord nerskrivna på ett papper som bara min make vet var det ligger, utfall att…..Har också lösenorden i ett krypterat dokument.

 

Megasuperlösenordet som jag har till 1password är helt unikt och det finns inte tillstymmelse till likhet med något annat lösenord som jag har.

 

Synd att du nämnde det där med din make .... :foralskad:

Men allvarligt talat, jag har använt qwerty i alla år, och det har funkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tuttosinistro

Lite sugen på 1password, men vet inte om jag är i så pass mycket behov så jag köper det för de pengarna. Du bör ju hade på mobilen också för att kunna ha med sig lösenord även "on the road".

Finns det ett liknande system som ni kan rekommendera eller kanske motivera mig ännu mer att verkligen skaffa 1password? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag KeePassX, och synkroniserar den sparade "KeePassX-filen" över dropbox så att jag kan använda den på min iPhone sen. Båda apparna, alltså till Macen och iPhonen, är helt gratis och fungerar enligt mig mycket smidigt! Utöver det så använder jag även iCloud-Keychain för att snabbt och enkelt komma in på olika sidor från mobilen!

KeePassX för Mac: http://www.keepassx.org/

 

KeePassX för iPhone: https://itunes.apple.com/app/id451661808

 

KeePassX för Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.keepass

Om jag hade varit du hade jag testat KeePassX innan 1Password. Om du ångrar dig så har du ju egentligen inte gått back på några riksdaler, och det är enkelt att bara radera alla sparade lösenord om du ångrar dig (bara att radera "KeePassX-filen")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tack för tipset. Ska titta på det.

 

Visst är det så att 1password (och även keepassx) blir en samlingspunkt för alla lösenord man har, och inte bara såna som används på nätet?

Jag menar bensinkort etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska titta på det.

 

Visst är det så att 1password (och även keepassx) blir en samlingspunkt för alla lösenord man har, och inte bara såna som används på nätet?

Jag menar bensinkort etc.

1password samlar allt som man själv väljer att lägga in. Själv har jag exv lagt in passnummer, kontonummer osv osv

Hanterar så mkt mer än bara lösenord till webbsidor.

 

Jag har använt 1password med hjälp av Dropbox i några år och inte en endaste gång har det varit något strul med det. Det bara funkar och funkar… Litar helt och fullt på det.

 

Vilket ju är det som gör skillnad! Att kunna lita på att programmet sköter det man bestämt.

Alltför ofta om ett program falerar då och då, så måste man köra med dubbla system och lägga kraft på ha alternativa sätt att använda funktionerna. Man kan liksom inte slappna av riktigt. Det enda "backupen" jag har är att jag skrivit ut lösenordet på ett papper.

 

för mig har 1password varit värt varenda krona, just av pålitligheten.

 

Peppar, peppar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Det är ju så det ska vara kiplon

 

Varför använder du Dropbox? Finns väl synk inbyggt?

 

Verkar vara sänkt i pris nu, så man kanske skulle slå till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder sedan flera år tillbaka 1Password både på macen i i iphonen. Har även skaffat programmet till resten av familjen så att de kan synka sina windowsmaskiner och sina iphones.

 

Tyvärr verkar inte 1password fungera fullt ut på Mavericks med senaste Safari sedan ett par dagar tillbaka. Får felmeddelande enligt vad som beskrivs här: http://learn.agilebits.com/1Password4/Mac/en/KB/browser_validation_failed.html

 

Hittar inget svar på hur man löser detta problem. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så det ska vara kiplon

 

Varför använder du Dropbox? Finns väl synk inbyggt?

 

Verkar vara sänkt i pris nu, så man kanske skulle slå till...

Jag hade Dropbox redan när jag skaffade 1password, systemet valde själv den synkningen. Så det blev automatiskt.

 

Jag har f ö Mountain Lion och tänker vänta ett tag till med Mavericks, jag förutsätter att 1password kommer att funka lika bra när jag väl uppgraderar som det gör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med OS X 10.9 sedan dag 1 och jag har inga problem med 1password eller med synkningen (via Dropbox) till iOS. Kör med iOS7. Var dessutom rätt så nyligen som 1password uppdaterades. Men jag hade inga problem tidigare heller.

post-34005-0-69505100-1387909428_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Någon mer som har problem med iCloud-synk mellan telefon och dator?

Får inga felmeddelanden, men posterna synkas inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har problem med iCloud-synk mellan telefon och dator?

Får inga felmeddelanden, men posterna synkas inte...

 

Standard frågorna: Använder du samma Apple-id på enheterna? Har du slagit på keychain på datorn och telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Samma id ja.

Vad menar du med keychain på telefonen?

Det enda jag läst är att aktivera Dokument och data under iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - iCloud - Nyckelring

 

Måste vara aktiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...