Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

gratis CSS HTML kodare


tjorven

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag letar efter ett bra/simpelt gratisprogram för att koda enkel HTML och CSS. Smultron som jag använder hemma har ju börjat kosta pengar nuförtiden (och är enligt rykten sämre än gamla gratisvarianten).

 

Om någon skulle komma på något bra (så jag slipper sitta i textredigeraren) är jag tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Jag letar efter ett bra/simpelt gratisprogram för att koda enkel HTML och CSS. Smultron som jag använder hemma har ju börjat kosta pengar nuförtiden (och är enligt rykten sämre än gamla gratisvarianten).

 

Om någon skulle komma på något bra (så jag slipper sitta i textredigeraren) är jag tacksam för tips.

Men Smultron är väl också en textredigerare. ;)

 

Kika på TextWrangler: http://barebones.com/products/textwrangler/

Finns även på AppStore men det är inte samma version som den de har på sin sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TextWrangler är ett bra gratis alternativ. Vill man ha en mer avancerad editor som är lika över alla plattformar så är Emacs eller Vi/Vim två alternativ. Själv kör jag TextMate för all min textredigering men den kostar men är klart den texteditor jag trivs bäst att jobba i oavsätt om jag kodar c/c++, ruby eller LaTeX etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esspresso från MacRabbit är en mycket bra redigerare för CSS och HTML, den kostar förvisso $75 men det är den värd. Du kan köra en 15dagars demo innan du köper. Det kanske räcker för ditt projekt.

 

Den här typen av program kostar inga stora pengar och att betala för dom gör att utvecklaren kan fortsätta ge ut nya versioner.

 

http://macrabbit.com/espresso/

 

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Smultron är väl också en textredigerare. ;)

 

Jag syftar alltså på programmet Textredigeraren, inte ett generellt program som är en textredigerare....

 

 

Tack för alla tips jag ska testa runt lite för att se vad som känns bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sublime Text är förvisso inte gratis, men du kan köra det som en trialversion så länge du vill. Den enda skillnaden är att du får en påminnelse ibland om registrering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade nyligen ner Komodo, har inte hunnit hårdköra det riktigt ännu men jag fick ihop min html och min css med det på ett smidigt sätt tyckte jag.

 

http://www.activestate.com/komodo-ide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag laddade nyligen ner Komodo, har inte hunnit hårdköra det riktigt ännu men jag fick ihop min html och min css med det på ett smidigt sätt tyckte jag.

 

http://www.activestate.com/komodo-ide

 

Jag har kört Komodo i ett par år och det fungerar helt problemfritt. Är dock lite sugen på att köpa Coda 2 men det kostar ju några hundra, någon som kör det ?

 

Har också kollat lite på smultron 6 som är rätt billigt, någon som använder det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har kört Komodo i ett par år och det fungerar helt problemfritt. Är dock lite sugen på att köpa Coda 2 men det kostar ju några hundra, någon som kör det ?

 

Har också kollat lite på smultron 6 som är rätt billigt, någon som använder det ?

 

 

jag kör en trial på coda2, har inte kört coda innan så jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. den känns lite mer kompetent än gamla smultron.

jag har hört folk som säger smultron blev rörigare och sämre sen den slutade vara gratis…jag har inte provad senare versioner så jag har inte koll på det heller.

coda har 1v trial så det är bara ladda ner o testa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör en trial på coda2, har inte kört coda innan så jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. den känns lite mer kompetent än gamla smultron.

Testa BBEdit med. Går att köra som trial en månad. Det har jag som min huvudsakliga textredigerare för sånt. Vet inte hur det är i Coda, men man kan hantera sina olika "projekt" på ett smidigt sätt (saknas i TextWrangler). Annars är det fullt med alla tänkbara funktioner. (s)Ftp, TextFactory osv.

 

Försökte hitta en bra sida med "BBEdit vs Coda" men de var bara med 9'an. 10'an är väldigt mkt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tänkte att jag kan ställa en html-relaterad fråga i den här tråden, när det ändå är en del html-kunniga här.

 

Jag gick in på enklareliv . se (som kör tv reklam för smarta julklappar just nu) Och vissa av länkarna i menyn resulterade i att man fick upp all html-kod för sidan i webbläsaren.

 

Blev nyfiken på varför det blev så? Hade det varit något knas med CSSen så hade den ju visats oformaterad men inte i ren kod.

 

Någon som vill upplysa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...