robban7073 Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Hej Ska köpa ny dator, från pc till iMac. Har bestämt mig för 21.5". Lägger pengarna på att uppgradera innandömet. Frågan är hur ska jag speca datorn. Tänker använda den till lite spel, har börjat med fotoredigering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Ändrade din rubrik lite, så vi vet vi får en aning om vad du vill Beställ vad du har råd med, för inget går att ändra efter köp. RAM-minnet är fastlött på moderkortet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Beställ vad du har råd med, för inget går att ändra efter köp. RAM-minnet är fastlött på moderkortet Nja, det sitter faktiskt två utbytbara DDR3 1600MHz SO-DIMM stickor i innandömmet men inget som gemene man ger sig på att byta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Hej Ska köpa ny dator, från pc till iMac. Har bestämt mig för 21.5". Lägger pengarna på att uppgradera innandömet. Frågan är hur ska jag speca datorn. Tänker använda den till lite spel, har börjat med fotoredigering. Det beror ju på vad det får kosta. Å ena sidan är det ingen större vits att köpa 2,9 i stället för 2,7 GHz för prestandaskillnaden är knappt märkbar, men det är ett bättre grafikkort på 2,9 som du nog vill ha till spel. Ska du ha klart bättre fart i burken ska du slå till på i7 3,1 som ger 50% mer kraft än 2,7 men det kostar....... ... Fotoredigering i PS kan aldrig få nog av RAM-minne så då är det 16 GB som gäller ... Att köpa en ny Mac med en långsam 5400-varvare blir ju direkt piinsamt. Minst Fusiondrive, helst bara SSD. Skillnaden är att FD är lika snabb som en SSD men till en viss gräns. Att mölja runt riktigt stora filer gör att FD går i taket och tappar farten men du har lagring i stället. ... Summa summarum är det väldigt svårt. Så jag väljer åt dig: 2,9 GHz för grafikkortet skull 16 GB RAM för fotoredigering 1 TB FusionDrive för blixtsnabb prestanda kombinerat med skaplig lagring = 17,515:- Link to comment Share on other sites More sharing options...
robban7073 Posted November 3, 2013 Author Share Posted November 3, 2013 Tack för tipsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharkbait Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Väldigt synd att inte iMac fick Thunderbolt 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.