Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontroll av skiva blir inte klar


TB-000

Rekommendera Poster

När jag kör "Kontrollera skiva" i Skivverktyg på min MacBook Air, på vilken jag nyinstallerat Mavericks, så blir kontrollen klar och avslutas med en grön rad om att skivan är OK.

 

När jag kör "Kontrollera skiva" i Skivverktyg på min iMac, som jag uppgraderat till Mavericks, så avslutas inte kontrollen med någon grön rad om att skivan är OK. Knappen "Kontrollera skiva" blir bara aktiv (inte utgråad) igen, så det ser ut som att den är klar. Däremot säger den varken att skivan är OK, eller att den hittat något fel på skivan. Se bild.

 

post-66583-0-35579200-1383383017_thumb.png

 

 

Jag har väntat i timmar i det här läget, men inget mera händer. iMacen har en SSD-disk och det tar bara ett par minuter från det att jag startat kontrollen tills skivverktyget är i det här läget.

 

Är det någon som har några idéer?

Hur ska man tolka det här?

Något som man ska bry sig om? I så fall hur åtgärdar man det?

 

Som information kan nämnas att min iMac fungerar OK, men är något långsammare än min MacBook Air. Eftersom min iMac har mera minne och betydligt kraftfullare processor så är det något som inte är riktigt rätt när den är långsammare än min MacBook AIr.

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara helt i sin ordning. Det ser lite knepigt ut när man har en "CoreStorage" Du kör med FileVault påslaget va?

 

Det ser ut såhär för mig med och jag kör FusionDrive som också använder sig av CoreStorage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med FileVault påslaget.

 

Men FileVault är påslaget även på min MacBook Air, och där avslutas kontrollen med en grön rad om att skivan/filsystemet är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har råkat ut för att Apples Skivkontroll aldrig blir klar på flera olika Macar och operativsystemsversioner. Allt från MacOS 8 och framåt. Tycker inte alltid det har hittat felen heller.

Därför använder jag hellre Onyx

Men det finns en brasklapp! Onyx är oerhört kraftfullt program så det gäller att förstå vad som händer innan man gör det man inte borde gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att mitt Skivverktyg också beter sig underligt i Mavericks

Har bara "vanlig" hårddisk och inte FileVault påslaget

 

Ofta kommer det ingen grön rad om att det är OK eller som här, körde 2 ggr i rad

 

post-113-0-71794800-1391682736_thumb.jpg

 

Kör med DiskWarrior nån gång för att kolla att allt är OK och det är som vanligt en mängd småfel..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...